





Fot. Bartek Barczyk
Stanisław Wyspiański
WESELE
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Spektakl konkursowy nominowany do konkursu KLASYKA ŻYWA, którego rozstrzygnięcie odbędzie się w trakcie 49. OPOLSKICH KONFRONTACJI TEATRALNYCH
Tajemnicą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego jest przede wszystkim sposób jego oddziaływania, bo na Weselu – jak ujął to dowcipnie niegdyś Jan Błoński – polska publiczność nigdy się nie nudzi. Z zawartym w dramacie Wyspiańskiego wizerunkiem narodu zgadzali się niemal wszyscy: socjaliści, nacjonaliści, demokraci i konserwatyści. A przecież Wesele przedstawia społeczny i klasowy konflikt, trwający i wciąż się odnawiający, niemożliwy do zażegnania, wielorako antagonizujący pole polityki – podszyty gniewem, wściekłością, poczuciem krzywdy i pragnieniem zemsty.
Wielki finał dramatu, zmierzający długimi kadencjami do stanu uśpienia, rozbrojenia, do chocholego tańca, zwykło się odczytywać jako gorzką, wstrząsającą prawdę o społecznej niemocy, marazmie, anomii. A może jest na odwrót? Może ta perwersyjna, triumfalna i monumentalna scena uśmiercania społecznej energii wyzwala poczucie ulgi, uwalnia od lęku przed krwawą przemocą, zapewnia błogie uczucie wzniosłości i bezgrzeszności? Czy pulsująca w dramacie groźba rozpętania rewolucyjnych żywiołów zostaje zdławiona przez iluzję wspólnoty i towarzyszącą jej zawsze przemoc symboliczną? Czy dramat Wyspiańskiego nawiedzany jest przez widma podświadomości narodowej, jak zwykliśmy uważać, czy raczej przez trupy historii o znacznie większym zasięgu rażenia?
„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Premiera
16 marca 2024 r.
Scena
xxx
.
TEATR IM. J. KOCHANOWSKIEGO W OPOLU / 49. OKT
Pokaz
20 czerwca 2025 r.
Scena
Duża Scena
czas
160 minut (bez przerwy)
Wiek widzów
15+
UWAGA! Spektakl zawiera sceny przemocy.
Kiedy gramy?
20.06. / piątek
18.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„[…] w inscenizacji Zadary Fredro brzmi świeżo i współcześnie. Spektakl wydobywa aspekty, które z różnych powodów wciąż jeszcze umykają uwadze teatru i/lub publiczności. Przez dziesięciolecia fasadowej „ludowej rzeczpospolitej” dzieło Fredry pozostawało co najwyżej komedią ludzkich typów i charakterów, całą resztę treści zamykano w historyczno-rodzajowym lamusie. Zadara pokazuje Zemstę jako historię wielopoziomowego bezprawia, dokonującego się w zgodzie z literą prawa, a czasem i bez, lecz pod nadzorem ludzi formalnie na jego straży stojących”
Małgorzata Piekutowa, Raptularz
„Zemsta w Teatrze Komedia to koncert: celnie rozłożonych rytmów, półcieni, zestawień kontrapunktów muzyki i kwestii, trafiających w samo sedno, niczym nożem do celu. Przedstawienie to majstersztyk aktorstwa zespołowego, a jednocześnie każdej z wyrazistych postaci. Od Papkina – nonszalanckiego i uwodzicielskiego miles gloriosus w strukturze sieci, w koncertmistrzowskim wykonaniu (Maciej Stuhr), przez Cześnika – zdeterminowanego, porywczego szefa klanu (Arkadiusz Brykalski), Podstolinę – przewrotną, wolną od uprzedzeń (Barbara Wysocka), powściągliwego krętacza don Rejenta (Bartosz Porczyk), nowoczesną Klarę (Paulina Szostak), lawirującego Wacława (Filip Lipiecki), Dyndalskiego – uniżonego współpracownika (Mikołaj Woubishet), po podległego Perełkę/Barmana/Ochroniarza (Damian Mirga), Śmigalskiego – kobietę-gońca na posyłki (Monika Cieciora), na trzech „spowolnionych” Mularzach (Robert Ostolski, Paweł Stefaniak, Krzysztof Iwański) kończąc. To także koncert na teatr – jego przestrzeń zagarniętą, uruchomioną i włączoną do akcji wraz z widownią”
Aleksandra Rembowska, teatralny.pl
„Na scenie króluje Maciej Sthur, jego Papkin to pierwszoplanowa, o ile nie główna rola. Nie przypominam sobie adaptacji, w której ten bohater pełniłby tak istotną rolę, Jego Papkin jest wyrazisty, każdy gest, każde słowo Sthura ma tu swoje uzasadnienie i budzi reakcję widowni. Ten bohater nas uwodzi (lub gra aktora – jak kto woli) […] Tak, prawdę i samą prawdę przeczytać możemy na stronie teatru: jest to klasyka świeżo zażartowana. Brawurowo zażartowana!”
