





fot. Grzegorz Mart / Piotr Jaruga
ODWILŻ
Paweł Grala
Spektakl bierze udział w Opolskiej Scenie Tańca 2025.
Spektakl „Odwilż” jest podróżą do wnętrza człowieka i próbą zwrócenia się ku podświadomości. Nasze ciała są naszą materialną wersją i potrafią odzwierciedlać prawdę o nas, zarówno tę uświadomioną jak i ukrytą pod powierzchnią, niedostępną dla umysłu. Dlatego to właśnie cielesność, ruch i obraz są w tym spektaklu głównymi środkami wyrazu. Bohaterka niczym postaci tworzone przez Haruki Murakamiego schodzi do studni, gdzie z każdym krokiem zagłębia się w nieskończoną otchłań siebie samej. „Odwilż” jest spektaklem, który tworzy przestrzeń i sposobność dla widza do współuczestniczenia w tej podróży.
Nieznośny gorąc wytapia substancję z formy, dając jej ułudę wolności. Następuje seria rozpuszczeń, topnień. Ciało deformuje się desperacko szukając kontaktu z samym sobą. Podróż w głąb, pełna powrotów, przeszłość usiana pułapkami repetycji, teraźniejszość zdaje się grzęznąć w otchłani czerni. Lód pęka z krzykiem i tworzy szczeliny dla silnych wiatrów. Słyszę Cię niewyraźnie. Wtapiasz się w tło, ale czuję, że mnie woła. Ma wiadomość, dziękuję. Będę piętnaście po ósmej. Myślałam, że nie wstanę, ale się podniosła, zapaliła światło, by zajrzeć w ciemność. Tylko kiedy ją naświetlasz, przestaje być sobą. Nie była sobą. Wygodnie ułożyła rękawy, i sprawdziłam czy suwak działa bez zarzutu. Działa w obie strony.
Stara mestna elektarna – Elektro Ljubljana
PREMIERA SŁOWEŃSKA
10 GRUDNIA 2021 R.
PREMIERA POLSKA
18 GRUDNIA 2021 R.
.
OPOLSKA SCENA TAŃCA
POKAZ
23 września 2025 r.
SCENA
Mała Scena
czas
50 min
wiek widzów
15+
Kiedy gramy?
23.09 / wtorek
19:30
25.06. / niedziela
20.00
Uwaga! W spektaklu został użyty
efekt stroboskopu.
Twórcy_CZYNIE
Koncepcja/choreografia
Paweł Grala
Kreacja/taniec
Joanna Jaworska
Muzyka
Zofia Tomczyk & Józef Buchnajzer
Scenografia
Jakub Urbański
Kostiumy
Ania Adamiak
Światło
Kamil Urbanowicz
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Ruch, jakim operują performerki, doskonale współgra z atmosferą przedstawienia. Sposób, w jaki się poruszają, zachwyca i hipnotyzuje, tworząc klimat jak ze snów.”
Alicja Iwańska, taniecpolska.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Festiwale i nagrody
- Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022
Dokumentacja fotograficzna i filmowa
Edyta Dufaj
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

