![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/speakers-baner.jpg)
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2022/12/czarne-profilowe-2-767x1024.jpg)
Katie hawthorne
Pisarka i badaczka
Katie jest pisarką i badaczką, specjalizującą się w relacjach między występami na żywo a nowymi technologiami. Pracuje na Uniwersytecie Edynburskim, gdzie wkrótce ukończy swoje badania doktoranckie „Contextualising Liveness: Digitally Distributed, Mediated and Located Theatre in Edinburgh and Berlin, 2017-19”. W Academy for Theatre and Digitality pracuje nad projektem zatytułowanym „Automating the Audience”, który bada etykę pracy w pojawiających się trybach cyfrowej publiczności i pyta: Co by to znaczyło mieć zautomatyzowaną publiczność?
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/Serge-Rangoni-c-M-F-Plissart-pion.jpg)
SERGE RANGONI
Dyrektor artystyczny & dyrektor generalny, Théâtre de Liège/Belgia; Prezes Zarządu, Europejska Konwencja Teatralna
Serge Rangoni jest dyrektorem artystycznym & dyrektorem generalnym Théâtre de Liège/Belgia, a od 2017 roku pełni funkcję prezesa zarządu ETC. Studiował w Conservatoire of Brussels. Po pracy w różnych instytucjach teatralnych i w Ministerstwie Kultury, w 2004 roku został wyznaczony na dyrektora generalnego Théâtre de Liège. Pod jego kierownictwem teatr otrzymał tytuły „Europejskiego centrum twórczości teatralnej i choreografii” oraz „Centrum Dramatu” we francuskojęzycznym obszarze Belgii, potwiedziając jednocześnie wartość produkcji teatralnych i tanecznych, a także ich popularyzację w lokalnej i miedzynarodowej społeczności.
Od czasu objęcia przez niego stanowiska, instytucja znacznie się rozwinęła, mając obecnie 65 000 widzów i ponad 180 przedstawień w sezonie. Théâtre de Liège stanowi dziś wiodącą scenę w Walonii.
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/Norbert-Rakowski-fot-by-Jacek-Poremba-pion.jpg)
Norbert Rakowski
Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego, reżyser teatralny
Ukończył Wydział Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Od 1997 roku pracował jako asystent reżysera Krystiana Lupy oraz jako reżyser filmów dokumentalnych w Teatrze Telewizji Polskiej. Jako reżyser teatralny debiutował autorskim spektaklem “Nagle” (Teatr Studio w Warszawie), a w 2001 roku wystawił dyplomową realizację “Samotnika” Roberta Andersona (Teatr Współczesny w Warszawie). Od tego czasu wyreżyserował kilkadziesiąt spektakli i współpracował z wieloma teatrami w Polsce i za granicą (m.in. Poznań, Kraków, Warszawa, Praga, Szczecin).
Był kilkakrotnie nagradzany Złotą Maską za reżyserię. Reżyseruje głównie spektakle dotyczące tematów współczesnych lub pracuje z klasyką we współczesnej estetyce. Szczególne miejsce w jego karierze zajmuje okres pracy laboratoryjnej skupionej na pracy z tancerzami i badaniach nad łączeniem języka dramatycznego z teatrem tańca współczesnego (spektakle m.in. Bluebeard, Flow).
Od 2015 roku jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz dyrektorem Festiwalu Polskiego Dramatu Klasycznego „Konfrontacje” w Opolu. W 2016 roku stworzył nową przestrzeń o nazwie Modelatornia. Jego ideą było stworzenie i konsekwentny rozwój miejsca, które służyłoby realizacji postulatów Jerzego Grotowskiego – dając podstawę do eksperymentalnych poszukiwań w dziedzinie teatru.
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/Blair-image-5-002_druck-pion.jpg)
BLAIR STEVENSON
Edukator, badacz i administrator, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Oulu, Finlandia
Blair jest edukatorem, badaczem i administratorem z szerokim doświadczeniem w dziedzinie edukacji, kultury i technologii. Obecnie jest głównym wykładowcą na Wydziale Mediów i Sztuk Scenicznych Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Oulu (Oamk). W tej roli założył serię unikalnych na skalę światową programów łączących edukację, innowacje i przemysł kreatywny, a obecnie działa jako założyciel nowego Centrum Innowacji Artystycznych w Oulu. Właśnie wrócił z pobytu w Toronto w Kanadzie, gdzie współpracował z wieloma organizacjami, takimi jak University of Pennsylvania, EdTech Hub i University of Toronto, gdzie ukończył adiunkturę w BMO Lab in Creative Research in the Arts, Performance, Emerging Technologies and Artificial Intelligence.
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/Heidi-main-image-pion.jpg)
HEIDI WILEY
Dyrektorka wykonawcza ETC
Heidi Wiley jest dyrektorem wykonawczym European Theatre Convention (ETC) od 2009 roku. Pod jej kierownictwem ETC stała się uznaną europejską siecią kulturalną z międzynarodowym programem współpracy artystycznej, rozwoju zawodowego i rzecznictwa dla europejskich teatrów publicznych, obejmującym ponad 30 krajów. Doprowadziła do tego, że ETC stało się strategicznym partnerem Komisji Europejskiej i otrzymało kilka prestiżowych nagród, w tym 2022 Art Explora – Académie des Beaux-Arts European Award za innowacje w dostępie do kultury; oraz europejskie nagrody za wybitne osiągnięcia w dziedzinie rozwoju publiczności i dziedzictwa kulturowego.
