Facebook YouTube Instagram LinkedIn

Za kulisami

„ono-1” / PREMIERA

Pierwsza premiera nowego sezonu – „ONO-1” w reżyserii Wery Makowskx została entuzjastycznie przyjęta przez widzów. Aktorki i Aktorzy oraz Twórczynie i Twórcy spektaklu zebrali owacje na stojąco!

Posłuchajcie opinii widzów, które zostały zebrane tuż po premierze!

IDEA KONKURSU MODELATORNIA / „ONO-1”

Spektakl ONO-1 powstał w ramach konkursu Modelatornia. To eksperymentalna scena naszego teatru, miejsce wyjątkowe na realizację innowacyjnych przedsięwzięć, stworzone z myślą o widzach i artystach otwartych na dialog i chętnych do poszerzania własnych horyzontów. Program konkursu Modelatornia zakłada realizację projektów odważnych, nieoczywistych, łączących ze sobą różne estetyki i dziedziny sztuki, realizuje jednocześnie nasz program „teatru wielu głosów i różnych spojrzeń”.

Rozmowa z reżyserką / ono-1

Według definicji Sztuczna Inteligencja to zdolność maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności, takich jak rozumowanie, uczenie się, planowanie i kreatywność. Czy nami zawładnie, czy nam pomoże? Czy inteligencja maszyny będzie wpływać na nasze decyzje, nasze wybory i uczucia?

„ONO-1” w reżyserii Wery Makowskx – już 26 października! Spektakl o relacjach, uczuciach i rzeczywistości, której towarzyszy sztuczna inteligencja.

OPOLSKA SCENA TAŃCA / PODSUMOWANIE

Zakończyliśmy przegląd najważniejszych spektakli z obszaru tańca współczesnego, niezwykle interesujące wykłady, wspaniałe warsztaty taneczne dla dzieci i dorosłych, a także ciekawe spotkania z twórczyniami i twórcami. Wasza obecność potwierdza, jak istotne jest wydarzenie, które tworzymy w naszym teatrze. Zerknijcie na podsumowanie i do zobaczenia za rok!

Opolska Scena Tańca / trailer

Tańczycie? My będziemy!

Od 21 do 29 września zapraszamy na kolejną edycję Opolskiej Sceny Tańca – tancerze, performerzy i choreografowie z Polski i zagranicy zaprezentują niepowtarzalne spektakle. Oprócz nich, zaplanowaliśmy także wykłady, warsztaty taneczne oraz spotkania z twórcami. 

OPOLSKA SCENA TAŃCA / SONDA ULICZNA

Taniec to uniwersalny sposób wyrażania siebie, obecny w każdej kulturze i epoce. Jest wyrazem aktywności społecznej, która łączy ludzi na całym świecie. Ruch ciała komunikuje emocje, przekazuje informacje, które często trudno wyrazić tylko z pomocą słów. Zapytaliśmy opolan, czym dla nich jest taniec. Posłuchajcie co odpowiedzieli!

48.okt / podsumowanie festiwalu

Czy klasyka jest wciąż żywa? Zapytaliśmy uczestników 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które zakończyły się w minioną niedzielę.

Atmosfera festiwalu była wspaniała! Zobaczcie nasze krótkie podsumowanie. Dziękujemy wszystkim za udział i do zobaczenia za rok – tym razem konkurs poszerza formułę, będziemy mogli zobaczyć inscenizacje nie tylko dawnych dzieł literatury polskiej, ale także europejskiej.

48. okt / zapowiedź spektakli

Opolskie Konfrontacje Teatralne to jeden z najważniejszych festiwali teatralnych w kraju, który już od 48 lat gości klasykę polską na scenach Teatru im. Jana Kochanowskiego.

Celem Konkursu „Klasyka Żywa” jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą  i ukazanie jej potencjału scenicznego.

„Burza. Regulamin wyspy” / premiera

Burza emocji na scenie i na widowni! Za nami ostatnia premiera w tym sezonie „Burza. Regulamin wyspy” w reż. Katarzyny Minkowskiej. Publiczność nagrodziła spektakl owacjami na stojąco, wyrażając uznanie dla wszystkich twórców, którzy nad nim pracowali.

