Facebook YouTube Instagram LinkedIn
18104

Borborygmi / OST 2025

fot. Karol Jarek

Borborygmi

Spektakl bierze udział w Opolskiej Scenie Tańca 2025.

„Borborygmi” bada dobroczynną moc hałasu jako źródła radości, solidarności i poczucia wspólnoty. Dwa ciała na scenie – potencjalne ogniwa nieskończonego ludzkiego łańcucha – oddają się nieproduktywnemu tańcowi, stanowiącemu kontrkoncert poświęcony przyjemności dezintegracji.

Punktem wyjścia są polityczne, antropologiczne i filozoficzne aspekty hałasu, a także inspiracje z głośnej sceny muzycznej. Chara Kotsali zaprasza nas do uważnego słuchania „hałaśliwych ciał społecznych” – tych, które zakłócają harmonię społecznego konsensusu. Wykorzystując hałas jako artystyczny kontrprzykład, choreografka oddaje hołd wszystkim tym hałaśliwym – kakofonicznym, niespójnym, paradoksalnym, dysonującym, pozbawionym głosu – głosom, które, choć silnie artykułowane, zawsze muszą „hałasować za bardzo”, by mogły zostać usłyszane.

Spektakl „Borborygmi” otrzymał Nagrodę Publiczności na Athens Epidaurus Festival.

Chara Kotsali została wyróżniona przez międzynarodową platformę taneczną Aerowaves Twenty24 jako jedna z 20 najbardziej obiecujących młodych twórczyń roku 2024.

„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

OPOLSKA SCENA TAŃCA

POKAZ

24 WRZEŚNIA 2025

SCENA

modelatornia

CZAS

50 mins

wiek widzów

14+

Uwaga! Spektakl zawiera głośną muzykę, efekty dymne oraz sporadyczne użycie wulgaryzmów.

Kiedy gramy?

24.09 / środa

19:00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„Osobiście najbardziej ujęły mnie dwa przyjemnie hałaśliwe spektakle taneczne w pokazie – oba autorstwa młodych choreografek. Borborygmi to – ku mojej radości – greckie słowo oznaczające burczenie w brzuchu. (…) Kończąc się ‘minutą hałasu za wiek ciszy’, spektakl był kakofoniczny i nieoszlifowany, niósł atmosferę radosnego tańca w sypialni połączoną z duchem buntu.”

Natasha Tripney, Café Europa

„Spektakl jest ‘skandalicznie poetycki’, stanowi antidotum na biały szum – potężną lamentację wyłaniającą się z burzy niesłyszalnych głosów. Dwójka performerów proponuje zabawne, lecz pełne energii podejście – sposób na opór wobec dźwiękowej wojny dzisiejszej ogłuszającej rzeczywistości (pojawią się jej fragmenty na szerokim ekranie, jeśli uda wam się je uchwycić). Ale jeśli oddychamy w chaosie i z chaosem, to być może istnieją niewyobrażalne sposoby na reaktywację ciała, na myślenie o granicach nie jako ograniczeniach, lecz jako znakach prowadzących poza strefę ograniczeń – jak wtedy, gdy oboje trzymają się za ręce i na chwilę opuszczają scenę, galopując razem – wzmocnieni i skandalicznie odważni.”

Anastastio Koukoutas, Springback Magazine

„Chara Kotsali pozostaje wierna każdej obietnicy, jaką złożyła w swoich wcześniejszych działaniach. Borborygmi to spektakl znakomity. Jeśli go przegapisz – naprawdę wiele stracisz!”

Gerrge Voudiklaris, redaktor naczelny Artivist

Festiwale i nagrody

  • Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022

Twórcy_CZYNIE

Koncepcja – Choreografia – Tekst – Montaż wideo – Scenografia
Chara Kotsali

 

Wykonanie – Współtworzenie materiału ruchowego
Christina Skoutela,
Chara Kotsali

Asystentka choreografki
Vassia Zorbali


 

Konsultacja dramaturgiczna
Konstantina Georgelou


 

Muzyka – Projekt dźwięku
Yannis Kotsonis

 

Reżyseria świateł
Eliza Alexandropoulou

 

Konsultacja dźwiękowa
Brian Coon

 

Konsultacje artystyczne
Periklis Pravitas

Kostiumy
Erik Annerborn,
Chara Kotsali

Produkcja wykonawcza
Delta Pi

Zarządzanie tournée
Chara Kotsali & TooFarEast

Współpraca artystyczna i naukowa
Giorgos Samantas,
Dimitris Bourzoukos

Obsada

Maciej Stuhr – Papkin

Arkadiusz Brykalski – Cześnik

Bartosz Porczyk – Rejent

Barbara Wysocka – Podstolina

Filip Lipiecki – Wacław

Paulina Szostak – Klara

Monika Cieciora –  Śmigalski

Mikołaj Woubishet – Dyndalski

Damian Mirga – Perełka, Ochroniarz, Barman

Robert Ostolski – Mularz

Paweł Stefaniak – Mularz II

Krzysztof Iwański – Mularz III

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Miejskim w Gliwicach oraz Teatrem Małym w Tychach.

Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

NEWSLETTER

Zapisz się i otrzymuj najświeższe informacje:

Imię*
Email*
Przejdź do treści