Facebook YouTube Instagram LinkedIn
18010

BORBORYGMI / ODS 2025

photo: Karol Jarek

Borborygmi

The performance is part of the official Opole Dance Stage program.

Borborygmi explores the beneficial power of noise in the way to generate joy, solidarity, and a sense of community. Two bodies on stage, a potential extension of an endless human chain, engage in an unproductive dance, in a counter concert dedicated to the pleasure of disintegration.

Setting off from the political, anthropological, and philosophical aspects of noise and drawing inspiration from the noise music scene, Chara Kotsali invites us to attentively listen to the ‘noisy social bodies’ –those that disrupt the harmony of social consensus. Using noise as an artistic counterexample, the choreographer pays respects to all those noisy – cacophonous, incoherent, paradoxical, discordant, illiterate – voices that, no matter how powerfully articulated, in the end, must always make too much ‘noise’ to be heard.

Borborygmi received an audience award in Athens Epidaurus Festival.

Chara Kotsali was selected by the international dance platform Aerowaves Twenty24 as one of the 20 most promising young creatives of the year 2024.

„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

Athens Epidaurus Festival

Grape Showcase

JULY 19TH 2024 

Scena

xxx

.

JK OPOLE THEATRE / ODS 2025

date

september 24th 2025

stage

modelatornia

duration

40 mins

suggested age

14+

Please be advised: The following content includes loud music, stage smoke, and some explicit language.

UPCOMING DATES

24.09. / wednesday

19.00

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

“Personally, I was most taken with the showcase’s two enjoyably noisy dance pieces, both the work of young female choreographers. Borborygmi is – delightfully – the Greek word for the rumbling sound our stomachs make when they’re empty. (…) Ending with “one minute’s noise for one century of silence”, the piece was cacophonous and unpolished with a celebratory rocking-out-in-your-bedroom vibe coupled with a sense of defiance.”

Natasha Tripney, Café Europa

“The performance is ‘outrageously poetic’, an antidote to white noise, a powerful lament emerging from a storm of inaudible voices. The two performers aim for a playful yet highly energetic approach, a way to resist the sonic warfare of today’s blasting and numbing reality (there will bits of it on a wide screen, if you manage to catch a glimpse). But if we breathe with and in chaos, then there might be unimaginable ways to reactivate our bodies, to think of limits not as mere boundaries but, on the contrary, as signs to explore things outside the space of limitation, just like the two as they hold hands and for a while exit the stage, galloping in unity – empowered and outrageously bold.”

Anastastio Koukoutas, Springback Magazine

“Chara Kotsali is consistent with every promise she made in her previous steps. Borborygmi is magnificent. If you miss it , youi’ll be missing!”

Gerrge Voudiklaris, Artivist chief editor

Festiwale i nagrody

  • Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
  • Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej “Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022

creators

Concept, Choreography, Text, Video editing, Set Design
Chara Kotsali

 

Performance – Movement Material Co-creation 
Christina Skoutela,
Chara Kotsali

Assistant Choreographer
Vassia Zorbali


 

Dramaturgy Advisor
Konstantina Georgelou

 

Music – Sound Design
Yannis Kotsonis

 

Lighting Design
Eliza Alexandropoulou

 

Sound Advisor
Brian Coon

 

Artistic Consultant 
Periklis Pravitas

Costumes
Erik Annerborn,
Chara Kotsali

Executive Production
Delta Pi

Touring Management
Chara Kotsali & TooFarEast

Artistic & Scientific Collaborators
Giorgos Samantas,
Dimitris Bourzoukos

Obsada

Maciej Stuhr – Papkin

Arkadiusz Brykalski – Cześnik

Bartosz Porczyk – Rejent

Barbara Wysocka – Podstolina

Filip Lipiecki – Wacław

Paulina Szostak – Klara

Monika Cieciora –  Śmigalski

Mikołaj Woubishet – Dyndalski

Damian Mirga – Perełka, Ochroniarz, Barman

Robert Ostolski – Mularz

Paweł Stefaniak – Mularz II

Krzysztof Iwański – Mularz III

Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Miejskim w Gliwicach oraz Teatrem Małym w Tychach.

Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

NEWSLETTER

Zapisz się i otrzymuj najświeższe informacje:

Imię*
Email*
Skip to content