SŁAWOMIRA ŁOZIŃSKA

Aktorka. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie.

Debiutowała w 1973 r rolą Ludmiły w sztuce „Wacława dzieje” w reż. Adama Hanuszkiewicza w Teatrze Narodowym. Po dyplomie, od 1975 r., związana na stałe z tym teatrem.

Współpracowała z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Nowym, Teatrem Ochoty, Teatrem Polonia, Teatrem Miejskim w Lesznie, Teatrem Capitol.
Grała w Teatrze Telewizji, Teatrze Polskiego Radia, filmach i serialach telewizyjnych, filmach fabularnych.

W latach 1996 – 2002 była wiceprezesem Związku Artystów Scen Polskich.
W latach 2003 – 2005 była członkiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
W latach 2008 – 2013 była Dyrektorem Naczelnym Teatru Ateneum.

MARZENNA WIŚNIEWSKA

Teatrolożka, adiunktka w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. 

Zajmuje się estetyką teatru współczesnego, w tym szczególnie teatrem w kontekście innych mediów i nowych technologii, historią i teorią teatru lalek, dramatem i teatrem dla dzieci i młodzieży, ponadto teorią i praktyką zarządzania w kulturze, animacji kulturowej oraz pedagogiką teatru.

Autorka książki „Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią” (Toruń 2022). Współredaktorka monografii naukowych, autorka artykułów publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach.

Publikuje na łamach „Teatru” i „Teatru Lalek”. W latach 2001-2011 była kierowniczką literacką Teatru Baj Pomorski w Toruniu. Kierowniczka naukowa projektu „Dorman. Archiwum Otwarte”, prowadzonego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (2016-2019).

Członkini komisji eksperckich programów „Teatr Polska” (2016, 2017), „Lato w teatrze” (2018, 2019), Konkurs im. Jana Dormana (2020), jurorka konkursów i festiwali, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2020), 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży (Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, 2023).

Należy do kolegium redakcyjnego pisma „Teatr Lalek”. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.

Kalina Zalewska

Teatrolog, krytyk teatralna

Współpracowniczka miesięcznika „Teatr”, gdzie w l. 2009-2020 była zastępcą redaktora naczelnego, prowadziła dział „Po premierze” i publikowała własne teksty. Współpracuje z Instytutem Teatralnym: e-Raptularzem i przy projekcie „Dramaty wybrał Zbigniew Raszewski”, realizowanym przez IT z II Programem Polskiego Radia. Nieregularnie publikuje na portalu teatrologia.pl.

Autorka rozprawy „Kultura stanu wojennego na przykładzie likwidowanych związków twórczych” [w:] Droga do niepodległości. Dzieje Solidarności 1980-2005, red. A. Borowski, Warszawa 2005, s. 301. Kilkukrotna selekcjonerka Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej i Konkursu „Klasyka Żywa”.

Marek Troszyński

Filolog, edytor, krytyk literacki i teatralny, profesor Instytutu Badań Literackich PAN

Wykładał na UKSW i Uniwersytecie Warszawskim (Artes Liberales). Uczestnik grantów badawczych; stypendysta Towarzystwa Historyczno-Literackiego w Paryżu oraz Funduszu im. St. Lema. Członek Rady Programowej i współpracownik Centrum Technologii Językowych CLARIN-PL (Common Language Resources and Technology). Autor krytycznych opracowań pism Juliusza Słowackiego (m.in. Samuel Zborowski, Dziennik niektórych dni mego życia, Korespondencja). Pomysłodawca inicjatyw performatywnych (m.in. Król-Duch nad Wisłą – czytanie poematu). Z grupą studentów współpracował z reżyserem Łukaszem Kosem przy inscenizacji Króla-Ducha w Teatrze Polskim, połączonej z ostatnią prapremierą urywka dramatycznego Słowackiego pt. Książę Michał Twerski.

PIOTR RATAJCZAK

Reżyser. Absolwent Wydziału Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie oraz Wydziału Reżyserii Filmowej „Studio Prób” w Szkole Mistrzowskiej im. Andrzeja Wajdy „Wajda School”. Konsultant Programowy Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Dyrektor Artystyczny i pomysłodawca Festiwalu Debiutów Reżyserskich „M-Teatr „ w Koszalinie oraz wieloletni członek komisji artystycznej Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie.

Wyreżyserował ponad 60 spektakli na kilkunastu scenach polskiego teatru, w którym rozpoznawany jest jako twórca inspirujący się literaturą reportażu i dokumentu, inspirujący się i przekładający na teatralną rzeczywistość scenariusze filmowe we współpracy z cenionymi polskimi dramaturgami. Sięga też po klasykę we współczesnej estetyce oraz literaturę dla młodzieży. W swoich realizacjach skupia się na gorących tematach społeczno-politycznych  lub dotyczących kontrowersji najnowszej historii.

Piotr Ratajczak otrzymał wiele nagród i wyróżnień za najlepszą reżyserię i najlepszy spektakl na festiwalach: nagroda za reżyserię i najlepszy spektakl na Festiwalu „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu, Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Nagroda Publiczności dla „Czeskiego Diplomu” na Festiwalu Raport w Gdynii, Nagroda Publiczności dla „Niewiernych” na Festiwalu Fanaberie Teatralne w Wałbrzychu, nagrody za najlepszy spektakl i reżyserię na Śląsku za Złego Tyrmanda, a także Nagroda Marszałka Zachodniopomorskiego : „Zasłużony dla miasta Szczecina”.

Spektakle Ratajczaka wielokrotnie prezentowane były na najważniejszych polskich festiwalach min: Boska Komedia w Krakowie , Raport w Gdyni, Warszawskie Spotkania Teatralne, Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu, Interpretacje w Katowicach, Kontrapunkt w Szczecinie, Opener Festival w Gdynii, Metafory rzeczywistości w Poznaniu, Festiwal Prapremier w Bydgoszczy itd.