


fot. Piotr Nykowski
AUTENTIK
Myślimy, że rozumiemy zasady, gdy stajemy się dorośli, ale tak naprawdę doświadczamy zawężenia wyobraźni. ~ David Lynch
Każdy z nas jest przekonany, że jest w stanie określić, co jest „autentyczne” i każdy z nas ma poczucie, że chociażby chwilami bywa autentyczny. Wydaje się, że to proste – być sobą, być wiernym sobie. Ale być może to, co uważamy za szczere i autentyczne, jest jedynie wyobrażeniem? Może nasza „autentyczność” to misternie utkany kolaż cudzych idei, wartości, klisz kulturowych? I czy nie jest przewrotne, że powołując się na własną tożsamość, sięgamy po gotowe obrazy – a czasem nawet po własną wyobraźnię, jakby ona również nie była ulepiona z cudzych narracji?
Spektakl powstaje w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl
Teatr im. jana kochanowskiego w opolu
Premiera
20 WRZEŚNIA 2025 R.
Scena
MODELATORNIA
Wiek widzów
16+
WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY im. henryka tomaszewskiego
PREMIERA
3 października 2025 r.
SCENA
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego (PIEKARNIA Żywa Kultura)
Czas
60 min (bez przerwy)
Spektakl grany jest w języku polskim, słowackim i niemieckim, z napisami.
Uwaga! W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy, głośna muzyka, światła stroboskopowe oraz scena intymna.
Kiedy gramy?
8.11 / sobota
18:00
9.11 / niedziela
17:00
„Gęsty i intensywny spektakl, w którym debata o powinnościach nauki łączy się z etycznym dyskursem o prawie do prywatnego szczęścia i przyjemności. Rewersem ludzkich rozważań jest los zamkniętej w klatce, znakomicie zagranej, pary małp, skrzywdzonych, ale i krzywdzących innych. Ale siłą napędową jest pojedynek doświadczonego naukowca i jego młodej asystentki – Bartosz Woźny świetnie pokazuje zblazowanie i chłodny dystans, a Aurora Lipartowska po mistrzowsku broni swojej, będącej pod ogromną presją, postaci.”
Przemek Gulda, guldapoleca
„Na tym tle „Autentik” jawi się jako kolejny krok wykonany przez reżysera, podążającego od pytań o naukę i moralność, poprzez medytację nad śmiercią, ku refleksji nad autentycznością w epoce technologii i symulacji. Rakowski poszerzył tu filozoficzną perspektywę, ale także zakres stosowanych środków, łącząc elementy teatru dramatycznego, ruchu i performansu. Kolejny raz intryguje, zaciekawia i wciąga publiczność w stworzony przez siebie świat.
Piotr Dobrowolski, Czas Kultury
„Autentik” to spektakl, który w założeniu bada istotę ludzkiej „autentyczności”, zadając liczne pytania natury filozoficznej i ideologicznej. […] Poprzez dialog tych postaci, twórcy zadają nam na głos dziesiątki szalenie trudnych, ale często podstawowych pytań, a widownia cały czas nie tylko analizuje zmienne nastawienie i reakcje bohaterów, ale też układa w głowach własne odpowiedzi. Jest to niezwykle intensywne i mocne doświadczenie intelektualne, choć teoretycznie na scenie nie dzieje się zbyt wiele.”
Michał Derkacz, dlastudenta.pl
„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.
Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl
Tym samym „Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.
Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl
Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.
Paweł Borek, e-teatr.pl
FESTIWALE I NAGRODY
28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)
- nagroda Złoty Yorick
- Nagroda Dziennikarzy
TWÓrCY

Koncept, reżyseria i opracowanie muzyczne:
Norbert Rakowski

Choreografia i opracowanie muzyczne:
Janusz Orlik

Scenografia
Maria Jankowska

Kostiumy
Paula Grocholska

Reżyseria światła
Bogumił Palewicz

Video
Wojciech Kapela
Kostiumy
Wanda i Marcin Kędzierzawscy (RedoSFX)
Inspicjentka
Urszula Kraska

Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert

Materiał video
Edgar de Poray

Reżyseria
Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel

Kostiumy
Łukasz Mleczak
Operatorka kamery
Emilia Cięciwa
Asystent operatora kamery
Laurence M. Trottier
Tłumaczenie scenariusza
Olga Aleksandra Stawińska
Tłumaczenie na próbach
Juliusz Pielichowski
Inspicjentka (Opole)
Urszula Kraska
Inspicjentka (Trnawa)
Barbora Hadraba
obsada
x
Kamil Brzeziński (gościnnie)
x
Jakub Klimaszewski
x
Aurora Lipartowska (gościnnie)
x
Karolina Pewińska (Wrocławski Teatr Pantomimy)
x
Bartosz Woźny
KONKURSY
Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij aby włączyć tryb pełnoekranowy