„Było świetnie. Bardzo mi się podobało. Niezwykle dynamiczna i urzekajaca wizja Burza. Dźwiękowa petarda. Emocjonalny rollercoster. Dziękuję” – napisała w wiadomości jedna z Widzek.

Katarzyna Minkowska i Jan Czapliński o spektaklu

Pioruny, wzburzone morze, wiatr – Burza to nie tylko opowieść o niszczycielskim żywiole, ale również o ludzkiej naturze. Targanej namiętnościami, wybuchowej, która może doprowadzić do tragicznych zmian lub… do oczyszczenia i odrodzenia. Jak myślicie – czy w świecie, w którym każdy toczy swoje wewnętrzne bitwy, można osiągnąć zgodę i przebaczenie?

czym będzie regulamin wyspy?

Czym będzie regulamin wyspy? Gdybyście nagle znaleźli się na wyspie, od czego trzeba byłoby zacząć budowanie nowej wspólnoty? Od ustalenia zasad? Wybrania przywódcy? A może niepotrzebne byłby żadne regulaminy? Czy bez nich udałoby się utrzymać porządek, uniknąć konfliktów? Co myślicie na ten temat?

„Burza. Regulamin wyspy” / próby do spektaklu

Struktury budowane w imię dobra społeczeństw bywają często jedynie maską dla indywidualnych ambicji. Czy władza idzie zawsze w parze z odpowiedzialnością? Czy Prospero, poprzez swoje działania, jest dobrym przywódcą? Jakie lekcje możemy wyciągnąć z jego postaci na temat etyki przywództwa?

„BURZA. REGULAMIN WYSPY” / BACKSTAGE

„Burza” – jeden z ostatnich tekstów Szekspira i ponadczasowe świadectwo wielkości angielskiego dramatopisarza. Rozgrywająca się w scenerii bezludnej wyspy historia skupia jak w soczewce namiętności i dramaty zagubionych gdzieś po środku Morza Śródziemnego rozbitków, a jej precyzyjnie przeplatane wątki składają się w opowieść o odradzających się w każdych warunkach strukturach władzy, o kolonialnym pragnieniu posiadania i rządzenia, o zaślepiającej potrzebie rozliczenia dawnych krzywd, a wreszcie – w podejrzanie radosnym happy endzie – także o miłości i o potężnej sile przebaczenia.

V MARATON TEATRALNY / 1-3 MARCA

W dniach 1-3 marca 2024 po raz kolejny w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu odbył się Maraton Teatralny pod hasłem „Weekend Europejski w TJK”. Był to przegląd opolskich premier ostatnich lat, dostępnych dla międzynarodowej publiczności dzięki transkrypcji w języku angielskim (napisy). Wydarzenie było wyjątkową okazją, by w ciągu 3 dni nadrobić repertuarowe zaległości oraz poznać młodą generację twórców i twórczyń teatralnych. Maratonowi Teatralnemu towarzyszyła dyskusja o polskim systemie teatralnym na tle systemów europejskich z udziałem ekspertów z Polski i Europy.

„instrukcja dla pań sprzątających” / premiera

Powoli kończymy premierowy weekend INSTRUKCJI DLA PAŃ SPRZĄTAJĄCYCH w reżyserii Olgi Ciężkowskiej oraz w adaptacji Martyny Wawrzyniak.  Zapytaliśmy naszych Widzów oraz Widzki o ich opinie, wrażenia oraz przemyślenia dotyczące najnowszej premiery. 

Posłuchajcie, co mieli do powiedzenia!

ROZMOWA Z DRAMA-TURŻKĄ / Instrukcja dla pań sprzątających

„Wraz z Olgą Ciężkowską, czyli reżyserką tego spektaklu marzyłyśmy o tym, żeby zrealizować opowiadania Berlin tutaj, właśnie tutaj – w Opolu, w historycznym sercu śląska gdzie mit właśnie zaradnej, robionej, obrotnej kobiety był – a może wciąż jest żywy jak nigdzie indziej. – powiedziała w rozmowie o „Instrukcji dla pań sprzątających” dramaturżka spektaklu, Martyna Wawrzyniak.

