WARSZTATY | WIBRUJĄCE CIAŁO - IMPROWIZACJA | MARTA WOŁOWIEC
3 GRUDNIA // 14:00 // MAŁA SCENA
Warsztat z improwizacji poświęcony będzie poszukiwaniom z obszaru ruchu progresywnego, czyli takiego, który rozwija się stopniowo w czasie. Czerpiąc z intuicji ciała, będziemy odkrywać indywidualny materiał ruchowy, rozpoznawać jego strukturę i poddawać go organicznej transformacji. Podróż rozpoczniemy od zamkniętych oczu, uziemienia, by stopniowo poprzez wibrującą energię i własne poszukiwania, znaleźć się razem we wspólnym transowym przepływie.
Prowadząca: MARTA WOŁOWIEC – performerka, choreografka, tancerka, pedagożka, menedżerka tańca. Absolwentka kulturoznawstwa oraz zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kierowniczka Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury, kuratorka i inicjatorka Krakowskiego Festiwalu Tańca.
Wiek: 16+
Wstęp: 15 PLN
WYKŁAD / Taniec i choreografia jako nadzieja dla świata i narzędzie zmiany
3 GRUDNIA // 16:00 // GALERIA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ
Świat jest w kryzysie – to wiemy i nic dziwnego, że możemy się tym martwić. Możemy jednak też mieć nadzieję na lepsze i szukać sposobów naprawy sytuacji. Jednym z nich jest taniec, zarówno ten tańczony dla rozrywki, jak i ten oglądany w formie artystycznej. Jak to możliwe? Podczas wykładu poznamy więcej niż jedną odpowiedź na to pytanie.
Prowadząca: HANNA RASZEWSKA – KURSA – absolwentka Polonistyki UW i Podyplomowych Studiów Teorii Tańca UMFC. Doktorka nauk humanistycznych (nauki o sztuce). Współkuratorka konferencji „Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura” w Centrum Sztuki Tańca. Współorganizatorka I Oddolnego Kongresu Tańca przeciwko przemocy. Założycielka Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, prezeska Fundacji „Myśl w Ciele”.
Więcej informacji: https://hannaraszewska.wordpress.com/
KALEJDOSKOP. WARSZTATY IMPROWIZACJI RUCHOWEJ | MAGDA WOLNICKA
3 GRUDNIA // 18:00 // MAŁA SCENA
Punktem wyjścia do działania będzie obserwowanie i dokonywanie zmian w celu uzyskania wielowarstwowych kompozycji ruchowych. Poprzez różnorodne zadania bazujące na improwizacji poszukamy nowych możliwości poruszania się i przyjemności płynącej z tańca. Proponowane praktyki zaczerpnięte są z pracy nad spektaklem tanecznym „KALEIDOSCOPE” (choreografia: Natalia Iwaniec, 2023). Do udziału w zajęciach nie jest wymagane doświadczenie taneczne a jedynie ciekawość i chęć wspólnego poruszania się.
Prowadząca: MAGDA WOLNICKA – performerka, tancerka, artystka związana z lokalnym środowiskiem twórczym. Pracuje w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, gdzie zajmuje się projektami kuratorskimi, projektowaniem graficznym i edukacją ruchową.
Wiek: 16+ | Warsztaty ruchowe dla młodzieży i osób dorosłych, otwartych na eksperymentalne działania taneczne.
Wstęp: 15 PLN
WARSZTATY TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO | DOMINIK WIĘCEK
5 GRUDNIA // 10:30 // BUNKIER
Pina Baush, mimo iż nigdy nie stworzyła techniki ruchu, to nawet korzystając z ciał, kreatywności i sposobu poruszania się tancerzy, z którymi pracowała, stworzyła unikatowy i rozpoznawalny język ruchowy, który z nią utożsamiamy. W trakcie warsztatów nałożymy na siebie zasady i obrazy przybliżające do repertuaru choreografki. Warsztat będzie korzystał z wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas prac badawczych prowadzonych w ramach stypendium Tanzrecherche NRW, które doprowadziły do premiery solowego spektaklu Café Müller.
Prowadzący: DOMINIK WIĘCEK – tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Absolwent PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen.
Wiek: 13+ | Nie wymagane jest wcześniejsze doświadczenie taneczne, warsztaty dla osób na każdym poziomie zaawansowania.
Wstęp: 15 PLN
WARSZTATY GAGA / PEOPLE | Natalia iwaniec
7 GRUDNIA // 19:00 // MODELATORNIA
Gaga to język ruchowy Ohada Naharina, choreografa Batsheva Dance Company w Tel Avivie (Izrael) i do 2018 roku dyrektora artystycznego zespołu.
Jest to świadoma praca poprzez instynktowne poruszanie całą strukturą ciała. Dzięki tej metodzie ciało uzyskuje większą giętkość i elastyczność. Zajęcia polegają na improwizacji, w której wykorzystuje się wyobraźnię i kreatywność. Nauczyciel cały czas porusza się z uczniami co pozwala inspirować się im tym jak porusza się nauczyciel i spotykać się w podobnym punkcie pracy w ruchu.
Prowadząca: NATALIA IWANIEC – tancerka, choreografka, certyfikowana nauczycielka metody pracy z ciałem Gaga.
Wiek: 16+ | Na zajęcia prosimy przynieść wygodną odzież na zmianę oraz coś do picia.
Wstęp: 15 PLN
WYKŁAD / co się stało z "pokoleniem solo"?
8 GRUDNIA // 17:00 // GÓRNE FOYER
Od publikacji książki Anny Królicy „Pokolenie solo” mija właśnie 10 lat. Stanowiła ona zapis rozmów, przedstawiając obraz ówczesnej polskiej sceny tańca i zmian zachodzących w praktykach choreograficznych 25 niezależnych artystów i artystek. Co się zmieniło w tym czasie? Kto dziś tworzy Pokolenie Solo? Przecież przedstawiciele tej generacji działają dosłownie na naszych oczach, nadal ich obecność na rynku sztuki generuje dyskusje, choć forma ich wypowiedzi wyrastająca z estetyki postmodern dance i tańca konceptualnego stała się już niemal oswojona. W sztuce nie ma jednak nic jednoznaczenie zafiksowanego i pewnego, dlatego artyści i artystki nie pozwalają widzom na takie łatwe przyzwyczajenia, czego przykładem był choćby wzbudzający kontrowersje projekt „This is a musical” Karola Tymińskiego. Dlatego warto zadać sobie pytanie: jak zmienili się nasi bohaterowie, jak się sytuują obecnie w świecie sztuki? Czym dziś zaskakują swoich odbiorców?
Chciałabym przyjrzeć się przestrzeni, w której tworzą oraz jak wpływa miejsce na ich pracę. Szczególnie ważkie w kontekście tego wystąpienia są poszukiwania nowego myślenia, wprowadzania zmian do znanych już języków i kodów ruchowych, a także nowe inspiracje i wszelkie przesunięcia i odstępstwa od tego, co deklarowali dziesięć lat temu, nowe ścieżki wyborów, którymi podążają. To niebywała okazja dla widzów, krytyków i badaczy, aby potraktować samo życie jako proces twórczy i bacznie go obserwować, a może nawet komentować.
Prowadząca: ANNA KRÓLICA – krytyczka, kuratorka i badaczka tańca, prezeska Fundacji Performa. Adiunktka w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM. Ukończyła teatrologię oraz filologię rosyjską na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „Zarządzanie kulturą”. Aktualnie jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” w Częstochowie (2022-2023). Członkini Kapituły Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego ustanowionej przez Radę Miasta Krakowa na okres trzyletni (2023-2026).
Jest autorką „Pokolenia Solo. Choreografowie w rozmowie z Anną Królicą” (2013) oraz „Sztuki do odkrycia. Szkice o polskim tańcu” (2011). Kuratorką i redaktorką albumu „Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca” (2017). Znajduje się wśród autorów i autorek „Słownika tańca współczesnego”, wydanego przez Uniwersytet Łódzki (2022).
Do najważniejszych jej projektów kuratorskich należą: „Maszyna choreograficzna. Schlemmer. Analogie” (Cricoteka, Kraków), „Archiwum ciała” „Z perspektywy żaby” – oba projekty realizowane w Poznaniu, w Centrum Kultury „Zamek”, „Róbmy miłość, a nie wojnę” (Scena Tańca Studio, Warszawa). Stypendystka MKiDN (2012, 2020) i Miasta Kraków. W latach 2017-2019 pracowała jako kurator-koordynator ds programowych w Polskim Teatrze Tańca. Była koordynatorką merytoryczną I Kongresu Tańca w Warszawie. Była jurorką Komisji artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2017, 2012 i 2008.