Facebook YouTube Instagram Twitter
11658

KRÓL LEAR

fot. Norbert Rakowski

William Shakespeare

Król Lear

Lear jest jednym ze szczytowych osiągnięć Szekspira, dramatem-legendą. Jego fabuła bywa przedmiotem rozlicznych interpretacji, nieraz skrajnie od siebie różnych, lecz zgodnych co do jednego: wizja Szekspira to jedno z najgłębszych, a zarazem najbardziej pesymistycznych studiów ludzkiej natury. Aby porwać się na ten tekst, reżyser musi dysponować nie tylko umiejętnościami fachowymi i wiedzą o dramacie, ale także ludzkim doświadczeniem, tylko ono bowiem pozwala przeniknąć motywacje i zachowania postaci.

Wyzwanie inscenizacji arcydramatu – wielkie i dla pojedynczego twórcy, i dla obu łączących swe siły zespołów teatralnych – podejmuje Anna Augustynowicz, reżyserka utytułowana, i doświadczona, dla której dramaturgia Szekspira jest obok nowych, współczesnych tekstów, najważniejszym materiałem do pracy scenicznej. 

Minimalizm używanych środków scenicznych, powściągliwość w ukazywaniu reżyserskiego ego, a przy tym perfekcja i świadomość sceny oraz wyczulenie na kwestię komunikatywności spektaklu powodują, że w jej spektaklach wyraźniej niż gdzie indziej dochodzą do głosu intencje autora.

„Niewielu aktorów odważyło się wcielić w tę postać, która ma format postaci Michała Anioła” – pisał G. T. di Lampedusa. W głównej roli – którą kreowali artyści najwyższej miary (w Polsce m.in. Gustaw Holoubek, Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zapasiewicz) – wystąpi Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady wypełnią kobiety, co jest zarówno przewrotnym odwróceniem tradycji elżbietańskiej, jak i grą ze stereotypami „męskiej”, patriarchalnej kultury, której Król Lear jest niewątpliwym ucieleśnieniem, a której rozpad dziś obserwujemy.

„Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej. Będziemy się zastanawiać, dlaczego dla ludzi wojna bywa piękna”.

Anna Augustynowicz

Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy

Premiera

12 września 2020 r.

Scena

Scena Gadzickiego

  

Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu

Premiera

4 czerwca 2021 r.

Scena

Duża Scena

Czas

120 MIN (BEZ PRZERWY)

Wiek widzów

+16

Kiedy gramy?

09.09. / poniedziałek

19.00

09.09. / poniedziałek

19.00

09.09. / poniedziałek

19.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

Festiwale

24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku — online (2020)

25. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (2021)

61. Kaliskie Spotkania Teatralne (2021)

30. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Bez Granic” (2021)

Twórcy

Reżyseria i adaptacja tekstu

Anna Augustynowicz

Scenografia

Marek Braun

Kostiumy

Tomasz Armada

Muzyka

Jacek Wierzchowski

Reżyseria światła

Krzysztof Sendke

Wizaualizacja

Wojciech Kapela

Przekład

Stanisław Barańczak

Asystent reżysera

Jan Kamiński

Asystent kostiumografa

Martyna Konieczny

Muzyka

Jacek Wierzchowski

Przekład
Stanisław Barańczak

Asystent reżysera
Jan Kamiński

Asystent kostiumografa
Martyna Konieczny

Inspicjentka
(TJK)
Urszula Kraska

Inspicjent
(Teatr Modrzejewskiej w Legnicy)
Mariusz Sikorski

Inspicjent (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy)
Mariusz Sikorski

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Obsada

Lear, król Brytanii

Król Francji / Rycerz

Książę Burgundii / Oswald

Książę Kornwalii

Książę Szkocji

Hrabia Kent

Hrabia Gloucester

Edgar, syn Gloucestera / Błazen Leara

Edmund, nieprawy syn Gloucestera

  

  

córki Leara:

  

Goneryla

Kordelia

  

  

oraz:

  

Kacper Sasin

Kacper Sasin

Kacper Sasin

Partnerem i koproducentem spektaklu jest Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy

logo_legnica_male
Skip to content