„instrukcja dla pań sprzątających” / backstage

Trwają intensywne próby do premiery spektaklu „Instrukcja dla pań sprzątających” w reż. Olgi Ciężkowskiej. Bohaterki Berlin, inspirowane nią samą, umykają wszelkim próbom dyskursywizacji. Nie są ani dobrymi feministkami ani dobrymi matkami, wzdychają do słabych mężczyzn, a ich największymi namiętnościami okazują się własne matki. Berlin pisze z doświadczenia i obserwacji, przez lata z czwórką synów, zmieniając zawody, miejsca zamieszkania i mężczyzn.

Olga ciężkowska o spektaklu / Instrukcja dla pań sprzątających

„Instrukcja dla pań sprzątających” to pierwsza w Polsce teatralna adaptacja zbioru opowiadań legendarnej amerykańskiej pisarki Lucii Berlin. Autorka z brawurą tworzy portrety kobiet swojego życia – nauczycielek, pielęgniarek, recepcjonistek i sąsiadek, których spontaniczne spotkania w pralniach samoobsługowych i na przystankach autobusowych rozpalają namiętności i momenty rozpadu. 

Premiera spektaklu 2 lutego 2024 roku o godzinie 19:00 w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

opolska scena tańca 2023 / podsumowanie

Co za emocje, ruch i taniec! Zakończyliśmy Opolską Scenę Tańca a wraz z nią przegląd najważniejszych polskich spektakli z obszaru tańca współczesnego. Cieszymy się, że już po raz trzeci razem z Wami doświadczyliśmy teatru w rytmie tańca. Do zobaczenia na kolejnej edycji!

The Best European Show / Premiera

Jurorzy THE BEST EUROPEAN SHOW głosowali w piątek, sobotę i niedzielę. Kto został zwycięzcą pierwszego Europejskiego Festiwalu Teatralnego? Co na to nasze Widzki i Widzowie? 

Sprawdźcie wrażenia naszych widzów po spektaklu!

HARIS PAŠOVIĆ PRZED PREMIERĄ W OPOLU

Reżyser „The Best European Show” – Haris Pašović serdecznie zaprasza Was na „The Best European Show”. Zadamy sobie pytania o kondycję Europy i Eurpejskiego teatru. Będzie dużo ironii, humoru i satyry.

Reżyser - Haris Pašović o spektaklu / The Best European Show

Przed nami “The Best European Show” – konkurs na najlepszą sztukę teatralną. Kto go wygra? O czym dyskutują jurorzy? Co przeszkodzi ich pracy? Co wpłynie na werdykt? Na deskach Kochanowskiego zobaczycie niezwykły spektakl Harisa Pasovića. Posłuchajcie, co reżyser mówi o genezie jego powstawania i temacie, którego dotyka.

"The Best European Show" - już niedługo w TJK

Tragikomedia o współczesnej Europie i jej teatrze. Międzynarodowe jury musi wyłonić zwycięzcę pierwszego Europejskiego Festiwalu Teatralnego, stworzonego na wzór Konkursu Piosenki Eurowizja. 

Spektakle z 52 krajów rywalizują o nagrodę The Best European Show.

Czy czujesz się Europejczykiem? / The Best European Show

Bycie Europejczykiem może odnosić się do różnych aspektów, takich jak przynależność geograficzna, obywatelstwo, kultura, historia czy wartości. To złożone i wielowymiarowe pojęcie, które może mieć różne znaczenia dla różnych osób. Zapytaliśmy opolan co dla nich znaczy Europa i bycie Europejczykiem.

Zgadzacie się z opiniami naszych rozmówców? Co dla Was oznaczają te pojęcia? Podzielcie się opiniami na temat Europy w komentarzach

ROZMOWA Z DRAMATURGIEM - SEAN’EM BUHAGIAR​

THE BEST EUROPEAN SHOW w reżyserii Harisa Pašovića zbliża się wielkimi krokami. Posłuchajcie rozmowy z dramaturgiem – Sean’em Buhagiar. „Myślę, że to SHOW, które pokazuje sytuację i problemy, którym europejski teatr stawia czoła.” – mówi Satyryczna sztuka na pograniczu absurdu rozważy współczesną Europę i jej teatr.

W jakim są stanie? Jakie mają wyzwania?

"I'm nowhere /znikanie" | PREMIERA

Jak Wasze wrażenia po premierze spektaklu I’M NOWHERE / ZNIKANIE? Zapytaliśmy naszych Widzów i Widzki o ich wrażenia, emocje, przemyślenia – sprawdźcie co mieli do powiedzenia.

"I'M NOWHERE / DESVANECIMIENTO" | TRAILER

Prezentujemy trailer „I’m Nowhere / Znikanie / Desvanecimiento” w koprodukcji z Teatros del Canal w Madrycie oraz Międzynarodowym Festiwalem Boska Komedia w Krakowie.

Wywiad z Norbertem Rakowskim

Wywiad z Norbertem Rakowskim — reżyserem spektaklu „I’m Nowhere / Znikanie”. Partnerami i koproducentami spektaklu są Teatros del Canal (Madryt, Hiszpania) oraz Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia (Kraków, Polska).

SOCORRO ANADÓN I VICTORIA LAGO / ,,I'M NOWHERE / ZNIKANIE"

Hiszpańska część zaspołu artystycznego – Socorro Anadón oraz Victoria Lago opowiadają, czego mogą spodziewać się widzowie w spektaklu I’M NOWHERE/ZNIKANIE w reż. Norberta Rakowskiego. Czy to proces refleksji? Czy to zadawanie sobie pytań na temat życia i śmierci?

,,I'm Nowhere / Znikanie" | backstage

Zajrzyj na backstage spektaklu ,,I’m Nowhere / Znikanie” – polsko-hiszpańskiej koprodukcji realizowanej w Opolu!

Norbert rakowski o spektaklu ,,I'M NOWHERE / ZNIKANIE"

Rozmowa z Norbertem Rakowskim — reżyserem spektaklu „I’m Nowhere / Znikanie”.

47. opolskie konfrontacje teatralne | podsumowanie

Czy klasyka jest wciąż żywa? Sprawdźcie, jak minęły 47. Opolskie Konfrontacje Teatralne. Najlepszymi klasycznymi spektaklami podczas jednego z najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce okazały się „Sen srebrny Salomei” w reż. Piotra Cieplaka z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz „Znachor” w reż. Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. 

„SZTUKA KOCHANIA” / PREMIERA

Premiera „Sztuki kochania” już za nami! Pytamy o wrażenia naszych widzów i słuchamy popremierowej rozmowy z twórcami!

Mira mańka o spektaklu "sztuka kochania"

Posłuchajcie czego dotyczy najnowszy spektakl, jak ważna jest Sztuka Kochania i dlaczego Mira Mańka zdecydowała się na wyreżyserowanie tego spektaklu w naszym teatrze.

„CZTERY DOBRE POWODY...” / PREMIERA

Premiera „Czterech dobrych powodów by rzucić wszystko w cholerę” już za nami! Pytamy o wrażenia naszych widzów i słuchamy popremierowej rozmowy z twórcami!

Milena Lisiecka i Jakub Klimaszewski / roma i boguś

Poznajcie Romę i Bogusia, czyli Milenę Lisiecką oraz Jakuba Klimaszewskiego. Posłuchajcie co mówią o najnowszym spektaklu „Cztery dobre powody by rzucić wszystko w cholerę” i o swoich postaciach.

Norbert Rakowski o spektaklu „CZTERY DOBRE POWODY...” cz. 1

Rozmowa z Norbertem Rakowskim — reżyserem spektaklu „Cztery dobre powody by rzucić wszystko w cholerę”.

