Facebook YouTube Instagram LinkedIn
17365

NEGATYW

   

NEGATYW

Wetzler, Vrba, Schulman, Lux

Gdzie rodzi się nienawiść?
Dlaczego mamy tendencję do bagatelizowania zła lub apatii wobec niesprawiedliwości?
Czy jesteśmy mądrzejsi i odporniejsi od naszych poprzedników?
Czy to stan wojny?
Czy można go uniknąć?
Jeśli nie, co się wtedy wydarzy?
Napisy końcowe?

Pisanie wierszy po Auschwitz jest barbarzyństwem
tymi słowami niemiecki filozof Theodor Adorno wezwał społeczność artystyczną do reakcji na grozę największego ludobójstwa w historii.

Losy trójki bohaterów sprzeciwiających się faszyzmowi: Aktor Štefan Lux w 1936 roku jedzie do Genewy, aby zaprotestować przeciwko nazistowskim Niemcom; Żydowska fotografka Faye Schulman w 1943 roku zakopuje cenne negatywy; urodzeni w Trnawie pisarz Alfréd Wetzler i Rudolf Vrba uciekają w 1944 roku z obozu koncentracyjnego, aby spisać jedno z kluczowych świadectw XX wieku.

Spektakl Negatyw: Wetzler, Vrba, Schulman, Lux w reżyserii Dávida Paški, powstaje jako międzynarodowa koprodukcja z okazji 80. rocznicy zakończenia II wojny światowej. To wspólne przedsięwzięcie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatru Jána Palárika w Trnawie (Słowacja) oraz Digital Theatre Academy w Dortmundzie (Niemcy).

 

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].

Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl

TEATR IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W OPOLU

Premiera

26 KWIETNIA 2025 r.

Scena

Modelatoria

TEATR JÁNA PALÁRIKA W TRNAWIE

Premiera

2 MAJA 2025 R.

Scena

Veľká Sála

Czas

135 min (bez przerwy)

Wiek widzów

14+

Uwaga! W spektaklu pojawiają się migające światła, dym oraz głośne dźwięki.

Kiedy gramy?

26.04 / sobota

PREMIERA

19.00

27.04 / niedziela

19.00

02.05 / piątek

19.00

09.05 / piątek

19.00

10.05 / sobota

16.00

11.05 / niedziela

16.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.

Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl

Tym samym „Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.

 

Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl

Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.

Paweł Borek, e-teatr.pl

FESTIWALE I NAGRODY

28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)

  • nagroda Złoty Yorick
  • Nagroda Dziennikarzy

Twórcy

David Paska_F

Tekst i reżyseria

Dávid Paška

Jakub Molnar_foto Wanda Vozáryová

Dramaturgia

Jakub Molnár

czarne #profilowe

Muzyka

Michal Pal’ko

Julius Leon

Scenografia

Julius Leon Seiler

Maria-Lena

Kostiumy

Maria-Lena Poindl

Xavier

Operator kamery

Xavier Pawlowski 

Reżyseria świateł

Klaudyna Schubert

Screenshot 2022-08-10 at 11.44.13

Materiał video

Edgar de Poray

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Asystent operatora kamery
Laurence M. Trottier

Tłumaczenie scenariusza
Olga Aleksandra Stawińska

Inspicjentka (Opole)
Urszula Kraska

Inspicjentka (Trnawa)
Barbora Hadraba

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Obsada

TEATR IM. J. KOCHANOWSKIEGO W OPOLU

TEATR JÁNA PALÁRIKA W TRNAWIE (SŁOWACJA)

x

Lukáš Herc

x

Martin Hronský

x

Tomás Vravník

x

Dana Droppová

x

Eva Gribová

W FILMIE „LUX” UDZIAŁ WZIĘLI

x

Daniel Kamen

x

Lili Winderlich

Partnerem i koproducentem spektaklu jest Teatr Jána Palárika w Trnawie (Słowacja).

Projekt wspierany jest przez Akademię Teatru Cyfrowego w Dortmundzie (Niemcy), Instytut Polski w Bratysławie i Instytut Słowacki w Warszawie.

KONKURSY

Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij    aby włączyć tryb pełnoekranowy

Skip to content