Facebook YouTube Instagram LinkedIn
11541

ANTONÓWKI

fot. Edgar de Poray

Antoni Czechow

ANTONÓWKI

Urzekające wizualnie przedstawienie dla miłośników klasyki. Janusz
Opryński łączy inscenizacyjny rozmach z klimatyczną muzyką Wojtka Mazolewskiego, tworząc na scenie emocjonujące impresje niespełnień czechowowskich postaci.

W książce „Antonówki. Kobiety i Czechow” (Wyd. Czarne, 2020) Sylwia Frołow wydobywa z cienia wielkiego pisarza kobiety, którymi się otaczał i które nie raz były bohaterkami jego utworów.

Nie byłoby Antona bez kobiet, tak jak nie ma bez kobiet jego literatury. Czechow cieszył się powszechnym uwielbieniem aktorek, śpiewaczek i pisarek. Czy jednak można powiedzieć, że był ich przyjacielem?

Janusz Opryński, zainspirowany książką Frołow, stara się nakreślić zniuansowany obraz damsko-męskich wątków u Czechowa. Szuka w jego literaturze – w dramatach i opowiadaniach – prawdziwych twarzy bohaterek i bohaterów, ich miłości, rozterek i zdrad. Sceny z Czechowa są dla niego pretekstem do opowieści o odwiecznych tęsknotach, wolności i miłości.

„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Premiera

12 listopada 2022 r.

Scena

DUŻA SCENA

Czas

110 MIN (BEZ PRZERWY)

Wiek widzów

+18

Uwaga! W spektaklu są palone papierosy, pojawia się nagość, motyw alkoholu i sceny z bronią.

Kiedy gramy?

15.03 / piątek

19.00

16.03 / SOBOTA

19.00

18.02 / sobota

19.00

22.01 / niedziela

18.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

Festiwale i nagrody

Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Twórcy

Adaptacja i reżyseria

Janusz Opryński

Scenografia i kostiumy

Katarzyna Stochalska

Choreografia

Mateusz Wojtasiński

Muzyka

Wojtek Mazolewski

Video

Aleksander Janas

Asystentka reżysera

Magdalena Maścianica

Asystentka scenografki

Daniela Marcinkowska

Choreografia

Mateusz Wojtasiński

Muzyka

Wojtek Mazolewski

Reżyseria świateł

Magdalena Maścianica

Reżyseria świateł
Katarzyna Stochalska
Aleksander Janas

Asystentka reżysera
Magdalena Maścianica

Asystentka scenografki
Daniela Marcinkowska

Inspicjentka
Urszula Kraska

Obsada

Anna Wojnicewa / Anna Sergiejewna

Sergiusz/Gurow/Sorin

Sasza

Anna Kuc (gościnnie)

Alochin

Trigorin

Nikołaj Stiepanowicz

Trieplew/Wasiliew

Zobacz trailer i rozmowę z reżyserem

Skip to content