Facebook YouTube Instagram LinkedIn
15578

THE TEMPEST. ISLAND REGULATIONS

fot. Edgar de Poray

Based on William Shakespeare’s play

The Tempest. ISLAND REGULATIONS

“The Tempest” – one of Shakespeare’s last works and a timeless testament to the greatness of the English playwright. Set on a deserted island, the story focuses, like a magnifying glass, on the passions and dramas of shipwrecked individuals lost somewhere in the middle of the Mediterranean Sea. Its intricately interwoven threads form a narrative about the resurfacing structures of power in any circumstance, about colonial desires for possession and rule, about the blinding need for retribution for past wrongs, and finally – in a suspiciously joyful happy ending – about love and the mighty power of forgiveness.

In Katarzyna Minkowska’s contemporary interpretation, “The Tempest. Island Regulations” also becomes a story about the lights and shadows of art. Prospero, the demiurge, prepares his magnum opus here, dedicating his entire life – his and others’ – to the act of creation. The costs rise, and the boundaries between life and creation blur increasingly, more radically, more riskily, irreversibly.

How much is allowed to great talent? Why do we need great art? How much will the audience forgive and what do they expect? As always, we will decide in the end: “As you from crimes would pardon’d be / Let your indulgence set me free.

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Premiere

26th april 2024

Stage

The Large Stage

Duration

135 mins (no interval)

Suggested Age

14+

Please note: smoke, loud sounds and intense lighting is used on stage.

Upcoming events

05.06. / wednesday

7.00pm

„”The Tempest. Island Regulations” is a very important voice in the discussion about hierarchy, sacrifice, and subordination in theatrical work, but also a dramatic tale on universal themes such as power, the need for freedom and rebellion, and most importantly – forgiveness.”

Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl

„Thus, ‘The Tempest. Island Regulations’ fits into the ongoing discussion in our country about working in the artistic profession. About how it used to look, how it looks now, and whether it should look like this in the future. About how much a director can allow themselves with actors and crew members – artistic, technical, administrative. About why we allow ourselves to be objectified (not just in the theater, after all). (…) About how much our work defines us and whether it has to be this way.”

Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl

„Visually, the opening storm scene is particularly memorable – it is phenomenal. It proves that Minkowska is a director who can combine the elements of words, movement, light, and sound into a cohesive and visually stunning whole.”

Paweł Borek, e-teatr.pl

„Przedstawienie Mańki realizuje założenia kultury i teatru środka, pozwalając widzom, którzy chcą w teatrze spędzić po prostu miło czas, podjąć również refleksję na istotny społeczny temat i uczestniczyć w artystycznym życiu.”

Kamil Bujny, teatrologia.info

„(…) wychodząc z teatru, chce się rozmawiać, badać własne ciało i emocje. I może to właśnie jest rewolucja seksualna na miarę naszych czasów.”

Wiktoria Wojas, didaskalia.pl

NAGRODY

FESTIVALS

The performance will be presented at the 28th International Shakespeare Festival in Gdańsk and will compete for the “Golden Yorick” award on (August 1, 2024).

Ranking „Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi” Miesięcznika TEATR 2022/2023

  • Najlepsze przedstawienie dla dzieci/młodzieży

Creators

Katarzyna Minkowska fot. Dawid Żuchowicz (2)

Direction and adaptation

Katarzyna Minkowska

Jan Czapliński

Dramaturgy and adaptation

Jan Czapliński

Wojtek Frycz

Music

Wojciech Frycz

Łukasz Mleczak_fot. Klaudyna Schubert

Set design

Łukasz Mleczak

Jola_Łobacz

Costume design

Jola Łobacz

Krystyna Lama Szydłowska_fot. Wojciech Sobolewski

Choreography

Krystyna Lama Szydłowska

Monika Stolarska_Fot. Krzysztof Kamil Kamiński

Lighting design

Monika Stolarska

janusz_szym

Video

Janusz Szymański

czarne #profilowe

Scenografia

Łukasz Mleczak

czarne #profilowe

Wideo

Jola Łobacz

Reżyseria świateł

Klaudyna Schubert

Screenshot 2022-08-10 at 11.44.13

Materiał video

Edgar de Poray

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Stage coordinator
Urszula Kraska

Composer’s assistant
Maciej Synowiec

Tłumaczenie
Jacek Poniedziałek

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

CAST

x

Andrzej Jakubczyk

x

Jakub Klimaszewski

x

Bartosz Dziedzic

x

Rafał Kronenberger

x

Judyta Paradzińska

x

Monika Stanek

x

Kacper Sasin

x

Michał Świtała

x

Konrad Wosik

x

Bartosz Woźny

x

Piotr Stanek (guest)

x

and dancers:

x

Jan Sarata

x

Zuza Meyer

x

Jakub Margosiak

x

Filip Szatarski

x

Agnieszka Brzezińska 

„Instrukcja dla pań sprzątających: wybrane opowiadania” autorstwa Lucii Berlin

Wykorzystano za zgoda Curtis Brown, Ltd.

Copyright © 2015

Wszelkie prawa zastrzeżone.

KONKURSY

Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Specjalne podziękowania dla Wydawnictwa Czarne.

Kliknij    aby włączyć tryb pełnoekranowy

Skip to content