


photo: Michał Grocholski
William Shakespeare
The Taming of the Shrew
your name is Kasia
just Kasia
“The Taming of the Shrew” directed by Ewa Platt is far from a triumph of the subdued woman or a farce about social conventions. Shakespeare’s text is filtered here through the lens of contemporary experiences of violence – violence that does not need physical force to take control of a person and carve out a comfortable place in our everyday lives. It is a story about living within mechanisms of oppression that do not operate loudly, yet act with devastating effectiveness.
After leaving her family home, Katarzyna finds herself in the apartment of Petrukio – a man who gradually strips her of autonomy, cuts her off from the world, and destroys her through manipulation, financial dependence, and emotional blackmail.
This performance does not reconstruct Shakespeare’s classic comedy but instead uses its framework to speak about domestic violence in its silent, overlooked dimension – justified, laughed off, and silenced. “The Taming of the Shrew” here becomes a story of harm that finds no listener, of love that turns into a tool of domination, and of a world that teaches us how not to hear.
The performance was developed in our theatre as a “work in progress” within the framework of the Shakespeare Festival in Gdańsk.
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl
Premiera
25 PAŹDZIERNIKA 2025 R.
Stage
BUNKER
suggested age
16+
WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY
im. henryka tomaszewskiego
duration
60 mins (no interval)
Spektakl grany jest w języku polskim, słowackim i niemieckim, z napisami.
Uwaga! W spektaklu pojawiają się migające światła, dym oraz głośne dźwięki.
upcoming events
28.11 / FRIDAY
7.00 PM
30.11 / SUNDAY
5.00 PM
6.12 / SATURDAY
7.00 PM
7.12 / SUNDAY
6.00 pM
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.
Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl
Tym samym “Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.
Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl
Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.
Paweł Borek, e-teatr.pl
festivals and awards
29th International Shakespeare Festival
• NEW YORICK
„Direction, acting, and stage design create a promising framework (…), allowing the story of Katarzyna and Petruchio to be seen as a contemporary portrayal of domestic violence.”
• Journalists’ Award
„For the unexpected reinterpretation of key sequences of Shakespeare’s comedy as a depiction of contemporary violence—moving and free of demagoguery.”
creators

Concept & Direction
Ewa Platt

Set & Lighting Design
Anna Rogóż

Soundtrack
Kamil Białaszek

Scenografia
Piotr Michalski

Reżyseria światła
Oksana Pawełko

Choreografia
Katarzyna Sikora

Kostiumy
Lila Dziedzic
Stage Coordinator
Urszula Kraska

Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert

Materiał video
Edgar de Poray

Reżyseria
Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel

Kostiumy
Łukasz Mleczak
Operatorka kamery
Emilia Cięciwa
Asystent operatora kamery
Laurence M. Trottier
Tłumaczenie scenariusza
Olga Aleksandra Stawińska
Tłumaczenie na próbach
Juliusz Pielichowski
Inspicjentka (Opole)
Urszula Kraska
Inspicjentka (Trnawa)
Barbora Hadraba
Cast
x
Maciej Czerklański (guest-starred)
Spektakl powstaje w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego.
KONKURSY
Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij aby włączyć tryb pełnoekranowy