Heidi jest cenioną moderatorką i mówczynią podczas europejskich wydarzeń i konferencji. W 2022 roku była prelegentką w trakcie 8. Edycji Culture & RTBF Meeting; a w 2021 roku pełniła role konsultantki przy Europejskiej Agencji Polityki Kulturalnej KEA (Bruksela) i PPMI (Wilno). Jest współinicjatorką I Europejskiego Forum Teatralnego Komisji Europejskiej i niemieckiej prezydencji w Radzie UE. Od 2019 roku jest także autorką w European Expert Network on Culture and Audiovisual (EENCA).
Heidi rozpoczęła swoją karierę jako międzynarodowy producent i touring manager dla artystów Victoria Chaplin and the Tiger Lillies, koncertując w całej Europie i Azji na najważniejszych festiwalach i w miejscach teatralnych. Jako wykształcony menadżer kultury z dyplomami La Sorbonne i Leuphana University, mieszkała i pracowała przez ostatnie 25 lat w Wielkiej Brytanii, USA, Francji i Niemczech.
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/Paulien-new-image-pion.jpg)
PAULIEN GEERLINGS
Wiceprzewodnicząca ETC, główna dramaturg w De Toneelmakerij, Amsterdam, Holandia
Paulien Geerlings (Amsterdam, 1970) jest holenderską dramaturżką i wiceprezeską European Theatre Convention (ETC) o indoeuropejskim pochodzeniu. Po ukończeniu szkoły średniej studiowała filozofię i teatrologię na Uniwersytecie Amsterdamskim, uzyskując tytuł magistra w 1997 roku. W 2004 roku otrzymała tytuł magistra w DasArts (obecnie DAS Theatre), programie magisterskim dla praktyk artystycznych w dziedzinie teatru na Amsterdamskim Uniwersytecie Sztuki. Przez ostatnie dwanaście lat była głównym dramaturgiem De Toneelmakerij, amsterdamskiego zespołu teatralnego dla młodych widzów. Prowadzi również międzynarodowe projekty współpracy (Theatre Café/European Writers Lab, Young Europe 2) oraz jest artystyczną siłą napędową projektów współpracy ETC: Nadia, Young Europe 3 i obecnie Young Europe 4. Ponadto przetłumaczyła kilka sztuk z języka niemieckiego i angielskiego na język holenderski, dokonała adaptacji teatralnych, wykładała na Amsterdamskim Uniwersytecie Sztuki i jest członkiem-założycielem Assitej NL.
Jako dramaturżka skupia się na rozwoju nowego repertuaru i wspieraniu dramaturgów. Jest zaangażowana w kwestie różnorodności, głosów mniejszości w społeczeństwie i historii, które nie zostały jeszcze w pełni opowiedziane. Poza pracą w De Toneelmakerij jest współzałożycielką Toneelschrijfhuis, artystycznego kolektywu dramaturgów, związanego z teatrem Bellevue w Amsterdamie.
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/klement_joachim-web-pion.jpg)
JOACHIM KLEMENT
Sekretarz ETC, Dyrektor Generalny i Dyrektor Artystyczny Staatstschauspiel Dresden/Niemcy
Joachim Klement studiował w Kolonii i Monachium (Niemcy). Później pracował jako dramaturg, między innymi w Wilhelmshaven, w teatrze w Graz (Austria) i w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Od 1996 roku przez trzy lata był starszym dramaturgiem Teatru Narodowego w Mannheim. Następnie w 2004 roku został Głównym Dramaturgiem i zastępcą Intendenta Generalnego w Teatrze w Bremie. W latach 2006/2007 przeniósł się na to samo stanowisko do Düsseldorf Schauspielhaus. Następnie Joachim Klement był dyrektorem generalnym Staatstheater Braunschweig, po czym został dyrektorem generalnym Staatsschauspiel Dresden.
![](https://teatropole.pl/wp-content/uploads/2023/03/Marko-Bratus-®PeterUhan-pion.jpg)
Marko Bratuš
Członek Zarządu ETC, Dyrektor Artystyczny SNG Nova Gorica/Słowenia
Marko Bratuš studiował dramaturgię i reżyserię radiową w Akademii Teatru Radia Filmu i Telewizji na Uniwersytecie w Lublanie, w Słowenii. Pracował jako reżyser teatralny i filmowy, a także jako dramaturg, muzyk, pedagog teatralny, twórca nowych formatów i scenarzysta realizujący projekty dla telewizji, filmu, radia i teatru. W latach 2013-2016 był dyrektorem artystycznym w Gledališče Glej – pozarządowym teatrze eksperymentalnym w Lublanie. Marko Bratuš pracuje od 2016 roku jako dyrektor artystyczny w słoweńskim teatrze narodowym Nova Gorica.