Facebook YouTube Instagram LinkedIn
15104

A Manual for Cleaning Women

Photo: Edgar de Poray

According to Lucia Berlin’s stories

A Manual for Cleaning Women

Two women meet at the same time every Thursday in a self-service laundry. This time, however, the meeting takes place over the body of a dead man. One hands the other the keys to his flat and gives the other the urgent manual. Will the heroines manage to survive until next Thursday?

“A Manual For Cleaning Women” is the first theatrical adaptation in Poland of a collection of short stories by the legendary American writer Lucia Berlin. The author bravuraly creates portraits of the women of her life – teachers, nurses, receptionists and neighbours, whose spontaneous encounters in self-service laundries and bus stops ignite passions and moments of disintegration. Berlin writes from experience and observation, over the years with her four sons, changing professions, places of residence and men.

The show traces and follows Lucia Berlin – a master of the short form – in creating a multiple portrait of women on the verge of a nervous breakdown, whose sense of humour or wildness of heart never leaves them. Berlin’s characters, inspired by herself, escape all attempts at discursiveness; they are neither good feminists nor good mothers, they sigh for weak men and their greatest passions turn out to be their own mothers. By eavesdropping and meticulously noting reality, the author creates stories about the celebration of the world, the unrestraint of language, of man and place.

One character states: , “I often exaggerate and mix fiction and reality, but I never really lie”. What does it mean that, according to Lucia Berlin, the only thing that matters is a well-told story? Does every heroine need her narrator? Does every narrator need her listener? Is it possible to tell one’s life in such a way that it still escapes boredom, stagnation and death?

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Premiere

2nd february 2024

Stage

MODELATORNIA

Duration

105 MINS (NO INTERVAL)

Suggested age

16+

Please note: there is smoke, vulgarity, alcohol and addictions theme on stage.

upcoming events

01.03. / friday

9.00PM

03.03. / sunday

4.00PM

10.04. / wednesday

7.00PM

14.04. / sunday

4.00PM

19.04. / friday

7.00PM

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„Przedstawienie Mańki realizuje założenia kultury i teatru środka, pozwalając widzom, którzy chcą w teatrze spędzić po prostu miło czas, podjąć również refleksję na istotny społeczny temat i uczestniczyć w artystycznym życiu.”

Kamil Bujny, teatrologia.info

„(…) wychodząc z teatru, chce się rozmawiać, badać własne ciało i emocje. I może to właśnie jest rewolucja seksualna na miarę naszych czasów.”

Wiktoria Wojas, didaskalia.pl

NAGRODY

Ranking „Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi” Miesięcznika TEATR 2022/2023

  • Najlepsze przedstawienie dla dzieci/młodzieży

Creators

instrukcje-0012

Direction

Olga Ciężkowska

Wawrzyniak zdjecie

Adaptation and dramaturgy

Martyna Wawrzyniak

Teoniki_Rozynek_fot. M. Hueckel

Music

Teoniki Rożynek

DSCF6001 (1)

Set and Costume Design

Dorota Nawrot

dobrucki

Video

Michał Dobrucki

Reżyseria świateł

Klaudyna Schubert

Screenshot 2022-08-10 at 11.44.13

Materiał video

Edgar de Poray

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Script Translation
Dobromiła Jankowska

Stage Coordinator
Katarzyna Siczewska

Tłumaczenie
Jacek Poniedziałek

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

CAST

x

Cecylia Caban

x

Jakub Klimaszewski

x

Karolina Kuklińska

x

Magdalena Maścianica

x

Judyta Paradzińska

x

Monika Stanek

x

Michał Świtała

x

Bartosz Woźny

Dziękujemy Mirosławowi Morawskiemu, który wystąpił w roli lektora, a także Marcie Marciniak, Jędrzejowi Segietowi, Katarzynie Kowalewskiej, Annie Watras i Annie Rogóż, którzy wzięli udział w materiałach wideo.

 

KONKURSY

Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

“A Manual For Cleaning Women” by Lucia Berlin

Used with permission from Curtis Brown, Ltd.

Copyright © 2015

All rights reserved.

Special thanks to Publisher Czarne.

Kliknij    aby włączyć tryb pełnoekranowy

Skip to content