fot. Edgar de Poray
Renata Piotrowska-Auffret
DANSE MACABRE
Kiedy w 1353 roku epidemia dżumy zwana „Czarną Śmiercią” wygasała w Europie, mieszkańcy Starego Kontynentu stanęli w obliczu niewyobrażalnych strat. Prawie czterdzieści procent
ówczesnego społeczeństwa zniknęło, a międzyludzkie relacje zostały naznaczone nieufnością i podejrzeniami. Z pomocą przyszedł taniec. Ludzie tańczyli na ulicach przez wiele dni, aż do upadłego. W ten sposób budowali na nowo relacje między sobą, ale przede wszystkim wyrażali swoje lęki związane ze śmiercią. Taniec do wyczerpania był doświadczeniem ekstatycznym, podczas którego indywidualne ciała podążały za energią grupy, a życie i śmierć – witalność i ekstremalne zmęczenie, były bliżej niż kiedykolwiek. Wspólnotowy charakter tańca pozwalał na przywrócenie współczucia, wzajemnego zaufania, a także ponownego poczucia ciała własnego i tego należącego do Innego.
W 2020 roku nieporównywalnie mniejsza pandemia zatrzymała cały Świat, który zdawał się samemu sobie niepowstrzymany. Kolejne fale zachorowań, kolejne lockdown’y i strach przed nieznanym wpłynęły na międzyludzkie relacje, rozbijając przyzwyczajenia każdego z nas, izolując nas od siebie.
Po raz pierwszy od wielu lat otrzymaliśmy wspólny mianownik zrównujący odmienne dotychczas życiowe doświadczenia, cofający nas niestety o kilkanaście lat w zakresie zaufania społecznego i cielesnego do drugiego człowieka. Nasza relacja ze śmiercią również zaczęła się diametralnie zmieniać. Pandemia stała się tylko początkiem tej zmiany. Potem kolejno były i są takie wydarzenia jak wojna w Ukrainie czy katastrofalne w skutkach trzęsienie ziemi w Turcji i Syrii.
W swojej opolskiej pracy choreograficznej Renata Piotrowska-Auffret bada ruchowy i społeczny wymiar Danse Macabre, skupiając uwagę na potencjale wspólnotowym i cielesnym nieprzerwanego, oczyszczającego tańca. Tańca, czyli transowego wiru do pulsującej jak krew w żyłach muzyki techno. Tańca, który koi lęki oraz daje możliwość odkrywania radości, dystansu i grupowej siły. Nie chodzi tu bowiem o przywołanie dawnego rytuału, ale o stworzenie nowego, który „tu i teraz” pozwoli twórcom oraz widzom na ponowne odkrycie własnego witalnego ciała. Na odrzucenie strachu wobec Innego, na odwagę w spotkaniu z nieznanym, na szukanie dystansu wobec trudnych wydarzeń, na radość z bycia razem, a przede wszystkim na identyfikację doświadczenia bliskości śmierci jako wspólnego wszystkim. Poczucie wspólnotowości dodaje otuchy. Dopóki żyjemy. Dopóki czujemy. Dopóki tańczymy.
„HISTORIA CIAŁA JEST HISTORIĄ LUDZKOŚCI, NIE MA BOWIEM TAKIEJ PRAKTYKI KULTUROWEJ, KTÓRA W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI NIE BYŁABY STOSOWANA WOBEC CIAŁA”
– SILVIA FEDERICI, „POCHWAŁA TAŃCZĄCEGO CIAŁA”.
Premiera
18 czerwca 2021 r.
Scena
Modelatornia
Czas
75 MIN (BEZ PRZERWY)
Wiek widzów
+16
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe i głośna muzyka. Pojawiają się także sceny nagości.
Kiedy gramy?
06.12. / ŚRODA
12.00
06.12. / ŚRODA
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
„Zwycięstwem tego choreograficznego spektaklu jest (…) pojawiająca się chęć dołączenia do intensywnego, wspólnego tańca”.
Marcelina Obarska, culture.pl
„[…] muzyka jest tak rytmiczna i regularna, a układy choreograficzne są tak widowiskowe i przykuwające uwagę, że momentami nie tak łatwo zapanować nad własnym ciałem”.
Kamil Bujny, Teatr dla wszystkich
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Festiwale i nagrody
Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Twórcy
Choreografia, reżyseria, teksty
Renata Piotrowska-Auffret
Scenografia i kostiumy
Zuzanna Srebrna
Reżyseria świateł i konsultacje dramaturgiczne
Joanna Leśnierowska
Muzyka
Marcin Janus
Wideo
Simon Auffret
Kompozycje wokalne
Anna Szwajgier
Kurator projektu
Michał Rogulski
Asystentka
Aleksandra Osowicz
Reżyseria świateł i konsultacje dramaturgiczne
Joanna Leśnierowska
Muzyka
Marcin Janus
Asystentka
Aleksandra Osowicz
Kurator projektu
Michał Rogulski
Inspicjentka
Urszula Kraska
Fotograf
Edgar de Poray
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Obsada
Magdalena Fejdasz (gościnnie) / Aneta Jankowska (gościnnie)
Katarzyna Osipuk (gościnnie)
Aleksandra Osowicz (gościnnie) / Magda Wolnicka (gościnnie)