Monika Oleksy, Teatr dla Wszystkich
Festiwale i nagrody
- Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022
Twórcy
Reżyseria
Maja Kleczewska
Dramaturgia
Grzegorz Niziołek
Scenografia
Małgorzata Szczęśniak
Kostiumy
Konrad Parol
Choreografia
Kaya Kołodziejczyk
Muzyka
Cezary Duchnowski
Światła i multimedia
Wojciech Puś
Współpraca scenograficzna
Marcin Chlanda
Asystentka kostiumografa
Emilia Sarga
Asystenci reżyserki
Ludmiła Dziasek, Łukasz Groszkiewicz, Piotr Sędkowski
Inspicjent
Bartłomiej Oskarbski
Producent
Bartosz Jelonek
Obsada
PAN MŁODY – Mateusz Bieryt
PANNA MŁODA – Martyna Krzysztofik
GOSPODARZ – Juliusz Chrząstowski (gościnnie)
GOSPODYNI – Marta Waldera
MARYSIA – Dorota Godzic
WOJTEK – Tomasz Augustynowicz
OJCIEC – Wojciech Skibiński / Jacek Strama
DZIAD – Jerzy Światłoń
JASIEK – Antek Sztaba / Adam Wietrzyński
KASPER – Wojciech Dolatowski
POETA – Mateusz Janicki
DZIENNIKARZ – Rafał Szumera
NOS – Tomasz Międzik / Marcin Sianko
KSIĄDZ – Sławomir Rokita
MARYNA – Agnieszka Judycka-Cappuccino / Karolina Kazoń
RADCZYNI – Lidia Bogaczówna
ZOSIA – Agnieszka Kościelniak / Julia Latosińska
HANECZKA – Alina Szczegielniak
CZEPIEC – Marcin Kalisz
CZEPCOWA – Natalia Strzelecka
KLIMINA – Anna Tomaszewska / Marta Konarska
KASIA – Karolina Kamińska
STASZEK – Daniel Malchar
ŻYD – Tadeusz Zięba
RACHEL – Dominika Bednarczyk / Agnieszka Przepiórska / Agnieszka Judycka-Cappuccino
ISIA – Bożena Adamek
CHOCHOŁ – Kaya Kołodziejczyk (gościnnie)/ Anna Krysiak (gościnnie)
CHOCHOŁ (głos) – Agata Zubel
WIDMO – Adam Wietrzyński / Marcin Sianko
STAŃCZYK – Krzysztof Głuchowski / Rafał Dziwisz
HETMAN – Rafał Dziwisz / Andrzej Grabowski / Wojciech Skibiński
RYCERZ CZARNY – Tomasz Wysocki
SZELA – Marian Dziędziel / Antoni Milancej
WERNYHORA – Anna Syrbu
MACIEK – Antoni Milancej
SĄSIADKA – Marta Konarska
oraz
Jonatan Maciejowski
Jakub Polaszek
Stanisław Saba
Michał Ślizgi
Jakub Woźniak
Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Miejskim w Gliwicach oraz Teatrem Małym w Tychach.


Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