Norbert Rakowski o spektaklu „CZTERY DOBRE POWODY...” cz. 2

Druga część rozmowy z Norbertem Rakowskim — reżyserem spektaklu „Cztery dobre powody by rzucić wszystko w cholerę”, a także kilka kadrów z prób nad spektaklem!

„CZTERY DOBRE POWODY...” BACKSTAGE CZ. 1

Tak wyglądały przygotowania do spektaklu „Cztery dobre powody by rzucić wszystko w cholerę” w reż. Norberta Rakowskiego.

„CZTERY DOBRE POWODY..." BACKSTAGE CZ. 2

Po raz kolejny zaglądamy za kulisy najnowszego spektaklu „Cztery dobre powody by rzucić wszystko w cholerę”!

„KOTKA...” BACKSTAGE

Tak wyglądały przygotowania do spektaklu „Kotka na gorącym blaszanym dachu”!

„Kotka na gorącym blaszanym dachu” trailer

Trailer do spektaklu „Kotka na gorącym blaszanym dachu” w reżyserii Radosława Stępnia.

„KORDIAN;” / MŁODZIEŻ O SPEKTAKLU cz. 3

Kim jest młodzież w spektaklu „Kordian;”? 
Sprawdźcie trzecią część rozmów młodymi aktorami!

„KORDIAN;” / MŁODZIEŻ O SPEKTAKLU CZ. 2

Kim jest młodzież w spektaklu „Kordian;”? 
Sprawdźcie drugą część rozmów młodymi aktorami!

„KORDIAN;” / MŁODZIEŻ O SPEKTAKLU cz. 1

Kim jest młodzież w spektaklu „Kordian;”? 
Sprawdźcie pierwszą część rozmów młodymi aktorami!

„KORDIAN;” backstage

Backstage z przygotowań do spektaklu „Kordian;” w reżyserii Patrycji Wysokińskiej.

„ANTONÓWKI” / ROZMOWA Z WOJTKIEM MAZOLEWSKIM

Rozmowa Jacka Wakara z Wojtkiem Mazolewskim o procesie twórzenia muzyki do spektaklu „Antonówki” w reżyserii Janusza Opryńskiego.

„ANTONÓWKI” / ROZMOWA Z JANUSZEM OPRYŃSKIM

Rozmowa Jacka Wakara z Januszem Opryńskim, reżyserem „Antonówek”.

„ANTONÓWKI” TRAILER

Trailer do spektaklu „Antonówki” w reżyserii Janusza Opryńskiego.

OPOLSKA SCENA TAŃCA VOL. 1 / TWÓRCY

Wywiady z twórcami spektakli oraz warsztatów podczas Opolskiej Sceny Tańca vol. 1.
Czym jest dla nich taniec? Jak tańczy się na deskach teatru dramatycznego? Posłuchajcie!

Opolska Scena Tańca vol. 1 / widzowie

Czym dla nich jest taniec? Co czują gdy tańczą? Po co im Opolska Scena Tańca? Nasi widzowie o nowym wydarzeniu.

„Ziemia obiecana” / rozmowa z reżyserem

Rozmowa z Piotrem Ratajczakiem, reżyserem spektaklu „Ziemia obiecana”.

46. OKT / trailer

Trailer 46. edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych.
OKT to jeden z najważniejszych festiwali teatralnych w kraju, który już od 46 lat gości klasykę polską na scenach Teatru im. Jana Kochanowskiego. 

„Los Endemoniados/
Biesy”

Rozmowa z Marcinem Wierzchowskim, reżyserem spektaklu „Los Endemoniados/Biesy”.

„ROHTKO” TRAILER

Trailer do spektaklu „ROHTKO” w reżyserii Łukasza Twarkowskiego. 

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Dailes w Rydze.

„Kuliści” / rozmowa z twórcami

Czym są „Kuliści”? Są jak chmury – każdy widzi je inaczej.
Zapraszamy do obejrzenia rozmowy z twórcami spektaklu — Patrycją Kowańską, Natanem Kryszk, Magdą Fejdasz oraz Moniką Szpunar.

