Facebook YouTube Instagram LinkedIn
17811

49. OKT | WESELE

Fot. Bartek Barczyk

Stanisław Wyspiański

WESELE

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Spektakl konkursowy nominowany do konkursu KLASYKA ŻYWA, którego rozstrzygnięcie odbędzie się w trakcie 49. OPOLSKICH KONFRONTACJI TEATRALNYCH

Tajemnicą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego jest przede wszystkim sposób jego oddziaływania, bo na Weselu – jak ujął to dowcipnie niegdyś Jan Błoński – polska publiczność nigdy się nie nudzi. Z zawartym w dramacie Wyspiańskiego wizerunkiem narodu zgadzali się niemal wszyscy: socjaliści, nacjonaliści, demokraci i konserwatyści. A przecież Wesele przedstawia społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający, niemożliwy do zażegnania, wielorako antagonizujący pole polityki – podszyty gniewem, wściekłością, poczuciem krzywdy i pragnieniem zemsty.

Wielki finał dramatu, zmierzający długimi kadencjami do stanu uśpienia, rozbrojenia, do chocholego tańca, zwykło się odczytywać jako gorzką, wstrząsającą prawdę o społecznej niemocy, marazmie, anomii. A może jest na odwrót? Może ta perwersyjna, triumfalna i monumentalna scena uśmiercania społecznej energii wyzwala poczucie ulgi, uwalnia od lęku przed krwawą przemocą, zapewnia błogie uczucie wzniosłości i bezgrzeszności? Czy pulsująca w dramacie groźba rozpętania rewolucyjnych żywiołów zostaje zdławiona przez iluzję wspólnoty i towarzyszącą jej zawsze przemoc symboliczną? Czy dramat Wyspiańskiego nawiedzany jest przez widma podświadomości narodowej, jak zwykliśmy uważać, czy raczej przez trupy historii o znacznie większym zasięgu rażenia?

„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Premiera

16 marca 2024 r.

Scena

xxx

.

TEATR IM. J. KOCHANOWSKIEGO W OPOLU / 49. OKT

Pokaz

20 czerwca 2025 r.

Scena

Duża Scena

czas

160 minut (bez przerwy)

Wiek widzów

15+

UWAGA! Spektakl zawiera sceny przemocy.

Kiedy gramy?

20.06. / piątek

18.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„[…] w inscenizacji Zadary Fredro brzmi świeżo i współcześnie. Spektakl wydobywa aspekty, które z różnych powodów wciąż jeszcze umykają uwadze teatru i/lub publiczności. Przez dziesięciolecia fasadowej „ludowej rzeczpospolitej” dzieło Fredry pozostawało co najwyżej komedią ludzkich typów i charakterów, całą resztę treści zamykano w historyczno-rodzajowym lamusie. Zadara pokazuje Zemstę jako historię wielopoziomowego bezprawia, dokonującego się w zgodzie z literą prawa, a czasem i bez, lecz pod nadzorem ludzi formalnie na jego straży stojących”

Małgorzata Piekutowa, Raptularz

„Zemsta w Teatrze Komedia to koncert: celnie rozłożonych rytmów, półcieni, zestawień kontrapunktów muzyki i kwestii, trafiających w samo sedno, niczym nożem do celu. Przedstawienie to majstersztyk aktorstwa zespołowego, a jednocześnie każdej z wyrazistych postaci. Od Papkina – nonszalanckiego i uwodzicielskiego miles gloriosus w strukturze sieci, w koncertmistrzowskim wykonaniu (Maciej Stuhr), przez Cześnika – zdeterminowanego, porywczego szefa klanu (Arkadiusz Brykalski), Podstolinę – przewrotną, wolną od uprzedzeń (Barbara Wysocka), powściągliwego krętacza don Rejenta (Bartosz Porczyk), nowoczesną Klarę (Paulina Szostak), lawirującego Wacława (Filip Lipiecki), Dyndalskiego – uniżonego współpracownika (Mikołaj Woubishet), po podległego Perełkę/Barmana/Ochroniarza (Damian Mirga), Śmigalskiego – kobietę-gońca na posyłki (Monika Cieciora), na trzech „spowolnionych” Mularzach (Robert Ostolski, Paweł Stefaniak, Krzysztof Iwański) kończąc. To także koncert na teatr – jego przestrzeń zagarniętą, uruchomioną i włączoną do akcji wraz z widownią”

Aleksandra Rembowska,  teatralny.pl

„Na scenie króluje Maciej Sthur, jego Papkin to pierwszoplanowa, o ile nie główna rola. Nie przypominam sobie adaptacji, w której ten bohater pełniłby tak istotną rolę, Jego Papkin jest wyrazisty, każdy gest, każde słowo Sthura ma tu swoje uzasadnienie i budzi reakcję widowni. Ten bohater nas uwodzi (lub gra aktora – jak kto woli) […] Tak, prawdę i samą prawdę przeczytać możemy na stronie teatru: jest to klasyka świeżo zażartowana. Brawurowo zażartowana!”

Monika Oleksy, Teatr dla Wszystkich

Festiwale i nagrody

  • Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022

Twórcy

Reżyseria
Maja Kleczewska

 

Dramaturgia
Grzegorz Niziołek

Scenografia
Małgorzata Szczęśniak

 

Kostiumy
Konrad Parol



 

Choreografia
Kaya Kołodziejczyk

 

Muzyka
Cezary Duchnowski

 

Światła i multimedia
Wojciech Puś

 

Współpraca scenograficzna
Marcin Chlanda

 

Asystentka kostiumografa
Emilia Sarga

Asystenci reżyserki
Ludmiła Dziasek, Łukasz Groszkiewicz, Piotr Sędkowski

 

Inspicjent
Bartłomiej Oskarbski



 

Producent
Bartosz Jelonek

 

Obsada

PAN MŁODY – Mateusz Bieryt

PANNA MŁODA – Martyna Krzysztofik

GOSPODARZ – Juliusz Chrząstowski (gościnnie)                                                              

GOSPODYNI – Marta Waldera

MARYSIA – Dorota Godzic

WOJTEK – Tomasz Augustynowicz

OJCIEC – Wojciech Skibiński / Jacek Strama

DZIAD – Jerzy Światłoń

JASIEK – Antek Sztaba   / Adam Wietrzyński

KASPER – Wojciech Dolatowski

POETA – Mateusz Janicki

DZIENNIKARZ – Rafał Szumera

NOS – Tomasz Międzik /  Marcin Sianko

KSIĄDZ – Sławomir Rokita

MARYNA – Agnieszka Judycka-Cappuccino / Karolina Kazoń

RADCZYNI – Lidia Bogaczówna

ZOSIA –  Agnieszka Kościelniak / Julia Latosińska

HANECZKA – Alina Szczegielniak

CZEPIEC – Marcin Kalisz

CZEPCOWA – Natalia Strzelecka

KLIMINA – Anna Tomaszewska / Marta Konarska

KASIA – Karolina Kamińska

STASZEK – Daniel Malchar

ŻYD – Tadeusz Zięba

RACHEL – Dominika Bednarczyk / Agnieszka Przepiórska / Agnieszka Judycka-Cappuccino

ISIA – Bożena Adamek

CHOCHOŁ – Kaya Kołodziejczyk (gościnnie)/ Anna Krysiak (gościnnie)

CHOCHOŁ (głos) – Agata Zubel

WIDMO – Adam Wietrzyński / Marcin Sianko

STAŃCZYK –   Krzysztof Głuchowski / Rafał Dziwisz

HETMAN – Rafał Dziwisz / Andrzej Grabowski / Wojciech Skibiński

RYCERZ CZARNY – Tomasz Wysocki

SZELA – Marian Dziędziel / Antoni Milancej

WERNYHORA – Anna Syrbu

MACIEK – Antoni Milancej

SĄSIADKA – Marta Konarska

 

oraz

Jonatan Maciejowski

Jakub Polaszek

Stanisław Saba

Michał Ślizgi

Jakub Woźniak

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Miejskim w Gliwicach oraz Teatrem Małym w Tychach.

Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

NEWSLETTER

Zapisz się i otrzymuj najświeższe informacje:

Imię*
Email*
Przejdź do treści