


fot. Piotr Nykowski
AUTHENTIC
We think we understand the rules when we become adults but what we really experience is a narrowing of the imagination. ~ David Lynch
What lies behind the word “authentic”?
Each of us believes we can define what is “authentic,” and each of us feels that at least at times, we are authentic ourselves. It seems simple – to be yourself, to be true to yourself. But perhaps what we consider sincere and authentic is merely an illusion? Maybe our “authenticity” is a carefully woven collage of other people’s ideas, values, and cultural clichés? And isn’t it paradoxical that, in invoking our own identity, we reach for ready images – and sometimes even for our own imagination, as if that too weren’t shaped by someone else’s narratives?
The performance is co-produced by the Wrocław Pantomime Theatre.
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl
JK OPOLE THEATRE
Premiere
September 20th 2025
Stage
MODELATORNIA
Wrocław Pantomime Theatre
Premiere
october 3rd 2025
Stage
Center for Performing Arts
Suggested Age
16+
Duration
60 mins (no interval)
Please note: the performance contains strong language, loud music, strobe lighting, and an intimate scene.
Uwaga! W spektaklu pojawiają się migające światła, dym oraz głośne dźwięki.
Upcoming events
8.11 / saturday
performance with English subtitles
6.00 pm
9.11 / sunday
7.00 pm
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
A dense and intense performance in which a debate on the responsibilities of science intertwines with an ethical discourse on the right to personal happiness and pleasure. The reverse side of these human reflections is embodied by a pair of caged monkeys – brilliantly portrayed, both victims and perpetrators of harm. Yet the driving force of the piece lies in the confrontation between an experienced scientist and his young assistant: Bartosz Woźny compellingly conveys jaded detachment and cool distance, while Aurora Lipartowska masterfully defends her character, caught under immense pressure.
Przemek Gulda, guldapoleca
Against this backdrop, “Authentic” emerges as the next step in the director’s artistic journey – one that leads from questions of science and morality, through meditations on death, toward a reflection on authenticity in an age of technology and simulation. Rakowski has broadened both his philosophical perspective and the range of theatrical means he employs, combining elements of drama, movement, and performance art. Once again, he intrigues, captivates, and draws the audience into the world he has created.
Piotr Dobrowolski, Czas Kultury (en. Culture Time)
“Authentic” is a performance that aims to explore the essence of human authenticity, posing numerous philosophical and ideological questions. […] Through the dialogue between its characters, the creators voice dozens of profoundly difficult – yet often fundamental – questions, prompting the audience not only to analyze the shifting attitudes and reactions of the protagonists, but also to formulate their own answers in real time. It is an exceptionally intense and powerful intellectual experience, even though, on the surface, not much seems to happen on stage.
Michał Derkacz, dlastudenta.pl
FESTIWALE I NAGRODY
28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)
- nagroda Złoty Yorick
- Nagroda Dziennikarzy
Creators

Concept, direction and music arrangement
Norbert Rakowski

Choreography and music arrangement
Janusz Orlik

Set design
Maria Jankowska

Costume Design
Paula Grocholska

Lighting Design
Bogumił Palewicz

Video
Wojciech Kapela

Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert

Materiał video
Edgar de Poray

Reżyseria
Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel

Kostiumy
Łukasz Mleczak
Costume Design
Wanda i Marcin Kędzierzawscy (RedoSFX)
Stage Manager
Urszula Kraska
Inspicjentka (Trnawa)
Barbora Hadraba
Operatorka kamery
Emilia Cięciwa
Asystent operatora kamery
Laurence M. Trottier
Tłumaczenie scenariusza
Olga Aleksandra Stawińska
Tłumaczenie na próbach
Juliusz Pielichowski
CAST
x
Kamil Brzeziński (guest)
x
Jakub Klimaszewski
x
Aurora Lipartowska (guest)
x
Karolina Pewińska (Wrocław Pantomime Theatre)
x
Bartosz Woźny
x
KONKURSY
Photos form the first rehearsal for the performance:













Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij aby włączyć tryb pełnoekranowy