Facebook YouTube Instagram LinkedIn
17824

49. OKT | WSZYSTKO DOBRE, CO SIĘ DOBRZE KOŃCZY

Fot. Krzysztof Bieliński

William Shakespeare

 

wszystko dobre co się dobrze kończy

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

Spektakl konkursowy nominowany do konkursu KLASYKA ŻYWA, którego rozstrzygnięcie odbędzie się w trakcie 49. OPOLSKICH KONFRONTACJI TEATRALNYCH

Stary król pogrąża się w chorobie. Lekarze bezradnie rozkładają ręce, a na dworze zaczynają się intrygi w poszukiwaniu następcy „umiłowanego” władcy. Ambitny hrabia Bertram wyrusza do stolicy, aby nauczyć się reguł politycznej gry, a po cichu marzy, że zostanie kandydatem do sukcesji.

Jednocześnie przybywa zakochana w nim Helena, młoda kobieta niższego stanu. Twierdzi, że dysponuje cudownym lekiem, który uzdrowi króla. W zamian żąda, aby król wydał ją za Bertrama. Kiedy władca ku powszechnemu zdziwieniu wstaje z niemocy i odzyskuje siły życiowe. Bertram ucieka przed zaaranżowanym małżeństwem i zaciąga się do wojska. Jednak Helena nie zamierza rezygnować z wyśnionej miłości. W efekcie dwa pokolenia kobiet spiskują z pomocą łóżkowego fortelu…

„Wszystko dobre, co się dobrze kończy” to pełna intryg czarna komedia – szalona baśń dla dorosłych, w której Kopciuszek zamiast tracić czas na balu, wyrusza na wyprawę, by uzdrowić smoka i zdobyć rękę wymarzonego księcia.

Spektakl w reżyserii Szymona Kaczmarka, zdobywcy Złotego Yoricka za znakomitego “Kupca weneckiego” z Nowego Teatru w Słupsku (nagrody m.in. 60. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych), otworzy Dużą Scenę Teatru po trwającym siedem miesięcy remoncie.

„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

Premiera

24 lutego 2024 r.

Scena

xxx

.

TEATR IM. J. KOCHANOWSKIEGO W OPOLU / 49. OKT

Pokaz

26 czerwca 2025 r.

Scena

Duża Scena

czas

165 minut (z przerwą)

Wiek widzów

15+

UWAGA! W spektaklu są palone papierosy i jest używane światło stroboskopowe.

Kiedy gramy?

26.06. / czwartek

19.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„[…] w inscenizacji Zadary Fredro brzmi świeżo i współcześnie. Spektakl wydobywa aspekty, które z różnych powodów wciąż jeszcze umykają uwadze teatru i/lub publiczności. Przez dziesięciolecia fasadowej „ludowej rzeczpospolitej” dzieło Fredry pozostawało co najwyżej komedią ludzkich typów i charakterów, całą resztę treści zamykano w historyczno-rodzajowym lamusie. Zadara pokazuje Zemstę jako historię wielopoziomowego bezprawia, dokonującego się w zgodzie z literą prawa, a czasem i bez, lecz pod nadzorem ludzi formalnie na jego straży stojących”

Małgorzata Piekutowa, Raptularz

„Zemsta w Teatrze Komedia to koncert: celnie rozłożonych rytmów, półcieni, zestawień kontrapunktów muzyki i kwestii, trafiających w samo sedno, niczym nożem do celu. Przedstawienie to majstersztyk aktorstwa zespołowego, a jednocześnie każdej z wyrazistych postaci. Od Papkina – nonszalanckiego i uwodzicielskiego miles gloriosus w strukturze sieci, w koncertmistrzowskim wykonaniu (Maciej Stuhr), przez Cześnika – zdeterminowanego, porywczego szefa klanu (Arkadiusz Brykalski), Podstolinę – przewrotną, wolną od uprzedzeń (Barbara Wysocka), powściągliwego krętacza don Rejenta (Bartosz Porczyk), nowoczesną Klarę (Paulina Szostak), lawirującego Wacława (Filip Lipiecki), Dyndalskiego – uniżonego współpracownika (Mikołaj Woubishet), po podległego Perełkę/Barmana/Ochroniarza (Damian Mirga), Śmigalskiego – kobietę-gońca na posyłki (Monika Cieciora), na trzech „spowolnionych” Mularzach (Robert Ostolski, Paweł Stefaniak, Krzysztof Iwański) kończąc. To także koncert na teatr – jego przestrzeń zagarniętą, uruchomioną i włączoną do akcji wraz z widownią”

Aleksandra Rembowska,  teatralny.pl

„Na scenie króluje Maciej Sthur, jego Papkin to pierwszoplanowa, o ile nie główna rola. Nie przypominam sobie adaptacji, w której ten bohater pełniłby tak istotną rolę, Jego Papkin jest wyrazisty, każdy gest, każde słowo Sthura ma tu swoje uzasadnienie i budzi reakcję widowni. Ten bohater nas uwodzi (lub gra aktora – jak kto woli) […] Tak, prawdę i samą prawdę przeczytać możemy na stronie teatru: jest to klasyka świeżo zażartowana. Brawurowo zażartowana!”

Monika Oleksy, Teatr dla Wszystkich

Festiwale i nagrody

  • Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022

Twórcy

Reżyseria, światło, wideo
Szymon Kaczmarek

Dramaturgia
Żelisław Żelisławski

 

 

Scenografia
Kaja Migdałek

 

Kostiumy
Marta Śniosek-Masacz

 



 

Muzyka
Kamil Tuszyński

 

Materiały wideo
Piotr Józefiak

 

Obsada

KRÓL FRANCJI – Michał Wierzbicki

KSIĄŻĘ FLORENCJI- Adam Kupaj

BERTRAM – Bartosz Cwaliński

PIERWSZY PAN Dumaine – Wojciech Masacz

DRUGI PAN Dumaine – Marcin Trzęsowski

PAROLLES – Jakub Łopatka

LAFEU – Agnieszka Dzięcielska

HRABINA ROSSILLION – Małgorzata Kałędkiewicz

HELENA – Malwina Brych

Młoda WDOWA  – Aleksandra Pałka-Łopatka

DIANA – Aleksandra Lechocińska

MASAŻYŚCI – Szymon Fleischer / Kacper Kosakowski / Marcin Kulcenty / Michał Smug

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Miejskim w Gliwicach oraz Teatrem Małym w Tychach.

Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

NEWSLETTER

Zapisz się i otrzymuj najświeższe informacje:

Imię*
Email*
Przejdź do treści