Spektakl jest realizacją zwycięskiego projektu, wyłonionego w 5. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia
Młodzi opolanie w debiucie Patrycji Wysokińskiej. „Kordian;”, spektakl o współczesnych nastolatkach, na scenie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
Teatr im. Jana Kochanowskiego zaprasza na finał 5. Edycji Konkursu na Projekt Teatralny „Modelatornia”. Spektakl „Kordian;” to opowieść o depresji i problemach dotykających młodych ludzi, realizowana przez debiutującą reżyserkę.
Na początku dramatu Słowackiego Kordian jest piętnastoletnim młodzieńcem, intensywnie przeżywającym otaczającą go rzeczywistość i nieszczęśliwie zakochanym. To również osoba pogrążona w depresji, która ma myśli samobójcze. Jej pejzaż wewnętrzny odzwierciedla przeżycia osób nastoletnich i proces kształtowania się ich tożsamości.
Reżyserka zaprosiła więc do pracy nad spektaklem grupa młodych osób, które wspólnie z aktorami i aktorkami opolskiego teatru szukają odpowiedzi na pytanie: kim dzisiaj jest Kordian?
W Polsce w ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia psychicznego młodzieży. Zastosowany w tytule spektaklu średnik jest ogólnoświatowym znakiem walki z depresją. Ma rozdzielać zdanie w momencie, w którym mogłoby się skończyć – dlatego stał się symbolem osób, które były bliskie popełnienia samobójstwa, a jednak tego nie zrobiły.
Co dzieje się w głowie kogoś, kto chce popełnić samobójstwo? Jak wtedy działa mózg, jak reagują neurony? Czy obraz, który wytwarzają, jest prawdziwy, czy przekłamany? Gdzie kończy się projekcja, a zaczyna rzeczywistość? Co zrobić, kiedy to nasz mózg sam zaczyna spiskować przeciwko nam? Kiedy jest moment, żeby postawić średnik?
Problemy, z którymi obecnie zmaga się młodzież mają swoje odzwierciedlenie w czasach, w których powstawał “Kordian”. Czy da się uczłowieczyć figury romantycznych wieszczów, wydobywając na wierzch ukryte informacje z ich korespondencji? Czy możemy odnaleźć w ich postaciach odbicia siebie, swoich pragnień i lęków? Czy jesteśmy w stanie wydobyć ich z wiecznego limbo? I co tak naprawdę opolska młodzież ma do powiedzenia w teatrze?
„Przedstawienie Wysokińskiej do tego stopnia wyraźnie, sugestywnie i przekonująco zwraca na to uwagę, że średnik można by tu zastąpić wykrzyknikiem. Tego głosu nie powinniśmy bowiem próbować niczym zagłuszyć”.
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
oraz młodzież z Opola i okolic wyłoniona w drodze warsztatów
Natalia Bogdanik
Amelia Borowicz
Zofia Dziembek
Paulina Głogiewicz
Katarzyna Jędrzejewska
Jeremi Mielcarek
Martyna Szostak
Dominika Taboł
Klaudia Woźnica
Wiktoria Zatajska
Julia Stachura
Michalina Świstuń
Michalina Zalewska
Bartosz Zacharewicz
Michalina Ziaja
Festiwale i nagrody
Dofinansowano z budżetu państwa — ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz budżetu Województwa Opolskiego w ramach projektu V Konkurs na Projekt Teatralny MODELATORNIA nawiązujący do idei artystycznych Jerzego Grotowskiego.
Spektakl jest realizacją zwycięskiego projektu, wyłonionego w 5. edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia.