









fot. Michał Grocholski
Na podstawie powieści Stefana Żeromskiego
PRZEDWIOŚNIE
Nowa adaptacja „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego nie oferuje prostych prawd ani oczywistych odpowiedzi. To „Przedwiośnie” widziane oczami weterana – mroczne i boleśnie aktualne. To podróż w głąb zranionej psychiki młodego Cezarego Baryki – człowieka, którego dojrzewanie przypadło na czas rewolucji i wojny. Okres naznaczony przez wielkie nadzieje, ale też śmierć i moralny rozpad. Wojenne traumy nie opuszczają Cezarego, który mentalnie nigdy nie wyszedł z okopu.
Czy postaci, które spotyka na swojej drodze nie są jedynie projekcjami rozbitego umysłu? Jego spojrzenie na świat, ludzi, przyszłość – wszystko przefiltrowane jest przez pryzmat PTSD i niemożność odnalezienia się w nowej, „odbudowującej się” Polsce.
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
„Trzeba przyznać, że zarówno strona wizualna i dźwiękowa spektaklu robi wrażenie. Znakomicie wykorzystano dekoracje, które z pozoru wydawały się dość skromne, ale podczas spektaklu potrafiły zagrać zarówno pole bitwy jak i salę balową arystokracji.”
Donat Przybylski, Dziennik Teatralny
Premiera
13 CZERWCA 2025 r.
Scena
Duża Scena
Wiek widzów
16+
Czas
110 min (bez przerwy)
Spektakl grany jest w języku polskim, słowackim i niemieckim, z napisami.
Uwaga! W spektaklu pojawia się dym, migające światło, głośne dźwięki, są palone papierosy, występuje nagość, przemoc, wulgaryzmy, motyw alkoholu, broni oraz sceny intymne.
Kiedy gramy?
12.10 / niedziela
18.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Trzeba przyznać, że zarówno strona wizualna i dźwiękowa spektaklu robi wrażenie. Znakomicie wykorzystano dekoracje, które z pozoru wydawały się dość skromne, ale podczas spektaklu potrafiły zagrać zarówno pole bitwy jak i salę balową arystokracji.”
Donat Przybylski, Dziennik Teatralny
„Spektakl ma nader wyrazisty wydźwięk ideowy: jest radykalnie antywojenny, krytyczny wobec nierówności klasowych. Wrażenie robi pełna rozmachu forma i wprost kipiąca energią gra aktorska.”
Przemysław Gulda, guldapoleca
FESTIWALE I NAGRODY
28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)
- nagroda Złoty Yorick
- Nagroda Dziennikarzy
Twórcy

Reżyseria
Piotr Ratajczak

Tekst i adaptacja
Joanna Kowalska

Scenografia
Marcin Chlanda

Choreografia
Gieorgij Grzegorz Puchalski

Kostiumy
Grupa Mixer

Muzyka i opracowanie muzyczne
Maciej Zakrzewski

Operator kamery
Xavier Pawlowski

Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert

Materiał video
Edgar de Poray

Reżyseria
Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel

Kostiumy
Łukasz Mleczak
Operatorka kamery
Emilia Cięciwa
Asystent operatora kamery
Laurence M. Trottier
Tłumaczenie scenariusza
Olga Aleksandra Stawińska
Tłumaczenie na próbach
Juliusz Pielichowski
Inspicjentka (Opole)
Urszula Kraska
Inspicjentka (Trnawa)
Barbora Hadraba
Obsada
x
Bartosz Dziedzic
x
Mateusz Guzowski (gościnnie)
x
Jakub Klimaszewski
x
Anna Kraszewska (gościnnie)
x
Rafał Kronenberger
x
Karolina Kuklińska
x
Leszek Malec
x
Monika Stanek
x
Michał Świtała
x
Beata Wnęk-Malec
x
Konrad Żygadło (gościnnie)
x
Spektakl powstał w ramach projektu pn. „Jubileusz 50-lecia Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu”.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Zadanie dofinansowane przez Samorząd Województwa Opolskiego.


KONKURSY
Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij aby włączyć tryb pełnoekranowy