„Kuliści” trailer

Trailer spektaklu „Kuliści”, który jest realizacją zwycięskiego projektu, wyłonionego w 4. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia

„Instytut” / rozmowa z Jakubem Żulczykiem

Rozmowa z twórcą powieści „Instytut” Jakubem Żulczykiem. Spektakl w reżyserii Jędrzeja Wieleckiego powstał w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich.

„Badania ściśle Tajne” / Norbert Rakowski

Reżyser „Badań ściśle tajnych”, Norbert Rakowski, opowiada o spektaklu. Czy to komedia? Czy wręcz przeciwnie? O czym opowiada? Jakie budzi pytania?

„Badania Ściśle Tajne” / Katarzyna Herman

Katarzyna Herman opowiada o czym mówią „Badania ściśle tajne” w reżyserii Norberta Rakowskiego.

„Badania Ściśle Tajne” / aktorzy

Karolina Kuklińska, Karol Kossakowski i Bartosz Woźny (aktorzy TJK) opowiadają o czym są „Badania ściśle tajne” w reżyserii Norberta Rakowskiego.

„Badania Ściśle Tajne” / Joanna Osyda

Joanna Osyda (aktorka TJK) opowiada o spektaklu „Badania ściśle tajne” w reżyserii Norberta Rakowskiego.

„Amator 2020” / czerwiec

Trzyczęściowe wprowadzenie w świat spektaklu „Amator 2020” w reżyserii Norberta Rakowskiego. Trzy miesiące z życia głównego bohatera, Filipa Mosza. 

„Amator 2020” / sierpień

Trzyczęściowe wprowadzenie w świat spektaklu „Amator 2020” w reżyserii Norberta Rakowskiego. Trzy miesiące z życia głównego bohatera, Filipa Mosza. 

„Amator 2020” / wrzesień

Trzyczęściowe wprowadzenie w świat spektaklu „Amator 2020” w reżyserii Norberta Rakowskiego. Trzy miesiące z życia głównego bohatera, Filipa Mosza. 

„Amator 2020” trailer

Trailer spektaklu „Amator 2020” w reżyserii Norberta Rakowskiego. 

„KRÓL LEAR" TRAILER

Trailer spektaklu „Król Lear” w reżyserii Anny Augustynowicz.

„KRÓL LEAR" MIROSŁAW ZBROJEWICZ O ROLI LEARA

Mirosław Zbrojewicz, aktor grający główną rolę w spektaklu Anny Augustynowicz, opowiada o tym kim dla niego jest Lear.

„Król Lear” z różnych perspektyw

Twórcy spektaklu „Król Lear” – Anna Augustynowicz, Mirosław Zbrojewicz, Magdalena Maścianica, Weronika Krystek, Tomasz Armada i Martyna Konieczny – opowiadają o różnych aspektakch pracy nad spektaklem.

KTO ZA TYM STOI?

Rozmowy z pracownikami Teatru Kochanowskiego. Przedstawiamy osoby, które pracują za kulisami. Widzowie nie kojarzą ich ze sceny, jednak bez ich pracy nie powstałby żaden spektakl.

KONKURS MODELATORNIA

Projekty nagrodzone w ramach Konkursu Modelatornia Online w 2020 roku.

TRAILERY SPEKTAKLI TJK

Obejrzyj zapowiedzi spektakli Teatru Jana Kochanowskiego w Opolu!

„Czarna skóra, białe maski”

Twórcy speklaklu „Czarna skóra, białe maski” (reż. Wiktor Bagiński) opowiadają o jego kontekstach i osobistych doświadczeniach.

„GROTOWSKI NON-FICTION"

Zbigniew Libera o Jerzym Grotowskim. Nagrania powstały przy okazji premiery spektaklu „Grotowski non-fiction” według koncepcji Katarzyny Kalwat i Zbigniewa Libery. Kuratorka projektu: Joanna Zielińska

Skip to content