



photo: Karol Jarek
Borborygmi
The performance is part of the official Opole Dance Stage program.
Borborygmi explores the beneficial power of noise in the way to generate joy, solidarity, and a sense of community. Two bodies on stage, a potential extension of an endless human chain, engage in an unproductive dance, in a counter concert dedicated to the pleasure of disintegration.
Setting off from the political, anthropological, and philosophical aspects of noise and drawing inspiration from the noise music scene, Chara Kotsali invites us to attentively listen to the ‘noisy social bodies’ –those that disrupt the harmony of social consensus. Using noise as an artistic counterexample, the choreographer pays respects to all those noisy – cacophonous, incoherent, paradoxical, discordant, illiterate – voices that, no matter how powerfully articulated, in the end, must always make too much ‘noise’ to be heard.
Borborygmi received an audience award in Athens Epidaurus Festival.
Chara Kotsali was selected by the international dance platform Aerowaves Twenty24 as one of the 20 most promising young creatives of the year 2024.
„ NIE WIEM KIM SĄ „ONI”. NIE POTRAFIMY NAWET SIĘ DOMYŚLIĆ. MOGĄ BYĆ NASZYMI SĄSIADAMI. MOGĄ BYĆ DAWNYMI ZNAJOMYMI, KTÓRYCH KIEDYŚ NIECHCĄCY SKRZYWDZILIŚMY, BYŁYMI DZIEWCZYNAMI, CHŁOPAKAMI, MĘŻAMI, RODZINĄ ..."
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
Athens Epidaurus Festival
Grape Showcase
JULY 19TH 2024
Scena
xxx
.
JK OPOLE THEATRE / ODS 2025
date
september 24th 2025
stage
modelatornia
duration
40 mins
suggested age
14+
Please be advised: The following content includes loud music, stage smoke, and some explicit language.
UPCOMING DATES
24.09. / wednesday
19.00
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
“Personally, I was most taken with the showcase’s two enjoyably noisy dance pieces, both the work of young female choreographers. Borborygmi is – delightfully – the Greek word for the rumbling sound our stomachs make when they’re empty. (…) Ending with “one minute’s noise for one century of silence”, the piece was cacophonous and unpolished with a celebratory rocking-out-in-your-bedroom vibe coupled with a sense of defiance.”
Natasha Tripney, Café Europa
“The performance is ‘outrageously poetic’, an antidote to white noise, a powerful lament emerging from a storm of inaudible voices. The two performers aim for a playful yet highly energetic approach, a way to resist the sonic warfare of today’s blasting and numbing reality (there will bits of it on a wide screen, if you manage to catch a glimpse). But if we breathe with and in chaos, then there might be unimaginable ways to reactivate our bodies, to think of limits not as mere boundaries but, on the contrary, as signs to explore things outside the space of limitation, just like the two as they hold hands and for a while exit the stage, galloping in unity – empowered and outrageously bold.”
Anastastio Koukoutas, Springback Magazine
“Chara Kotsali is consistent with every promise she made in her previous steps. Borborygmi is magnificent. If you miss it , youi’ll be missing!”
Gerrge Voudiklaris, Artivist chief editor
Festiwale i nagrody
- Nagroda za reżyserię dla Yulii Maslak podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Spektakl zajął 2. miejsce w głosowaniu publiczności podczas XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA.
- Pokaz w ramach XXI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej “Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2022
creators
Concept, Choreography, Text, Video editing, Set Design
Chara Kotsali
Performance – Movement Material Co-creation
Christina Skoutela,
Chara Kotsali
Assistant Choreographer
Vassia Zorbali
Dramaturgy Advisor
Konstantina Georgelou
Music – Sound Design
Yannis Kotsonis
Lighting Design
Eliza Alexandropoulou
Sound Advisor
Brian Coon
Artistic Consultant
Periklis Pravitas
Costumes
Erik Annerborn,
Chara Kotsali
Executive Production
Delta Pi
Touring Management
Chara Kotsali & TooFarEast
Artistic & Scientific Collaborators
Giorgos Samantas,
Dimitris Bourzoukos
Obsada
Maciej Stuhr – Papkin
Arkadiusz Brykalski – Cześnik
Bartosz Porczyk – Rejent
Barbara Wysocka – Podstolina
Filip Lipiecki – Wacław
Paulina Szostak – Klara
Monika Cieciora – Śmigalski
Mikołaj Woubishet – Dyndalski
Damian Mirga – Perełka, Ochroniarz, Barman
Robert Ostolski – Mularz
Paweł Stefaniak – Mularz II
Krzysztof Iwański – Mularz III
Spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Miejskim w Gliwicach oraz Teatrem Małym w Tychach.


Mecenasem spektaklu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

