Facebook YouTube Instagram LinkedIn
16864

POV: MASZ 12 LAT I PRZE****NE

fot. Edgar de Poray

Na motywach sztuki Williama Shakespeare’a

POV: MASZ 12 LAT I PRZE****NE

Arek, doświadczający w szkole przemocy rówieśniczej, coraz bardziej zamyka się w sobie i w swoim pokoju. Nie będąc najbardziej popularną osobą w klasie czuje się wyalienowany wśród swoich rówieśników. Jest jednak coś, co nie opuszcza go nigdy – Uporczywa Myśl w Głowie. To właśnie ona przedstawia mu najgorsze scenariusze. Być może obraził kogoś, lecz zdążył już o tym zapomnieć? Albo pomyślał o czymś, czym wywołał nieodwracalną katastrofę? Natrętna myśl nie odstępuje chłopca na krok, podobnie jak jego prześladowcy. 

Spektakl opowiada o przemocy z perspektywy dojrzewającego chłopca, który próbuje zrozumieć otaczającą go rzeczywistość. Porusza problem samotności i kryzysu zdrowia psychicznego wśród nastolatków. Spektakl, będący częścią projektu „Fake&Hate. Opolskie bez przemocy” jest prapremierą sztuki. 

 

Tekst został nagrodzony w 35. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].

Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl

Premiera

11 STYCZNIA 2025 r.

Scena

MAŁA SCENA

Czas

80 min (bez przerwy)

Wiek widzów

12+

Uwaga! W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy oraz głośne dźwięki.

Kiedy gramy?

11.01 / sobota

19.00

12.01 / niedziela

16.00

14.01 / wtorek

11.00

15.01 / środa

11.00

8.02 / sobota

16.00

9.02 / niedziela

18.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.

Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl

Tym samym „Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.

 

Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl

Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.

Paweł Borek, e-teatr.pl

KONKURSY

Spektakl bierze udział w 31. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.

Twórcy

STREKER.fot.Marek Zimakiewicz

Reżyseria

Marta Streker

INTERNET_FOT_BARTEK_WARZECHA_©_BWBW1053 (1)

Tekst

Mariusz Gołosz

Katarzyna Leks

Scenografia

Katarzyna Leks

Maciej Zakrzewski_promo-02_foto_ Pola Trąbińska.JPG

Muzyka

Maciej Zakrzewski

Salma_fot. Piotr Leczkowski

Kostiumy

Salma Aldoory

Kacper_Scheffler_fot. Dagmara Włoszek-Rabska

Światło/projekcje

 Kacper Scheffler

Krystyna Lama Szydłowska_fot. Wojciech Sobolewski

Choreografia

Krystyna Lama Szydłowska

Monika Stolarska_Fot. Krzysztof Kamil Kamiński

Reżyseria świateł

Monika Stolarska

janusz_szym

Video

Janusz Szymański

czarne #profilowe

Scenografia

Łukasz Mleczak

czarne #profilowe

Wideo

Jola Łobacz

Reżyseria świateł

Klaudyna Schubert

Screenshot 2022-08-10 at 11.44.13

Materiał video

Edgar de Poray

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Inspicjentka
Urszula Kraska

Asystent kompozytora
Maciej Synowiec

Tłumaczenie
Jacek Poniedziałek

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Obsada

x

Aleksander Gałązka (gościnnie)

x

Andrzej Jakubczyk

x

Rafał Kronenberger

x

Judyta Paradzińska

x

Michał Świtała

x

Bartosz Dziedzic

KONKURSY

Spektakl powstał w ramach 7. Konkursu na Projekt Teatralny MODELATORNIA.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Zadanie dofinansowane przez Samorząd Województwa Opolskiego w kwocie 20.000 zł oraz uzyskało wsparcie finansowe Fundacji GÓRAŻDŻE – Aktywni w Regionie w kwocie 10.000 zł.

Kliknij    aby włączyć tryb pełnoekranowy

Partnerem wydarzenia jest Bank Millennium

fot. Edgar de Poray

Skip to content