



Fot. Bartek Barczyk
Witold Gombrowicz
ŚLUB
Teatr Narodowy w Prisztinie (Kosowo)
Spektakl towarzyszący 49. Opolskim Konfrontacjom Teatralnym.
„Ślub” Gombrowicza nie jest zwykłym dramatem ani opowieścią o codzienności. Autor przenosi widzów do świata, który – podobnie jak współczesne Kosowo – zmaga się z traumą przeszłości i próbuje budować nową rzeczywistość. W sztuce główny bohater, Henryk, powraca do świata, którego już nie rozpoznaje, co staje się alegorią powrotu do miejsca naznaczonego wojną, podziałami społecznymi i politycznymi.
Centralnym tematem sztuki jest jednak pytanie o to, czy w świecie po konflikcie możliwe jest odbudowanie wartości, relacji i ładu. Siłą napędową dramatycznej akcji „Ślubu” jest walka o tożsamość, godność i przywrócenie ładu moralnego.
Akt małżeństwa, zamiast być tradycyjnym symbolem jedności, staje się próbą zawarcia „paktu” pomiędzy bohaterami reprezentującymi różne, często sprzeczne, oczekiwania i wizje przyszłości. Chaos, absurd i groteska nieustannie zaburzają ten porządek, podkreślając trudność stworzenia spójnej indywidualnej tożsamości w świecie pozbawionym prawdziwych autorytetów. Świecie, w którym wszystko wydaje się „wyimaginowane, zniekształcone”, gdzie pogrzeb jest ważniejszy od zmarłego, wygląd od umysłu, a małżeństwo od miłości.
„Ślub”, wyreżyserowany przez polskiego reżysera Norberta Rakowskiego w Narodowym Teatrze Kosowa w Prisztinie, jest pierwszą inscenizacją tego dramatu w Kosowie.
„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
Teatr Narodowy w Prisztinie (Kosowo)
Premiera
20 września 2024 r.
Scena
xxx
.
TEATR IM. J. KOCHANOWSKIEGO W OPOLU / 49. OKT
Pokaz
21 czerwca 2025 r.
Scena
Modelatornia
czas
100 minut
Wiek widzów
15+
Kiedy gramy?
21.06. / sobota
18.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„[…] w inscenizacji Zadary Fredro brzmi świeżo i współcześnie. Spektakl wydobywa aspekty, które z różnych powodów wciąż jeszcze umykają uwadze teatru i/lub publiczności. Przez dziesięciolecia fasadowej „ludowej rzeczpospolitej” dzieło Fredry pozostawało co najwyżej komedią ludzkich typów i charakterów, całą resztę treści zamykano w historyczno-rodzajowym lamusie. Zadara pokazuje Zemstę jako historię wielopoziomowego bezprawia, dokonującego się w zgodzie z literą prawa, a czasem i bez, lecz pod nadzorem ludzi formalnie na jego straży stojących”
Małgorzata Piekutowa, Raptularz
„Zemsta w Teatrze Komedia to koncert: celnie rozłożonych rytmów, półcieni, zestawień kontrapunktów muzyki i kwestii, trafiających w samo sedno, niczym nożem do celu. Przedstawienie to majstersztyk aktorstwa zespołowego, a jednocześnie każdej z wyrazistych postaci. Od Papkina – nonszalanckiego i uwodzicielskiego miles gloriosus w strukturze sieci, w koncertmistrzowskim wykonaniu (Maciej Stuhr), przez Cześnika – zdeterminowanego, porywczego szefa klanu (Arkadiusz Brykalski), Podstolinę – przewrotną, wolną od uprzedzeń (Barbara Wysocka), powściągliwego krętacza don Rejenta (Bartosz Porczyk), nowoczesną Klarę (Paulina Szostak), lawirującego Wacława (Filip Lipiecki), Dyndalskiego – uniżonego współpracownika (Mikołaj Woubishet), po podległego Perełkę/Barmana/Ochroniarza (Damian Mirga), Śmigalskiego – kobietę-gońca na posyłki (Monika Cieciora), na trzech „spowolnionych” Mularzach (Robert Ostolski, Paweł Stefaniak, Krzysztof Iwański) kończąc. To także koncert na teatr – jego przestrzeń zagarniętą, uruchomioną i włączoną do akcji wraz z widownią”
Aleksandra Rembowska, teatralny.pl
„Na scenie króluje Maciej Sthur, jego Papkin to pierwszoplanowa, o ile nie główna rola. Nie przypominam sobie adaptacji, w której ten bohater pełniłby tak istotną rolę, Jego Papkin jest wyrazisty, każdy gest, każde słowo Sthura ma tu swoje uzasadnienie i budzi reakcję widowni. Ten bohater nas uwodzi (lub gra aktora – jak kto woli) […] Tak, prawdę i samą prawdę przeczytać możemy na stronie teatru: jest to klasyka świeżo zażartowana. Brawurowo zażartowana!”
Monika Oleksy, Teatr dla Wszystkich
Festiwale i nagrody
- Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022
Twórcy
Adaptacja i reżyseria
Norbert Rakowski
Dramaturgia
Zoga Çeta Çitaku
Scenografia
Maria Jankowska
Kostiumy
Paula Grocholska
Muzyka
Tomor Kuçi
Video
Wojciech Kapela
Reżyser światła
Bogumił Palewicz
Kierownik techniczny
Rrezarta Shaqiri Basha
Asystent reżysera
Skender Podvorica
Kostiumy
Paula Grocholska
Muzyka
Tomor Kuçi
Muzyka
Tomor Kuçi
Obsada
Armend Smajli
Shkelzen Veseli
Ylber Bardhi
Mensur Safqiu
Sheqerie Buqaj
Era Balaj
Adhirim Demi
Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

