fot. Kazimierz Ździebło
BLISKO
TEATR NOWSZY
Spektakl bierze udział w drugiej odsłonie Opolskiej Sceny Tańca.
Bliskość drugiego człowieka ma ogromny wpływ na nasze życie. Zbyt duże zbliżenie się może być przejawem agresji, a zbyt małe oznaką chłodu i braku troski. Nigdy jednak nie pozostajemy obojętni wobec bliskości drugiego człowieka, bez względu na to, jaka ona jest.
Spektakl BLISKO to poszukiwanie różnych jakości bliskości, które kształtują się formowane przez indywidualne potrzeby, ale też konkretny moment, w którym zbliżamy się do kogoś. Właśnie czas – mierzony w spektaklu przez wahadło i powiązaną z jego ruchem muzykę – jest kluczowym narzędziem, które kształtuje choreografię i osadzone w niej relacje pomiędzy performerami.
Każdy z nich kreuje na scenie inne doświadczenie bliskości lub jej poszukiwania. Przyglądają się sobie, a ich działania krzyżują się wytwarzając nowe konteksty, szanse i wyzwania w zbliżeniu się do drugiej osoby.
Pomiędzy nimi cały czas obecne jest wahadło ze swoją zwierciadlaną powierzchnią, w której przeglądają się tak wykonawcy jak i widownia. Stalowa kula – wahadło Foucaulta – jest także symbolem nieubłaganego upływu czasu, który wykrzywia się naginany przez przestrzeń.
W podobny sposób kula pozwala na scenie pracować z czasowością działania, byciem we wspólnym rytmie, który warunkuje tempo i dynamikę zbliżeń między ludźmi lub bycia we własnej mantrze. Interakcja z kulą i poprzez kulę z partnerami na scenie jest kontekstem pozwalającym eksplorować, jak bliskość koreluje się z czasem.
Wykorzystanie kuli będzie rozwinięciem poszukiwań rozpoczętych w monodramie Martyny Jagodyńskiej pt. „e – obecność” w choreografii Ciesielskiego.
Turn off your mind Relax and float down stream It is not dying It is not dying Lay down all thoughts Surrender to the void It is shining It is shining …
KIELECKI TEATR TAŃCA
PREMIERA
12 listopada 2021 r.
SCENA
MAŁA SCENA
.
OPOLSKA SCENA TAŃCA
POKAZ
9 grudnia 2023 r.
SCENA
DUŻA scena
czas
55 min
wiek widzów
16+
.
Kiedy gramy?
09.12. / SOBOTA
19.00
25.06. / niedziela
20.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
.
„Metalowa kula staje się nie tylko symbolem upływającego czasu, lecz także energii życiodajnej, po którą możemy sięgnąć szukając jądra prawdy o nas samych. Tej prawdy nie zawsze chcemy poznać, uciekamy przed nią tak, jak uchylając się przed metalową kulą czując lęk, niepokój.
Co stałoby się jeśli do tego bliższego kontaktu z prawdą miałoby jednak dojść?”
Dziennik Teatralny
.
WYRÓŻNIENIA
Twórcy
Choreografia w ścisłej współpracy z tancerzami
Tomasz Ciesielski
Taniec
Natalia Kladziwa
Taniec
Paweł Urbanowicz
Taniec
Katarzyna Leszek
Taniec, reżyseria świateł
Radosław Lis
Muzyka
Piotr Matula
Kostiumy
Nikola Fedak
Reżyseria światła
Natalia Kladziwa
Taniec
Katarzyna Leszek
Taniec
Radosław Lis
Produkcja i koordynacja
Joanna Stasina
Konsultacje w zakresie sztuk walki
Patryk Kołodziejski
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
wsparcie prac badawczych
Tanzrecherche NRW
Theater im Pumpenhaus
Tanzfaktur Köln
Folkwang Universität der Künste
Lubelski Teatr Tańca
Dariia Novykova
Nataliia Pysarieva
Yerheniia Prysiazhna
Halyna Ryba
Kseniia Svistun
Kateryna Vasiukova
Nina Zakharova
Producentem przedsięwzięcia jest Fundacja Nowszego Teatru / Teatr Nowszy.
Koprodukuje Kielecki Teatr Tańca.
Współorganizatorem jest Lubelski Teatr Tańca.
Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.