




fot. Edgar de Poray
Na motywach sztuki Williama Shakespeare’a
burza. regulamin wyspy
„Burza” – jeden z ostatnich tekstów Szekspira i ponadczasowe świadectwo wielkości angielskiego dramatopisarza. Rozgrywająca się w scenerii bezludnej wyspy historia skupia jak w soczewce namiętności i dramaty zagubionych gdzieś po środku Morza Śródziemnego rozbitków, a jej precyzyjnie przeplatane wątki składają się w opowieść o odradzających się w każdych warunkach strukturach władzy, o kolonialnym pragnieniu posiadania i rządzenia, o zaślepiającej potrzebie rozliczenia dawnych krzywd, a wreszcie – w podejrzanie radosnym happy endzie – także o miłości i o potężnej sile przebaczenia.
We współczesnym ujęciu Katarzyny Minkowskiej, „Burza” staje się jednak również opowieścią o blaskach i mrokach sztuki. Prospero-demiurg przygotowuje tu swoje opus magnum, twórczemu aktowi podporządkowując całe życie – swoje i innych. Koszty rosną, a granice między życiem i tworzeniem zacierają się, coraz radykalniej, coraz ryzykowniej, bezpowrotnie.
Ile wolno wielkiemu talentowi? Po co nam wielka sztuka? Ile wybaczy i czego oczekuje publiczność? Jak zawsze, zdecydujemy na końcu: „Każdy z nas ma do łaski prawo / Więc mnie rozgrzeszcie – bijąc brawo.”
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl
Premiera
26 kwietnia 2024 r.
Scena
Duża Scena
Czas
135 min (bez przerwy)
Wiek widzów
14+
Uwaga! W spektaklu pojawiają się migające światła, dym oraz głośne dźwięki.
Kiedy gramy?
23.03 / niedziela
19.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.
Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl
Tym samym „Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.
Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl
Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.
Paweł Borek, e-teatr.pl
FESTIWALE I NAGRODY
28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)
- nagroda Złoty Yorick
- Nagroda Dziennikarzy
Twórcy

Reżyseria i adaptacja
Katarzyna Minkowska

Dramaturgia i adaptacja
Jan Czapliński

Muzyka
Wojciech Frycz

Scenografia
Łukasz Mleczak

Kostiumy
Jola Łobacz

Choreografia
Krystyna Lama Szydłowska

Reżyseria świateł
Monika Stolarska

Video
Janusz Szymański

Scenografia
Łukasz Mleczak

Wideo
Jola Łobacz

Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert

Materiał video
Edgar de Poray

Reżyseria
Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel

Kostiumy
Łukasz Mleczak
Inspicjentka
Urszula Kraska
Asystent kompozytora
Maciej Synowiec
Tłumaczenie
Jacek Poniedziałek
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Obsada
x
Piotr Stanek (gościnnie)
x
oraz tancerki i tancerze:
x
Jan Sarata
x
Zuza Meyer
x
Jakub Margosiak
x
Filip Szatarski
x
Agnieszka Brzezińska
„Instrukcja dla pań sprzątających: wybrane opowiadania” autorstwa Lucii Berlin
Wykorzystano za zgoda Curtis Brown, Ltd.
Copyright © 2015
Wszelkie prawa zastrzeżone.
KONKURSY
Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.
