fot. Edgar de Poray
Na motywach sztuki Williama Shakespeare’a
IT-1
As the New Intelligent Parenting Foundation, we sincerely thank you for participating in the initial beta tests of our product. Very soon, you will be among the first in the world to launch ONO-1 — an infant android designed to prepare potential future parents for conscious parenting.
***
The near future.
Krzysiek and Maja are a couple in their thirties. Confident in their place in the world, they anticipate a soothingly predictable life. They know their world and each other well.
Helena and Janek, a mother and her adult son, live one floor above. She — once a sought-after composer, he — a programmer exploring the horizons of human and artificial intelligence relationships.
Zosia — Krzysiek’s friend — struggles with social anxieties. She is helped in managing them by Szymon — Maja’s brother — with whom she is building a caregiving relationship.
The reality of these six characters changes when ONO-1 — an infant android — arrives at Maja and Krzysiek’s home. This simple test of parenthood forces the young couple to reassess what they have previously believed. Along with the other characters, they are confronted with questions about their future and a past buried under many layers of memories. Each of them will face the mirror of technology to reflect on the person they see in its reflection.
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl
Premiere
26th October 2024
Scene
Modelatornia
Duration
80 mins (no interval)
Suggested age
14+
Please note: the show features vulgarities and loud sounds.
upcoming events
5.12 / Thursday
7.00PM
6.12 / friday
7.00PM
18.01 / saturday
4.00PM
19.01 / sunday
6.00PM
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.
Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl
Tym samym “Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.
Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl
Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.
Paweł Borek, e-teatr.pl
FESTIWALE I NAGRODY
The performance is participating in the 31st National Competition for Staging Contemporary Polish Plays.
The National Competition for Staging Contemporary Polish Plays aims to recognize the most intriguing repertoire explorations in Polish theater, support native dramaturgy in its stage adaptations, and promote contemporary Polish drama. The competition is organized by the Ministry of Culture and National Heritage and the Zbigniew Raszewski Theater Institute in Warsaw.
In the first stage of the competition, the performances are evaluated by the Artistic Committee consisting of Jacek Sieradzki (Chairman), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, and Wiktoria Wojas.
Creators
Direction and music
Wera Makowskx
Text and dramaturgy
Piotr Froń
Set, Costume and Lighting Design
Kalina Gałecka
Muzyka
Maks Zieliński
Choreography
Magdalena Kawecka
Video
Mateusz Rzońca
Choreografia
Krystyna Lama Szydłowska
Reżyseria świateł
Monika Stolarska
Video
Janusz Szymański
Scenografia
Łukasz Mleczak
Wideo
Jola Łobacz
Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert
Materiał video
Edgar de Poray
Reżyseria
Radosław Stępień
Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel
Kostiumy
Łukasz Mleczak
Stage coordinator
Katarzyna Siczewska
Asystent kompozytora
Maciej Synowiec
Tłumaczenie
Jacek Poniedziałek
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
CAST
x
Aleksander Gałązka (guest)
Voiced by: Bartosz Dziedzic and Judyta Paradzińska.
Martyna Peszel (guest) took part in the video.
KONKURSY
The performance was created as part of the 7th Theater Project Competition MODELATORNIA.
It was co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Cultural Promotion Fund—a state earmarked fund.
The project received funding from the Self-Goverment of the Opole Voivodeship at the amount of 20,000 PLN and also received financial support from the GÓRAŻDŻE Foundation – Active in the Region in the amount of 10,000 PLN.
Kliknij aby włączyć tryb pełnoekranowy
fot. Edgar de Poray