
Laboratorium choreograficzne z Charą Kotsali!
“The Ignorant Choreographer”
20–23 września 2025 | Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
Bawiąc się tytułem słynnego eseju Jacques’a Rancière’a „Nieświadomy nauczyciel”, grecka choreografka i performerka Chara Kotsali zaprasza profesjonalnych artystów tańca i ruchu do udziału w czterodniowym intensywnym laboratorium choreograficznym podczas Opolskiej Sceny Tańca 2025.
Podążając za pytaniami:
- Czy istnieje metoda tworzenia choreografii?
- Czy koncepcja jest ważniejsza od pragnienia, by po prostu tworzyć?
- Czy w procesie twórczym obowiązują zasady, które warto łamać?
– wspólnie zanurzymy się w proces oparty na wyobraźni, emocjach, ucieleśnionej wiedzy i magii twórczego działania. Kwestionując ideę indywidualnego geniuszu choreografa i przeciwstawiając się egzotyzacji ciała performatywnego, będziemy szukać procesu twórczego, który jest inkluzywny, zmysłowy, zaangażowany i poetycki.
W trakcie laboratorium:
- będziemy tworzyć dzieło zbiorowe z wykorzystaniem ruchu, pisania, rozmowy, słuchania i wyobrażania sobie,
- pracować na bazie własnych doświadczeń, inspiracji i osobistych partytur ruchowych,
- wspólnie eksplorować nowe strategie choreografii i kompozycji ruchu,
- zakończymy proces otwartym pokazem pracy w toku.
Język pracy: angielski
Poziom: laboratorium dedykowane jest profesjonalnym artystom z doświadczeniem w tańcu, choreografii, performansie, teatrze lub innych formach ekspresji fizycznej i kompozycji ruchu.
Udział w laboratorium jest bezpłatny.
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu zapewnia noclegi (19–23 września) oraz bezpłatne wejściówki na wszystkie wydarzenia Opolskiej Sceny Tańca.
Dojazd uczestników – we własnym zakresie.
Rekrutacja:
Formularz zgłoszeniowy został zamknięty.
Dziękujemy wszystkim osobom, które przesłały swoje zgłoszenia!
Termin nadsyłania aplikacji upłynął 27 czerwca 2025 (piątek).
Obecnie trwa proces wyboru uczestników, którego dokonają Chara Kotsali oraz kurator festiwalu – Janusz Orlik.
Wszystkie zakwalifikowane osoby zostaną poinformowane drogą mailową i będą zobowiązane do uczestnictwa we wszystkich dniach laboratorium.
O PROWADZĄCEJ

Chara Kotsali to twórczyni tańca, performerka i pedagożka mieszkająca w Grecji. Ukończyła Profesjonalną Szkołę Tańca Rallou Manou. Posiada również dyplom licencjacki z teatrologii oraz tytuł magistra antropologii społecznej i kulturowej. Jest również wykształcona muzycznie.
Jej pierwszy solowy projekt choreograficzny „to be possessed” (2023, Onassis Dance Days) został wybrany do programu Aerowaves Twenty24 oraz do serii [8:tension] Young Choreographers’ Series na festiwalu ImPulsTanz w 2023 roku, gdzie otrzymał wyróżnienie honorowe. Jej druga praca, „borborygmi” (2024, Festiwal Ateński i Epidauroski), zdobyła nagrodę publiczności. W latach 2023–2024 była wspieraną choreografką Onassis Stegi w ramach sieci Grand Luxe, a w sezonie 2024–2025 została wybrana jako artystka-rezydentka Onassis AiR Fellow. W tym czasie prowadziła badania do spektaklu „IT’S THE END OF THE AMUSEMENT PHASE”, którego premiera odbyła się w kwietniu 2025 roku (Onassis Dance Days).
Jako performerka współpracowała m.in. z Christosem Papadopoulosem, Euripidesem Laskaridisem, Patricią Apergi, Iris Karayan, Sofią Mavragani, Tzeni Argyriou oraz Ermirą Goro, występując w Grecji i za granicą. Zagrała również w filmie „Suntan” w reżyserii Argyrisa Papadimitropoulosa.
Pracowała jako reżyserka ruchu przy spektaklach teatralnych uznanych greckich reżyserów. W 2023 roku otrzymała nagrodę Greckiego Stowarzyszenia Krytyków za najlepszą choreografię teatralną do przedstawienia „Kariera Artura Ui” w reżyserii Arisa Biniarisa.
KONCERT: SIEMA ZIEMIA
Siema Ziemia!
Zabierzemy Was w kosmos, a wszystko dzięki niezwykłemu projektowi muzycznemu Kacpra Krupy, Wuja HZG, Fryderyka Szulgita i Andrzeja Koniecznego. Ten energetyczny kwartet wprowadzi Was w stany nieważkości i zapomnicie o całym świecie.
Siema Ziemia to żywioł kolektywnej improwizacji – dźwiękowy eksperyment, który pulsuje energią i swobodnie żongluje gatunkami. Breakbeat, techno, footwork, juke? Jasne. Ale wszystko przefiltrowane przez jazzowy niepokój i wolność improwizacji.