fot. Edgar de Poray
Antoni Czechow
ANTONÓWKI
Urzekające wizualnie przedstawienie dla miłośników klasyki. Janusz
Opryński łączy inscenizacyjny rozmach z klimatyczną muzyką Wojtka Mazolewskiego, tworząc na scenie emocjonujące impresje niespełnień czechowowskich postaci.
W książce „Antonówki. Kobiety i Czechow” (Wyd. Czarne, 2020) Sylwia Frołow wydobywa z cienia wielkiego pisarza kobiety, którymi się otaczał i które nie raz były bohaterkami jego utworów.
Nie byłoby Antona bez kobiet, tak jak nie ma bez kobiet jego literatury. Czechow cieszył się powszechnym uwielbieniem aktorek, śpiewaczek i pisarek. Czy jednak można powiedzieć, że był ich przyjacielem?
Janusz Opryński, zainspirowany książką Frołow, stara się nakreślić zniuansowany obraz damsko-męskich wątków u Czechowa. Szuka w jego literaturze – w dramatach i opowiadaniach – prawdziwych twarzy bohaterek i bohaterów, ich miłości, rozterek i zdrad. Sceny z Czechowa są dla niego pretekstem do opowieści o odwiecznych tęsknotach, wolności i miłości.
„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
Premiera
12 listopada 2022 r.
Scena
DUŻA SCENA
Czas
110 MIN (BEZ PRZERWY)
Wiek widzów
+18
Uwaga! W spektaklu są palone papierosy, pojawia się nagość, motyw alkoholu i sceny z bronią.
Kiedy gramy?
15.03 / piątek
19.00
16.03 / SOBOTA
19.00
18.02 / sobota
19.00
22.01 / niedziela
18.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Festiwale i nagrody
Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Twórcy
Adaptacja i reżyseria
Janusz Opryński
Scenografia i kostiumy
Katarzyna Stochalska
Choreografia
Mateusz Wojtasiński
Muzyka
Wojtek Mazolewski
Video
Aleksander Janas
Asystentka reżysera
Magdalena Maścianica
Asystentka scenografki
Daniela Marcinkowska
Choreografia
Mateusz Wojtasiński
Muzyka
Wojtek Mazolewski
Reżyseria świateł
Magdalena Maścianica
Reżyseria świateł
Katarzyna Stochalska
Aleksander Janas
Asystentka reżysera
Magdalena Maścianica
Asystentka scenografki
Daniela Marcinkowska
Inspicjentka
Urszula Kraska
Obsada
Anna Wojnicewa / Anna Sergiejewna
Sergiusz/Gurow/Sorin
Płatonow
Sasza
Anna Kuc (gościnnie)
Sonia
Nina
Alochin
Arkadina
Trigorin
Nikołaj Stiepanowicz
Trieplew/Wasiliew