Facebook YouTube Instagram LinkedIn
16161

OST/OUBLIETTE

fot. Bartosz Rogowski/Marcin Kazmieruk

OUBLIETTE

Spektakl bierze udział w Opolskiej Scenie Tańca.

Oubliette to rodzaj lochu skonstruowanego na wzór butelki,
w którym jedyną drogą ucieczki jest otwór znajdujący się wysoko nad miejscem izolacji. Bez zewnętrznej ingerencji
wydostanie się z tego typu celi jest niemożliwe. W czasach
średniowiecznych była to okrutna kara, silnie wpływająca na
psychikę osadzonego poprzez dosłowne postawienie go
w sytuacji bez wyjścia i odebranie mu nadziei na odzyskanie
wolności.

Czterech mężczyzn skazanych na nieśmiertelność spotyka się w tym samym wymiarze – w karcerze przyszłości, gdzie zniewoleniu ulega świadomość człowieka, w którym jaźń zostaje osadzona w wirtualnej rzeczywistości. Świat bohaterów to pewnego rodzaju surrealistyczne więzienie, w którym nie obowiązują prawa fizyki, egzystencja nie ma końca, a sposób uwolnienia się jest nikomu nieznany. Tworzą specyficzne społeczeństwo opierające się na pozostawionej im iluzji własnego ciała oraz wspomnieniach realnego świata. 

Bezkres przestrzeni, w którym są osadzeni to warsztat przymusowej pracy, gdzie nieustannie dążą do rozwiązania zagadki otaczającej ich materii oraz odzyskania wolności i upragnionego człowieczeństwa. Poddają się wzajemnie nietypowym eksperymentom, zmierzającym do zdobycia pożądanego, lecz w rzeczywistości nieosiągalnego celu, a ich działania mają różny w skutkach wpływ na funkcjonowanie wirtualnego systemu.

Spektakl „Oubliette” inspirowany jest historią penalizacji, więziennictwa, systemów karania i nadzoru, a także kaźni jako performance’u „działającego na ciało”. Spektakl jest opowieścią o zniewoleniu zarówno ciała, jak i umysłu oraz sieci przymusów, wyrzeczeń, zobowiązań i zakazów. To opowieść o bezcelowym i jałowym wysiłku, o niemającym końca i z góry skazanym na niepowodzenie trudzie, ale zarazem o ogromnej nadziei i nieustannej motywacji. Przedstawiony świat ma również wyrażać w sposób wizualny wewnętrzną percepcję i kondycję człowieka samotnego.

 

CARRODUNUM DANCE COMPANY
TEATR NOWY PROXIMA W KRAKOWIE

PREMIERA

14 października 2022 r.

MIEJSCE

XXX

.

OPOLSKA SCENA TAŃCA

POKAZ

24 września 2024 r.

SCENA

Duża Scena

czas

60 min

wiek widzów

16+

Uwaga! W spektaklu został użyty
efekt stroboskopu.

Kiedy gramy?

24.09. / wtorek

19.00

25.06. / niedziela

20.00

Twórcy

Kierownictwo artystyczne i choreografia:

Karol Miękina

czarne #profilowe

Kreacja i wykonanie:

Karol Miękina, Dominik Olechowski,
Damian Rusyn, Sebastian Szul

Opracowanie graficzne

Katarzyna Jazienicka

Kostiumy

Teresa Olechowska

Scenografia i reżyseria światła

Wojciech Kiwacz

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„Ruch, jakim operują performerki, doskonale współgra z atmosferą przedstawienia. Sposób, w jaki się poruszają, zachwyca i hipnotyzuje, tworząc klimat jak ze snów.”

Alicja Iwańska, taniecpolska.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

Festiwale i nagrody

  • Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022

Dokumentacja fotograficzna i filmowa
Edyta Dufaj

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

OBSADA

Studia Naturalna Harmonia w Opolu za użyczenie sali na próby

Centrum przygotowania motorycznego Red Wing Fitness za użyczenie sali na próby

Mariusz Józefiak

Jarosław Kubiak

Antek Kurjata

Daniel Laskowski

Lidia Piskorska

Piotr Roszak

Karol Solski

Magdalena Szalbierz

Mariusz Sztuba

Spektakl realizowany ze środków pochodzących ze „Stypendium Twórczego Miasta Krakowa”.

Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Skip to content