The performance is a realisation of the winning project selected in the 5th edition of the Modelatornia Theatre Project Competition.
Young Opole residents in Patrycja Wysokińska’s debut. “Kordian;” a play about contemporary teenagers, on the stage of the Jan Kochanowski Theatre in Opole.
Jan Kochanowski Theatre invites you to the final of the 5th Edition of the “Modelatornia” Theatre Project Competition. The performance ‘Kordian;’ is a story about depression and problems affecting young people, realised by a debuting director.
At the beginning of Słowacki’s drama, Kordian is a fifteen-year-old youth, intensely affected by the reality around him and unhappily in love. He is also a depressed person who has suicidal thoughts. Her inner landscape reflects the experiences of teenagers and the process of their identity formation.
The director invited a group of young people to work on the play, and together with actors and actresses from the Opole theatre they are looking for an answer to the question: who is Kordian today?
The mental health of young people in Poland has deteriorated significantly in recent years. The semicolon used in the play’s title is a worldwide sign for the fight against depression. It is meant to split a sentence at the point where it could end – which is why it has become a symbol of people who were close to committing suicide and yet did not.
What goes on in the mind of someone who wants to commit suicide? How does the brain then work, how do the neurons react? Is the image they produce true or distorted? Where does projection end and reality begin? What do we do when it is our brain itself that begins to conspire against us? When is the moment to put a semicolon?
The problems faced by young people today are reflected in the times in which ‘Kordian’ was written. Is it possible to humanise the figures of the Romantic bards by bringing to the surface hidden information from their correspondence? Can we find in their characters reflections of ourselves, their desires and fears? Are we able to bring them out of their eternal limbo? And what do the young people of Opole really want to say in theatre?
“Wysokińska's performance makes this point so clearly, suggestively and convincingly that the semicolon here could be replaced by an exclamation mark. For we should not try to drown out this voice with anything”.
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
creators
Concept and Direction
Patrycja Wysokińska
Dramaturgy
Marianna Cieślak
Set Design
Sebastian Siepietowski
Costume Design
Sandra Stępień
Choreography
Szymon Dobosik
Music
Bartek Prosuł
Psychological Care Agnieszka Wosik
Stage Coordinator Jerzy Laskowski
Inspicjent Jerzy Laskowski
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Reżyseria Jędrzej Wielecki
Cast
Cecylia Caban
Andrzej Jakubczyk
Karol Kossakowski
Joanna Osyda
and young people from Opole and surroundings selected through workshops
Natalia Bogdanik
Amelia Borowicz
Zofia Dziembek
Paulina Głogiewicz
Katarzyna Jędrzejewska
Jeremi Mielcarek
Martyna Szostak
Dominika Taboł
Klaudia Woźnica
Wiktoria Zatajska
Julia Stachura
Michalina Świstuń
Michalina Zalewska
Bartosz Zacharewicz
Michalina Ziaja
Festiwale i nagrody
The performance is a realisation of the winning project selected in the 5th edition of the Modelatornia Theatre Project Competition.
Co-financed from the state budget – from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage and the budget of the Opole Voivodeship as part of the 5th edition of the MODELATORNIA Theatre Project Competition, relating to the artistic ideas of Jerzy Grotowski.