Facebook YouTube Instagram LinkedIn
11810

KOTKA NA GORĄCYM BLASZANYM DACHU

fot. Klaudyna Schubert

Tennessee Williams

KOTKA NA GORĄCYM BLASZANYM DACHU

Podobno z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach. Bądźmy więc łaskawi i przyjrzyjmy się zdjęciu rodzinnemu familii największych plantatorów bawełny w delcie Missisipi. Widzimy postawnego, zdecydowanego ojca, wpatrzoną w niego matkę, dwóch przystojnych synów z pięknymi żonami i piątkę wesołych, żywotnych wnucząt – szóste w drodze.
Co jednak kryje się za tą fasadą?

Arcydzieło współczesnej dramaturgii, „Kotka na gorącym, blaszanym dachu”, opowiada o jednej nocy, w czasie której nagle spadają maski i namacalnie dają się wyczuć wszystkie kłamstwa i uprzedzenia, tajemnice i podejrzenia, które do tej pory spajały rodzinę. A wtedy, zamiast pięknej idylli, na zdjęciu rodzinnym zaczyna być widoczny strach przed przyznaniem się do własnej orientacji seksualnej, zamykanie oczu na alkoholizm dziecka, nienawiść i żal, który toczy wszystkie gałęzie tego genealogicznego drzewa.

Spektakl jest wiwisekcją procesu dziedziczenia traum, kłamstw, (współ)uzależnień i wszystkiego tego, co możemy dostać w rodzinnym spadku, nawet jeśli nikt nam tego nie zapisze w testamencie.

„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Premiera

11 lutego 2023 r.

Scena

Mała Scena

Czas

120 min (bez przerwy)

Wiek widzów

16+

W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy, dym i motyw alkoholu.

Kiedy gramy?

31.01 / piątek

19.00

„Ten tekst w opolskiej inscenizacji lśni niczym brylant, niepokojąco wciąga, narkotycznie wręcz uzależnia od oparów tego dusznego powietrza znad Missisipi i od tych niewypowiedzianych słów, które są tu może ważniejsze niż te wykrzyczane, te wulgarne, te rzucone w pasji czy – te wypowiedziane z bezradności.”.

Rafał Turowski, rafalturow.ski

„Kotka na gorącym blaszanym dachu w reżyserii R. Stępnia z pewnością gwarantuje widzowi cały wachlarz doznań”.

Weronika Sagan, Gazeta Studencka

„»Kotka na gorącym blaszanym dachu« to historia ludzi wyczerpanych, bardzo bliska naszemu dzisiejszemu stanowi ducha. Tennessee Willliams mówiony szeptem, zduszony, a przez to jeszcze bardziej przeszywający”.

Jacek Wakar, jacekwakar.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

festiwale i nagrody

64. Kaliskie Spotkania Teatralne (2024)
  • nagroda aktorska dla Bartosza Woźnego za rolę Tatuli

Twórcy

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Muzyka

Bogumił Misala

Reżyseria świateł

Klaudyna Schubert

Tłumaczenie

Jacek Poniedziałek

Tekst

Tennessee Williams

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Asystentka reżysera
Viktoria Dulak

Tłumaczenie
Jacek Poniedziałek

Inspicjentka
Katarzyna Siczewska

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Obsada

Mae

Karolina Kuklińska

Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Utwór KOTKA NA GORĄCYM BLASZANYM DACHU wystawiono w ramach umowy z The University of the South, Sewanee, Tennessee.

Kliknij    aby włączyć tryb pełnoekranowy

Skip to content