








fot. Norbert Rakowski
William Shakespeare
Król Lear
Lear jest jednym ze szczytowych osiągnięć Szekspira, dramatem-legendą. Jego fabuła bywa przedmiotem rozlicznych interpretacji, nieraz skrajnie od siebie różnych, lecz zgodnych co do jednego: wizja Szekspira to jedno z najgłębszych, a zarazem najbardziej pesymistycznych studiów ludzkiej natury. Aby porwać się na ten tekst, reżyser musi dysponować nie tylko umiejętnościami fachowymi i wiedzą o dramacie, ale także ludzkim doświadczeniem, tylko ono bowiem pozwala przeniknąć motywacje i zachowania postaci.
Wyzwanie inscenizacji arcydramatu – wielkie i dla pojedynczego twórcy, i dla obu łączących swe siły zespołów teatralnych – podejmuje Anna Augustynowicz, reżyserka utytułowana, i doświadczona, dla której dramaturgia Szekspira jest obok nowych, współczesnych tekstów, najważniejszym materiałem do pracy scenicznej.
Minimalizm używanych środków scenicznych, powściągliwość w ukazywaniu reżyserskiego ego, a przy tym perfekcja i świadomość sceny oraz wyczulenie na kwestię komunikatywności spektaklu powodują, że w jej spektaklach wyraźniej niż gdzie indziej dochodzą do głosu intencje autora.
„Niewielu aktorów odważyło się wcielić w tę postać, która ma format postaci Michała Anioła” – pisał G. T. di Lampedusa. W głównej roli – którą kreowali artyści najwyższej miary (w Polsce m.in. Gustaw Holoubek, Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zapasiewicz) – wystąpi Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady wypełnią kobiety, co jest zarówno przewrotnym odwróceniem tradycji elżbietańskiej, jak i grą ze stereotypami „męskiej”, patriarchalnej kultury, której Król Lear jest niewątpliwym ucieleśnieniem, a której rozpad dziś obserwujemy.
„Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej. Będziemy się zastanawiać, dlaczego dla ludzi wojna bywa piękna”.
Anna Augustynowicz
Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy
Premiera
12 września 2020 r.
Scena
Scena Gadzickiego
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Premiera
4 czerwca 2021 r.
Scena
Duża Scena
Czas
120 MIN (BEZ PRZERWY)
Wiek widzów
+16
Kiedy gramy?
09.09. / poniedziałek
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Festiwale
Twórcy

Reżyseria i adaptacja tekstu
Anna Augustynowicz

Scenografia
Marek Braun

Kostiumy
Tomasz Armada

Muzyka
Jacek Wierzchowski

Reżyseria światła
Krzysztof Sendke

Wizaualizacja
Wojciech Kapela

Przekład
Stanisław Barańczak

Asystent reżysera
Jan Kamiński

Asystent kostiumografa
Martyna Konieczny

Muzyka
Jacek Wierzchowski
Przekład
Stanisław Barańczak
Asystent reżysera
Jan Kamiński
Asystent kostiumografa
Martyna Konieczny
Inspicjentka
(TJK)
Urszula Kraska
Inspicjent
(Teatr Modrzejewskiej w Legnicy)
Mariusz Sikorski
Inspicjent (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy)
Mariusz Sikorski
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Obsada
Lear, król Brytanii
Król Francji / Rycerz
Książę Burgundii / Oswald
Książę Kornwalii
Książę Szkocji
Hrabia Kent
Hrabia Gloucester
Edgar, syn Gloucestera / Błazen Leara
Edmund, nieprawy syn Gloucestera
córki Leara:
Goneryla
Regana
Kordelia
oraz:
Jowisz
Junona
Minerwa
Katarzyna Osipuk (gościnnie)
Kacper Sasin
Kacper Sasin
Kacper Sasin
Partnerem i koproducentem spektaklu jest Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy
