2967

Krzysztof Szekalski oraz zespół aktorski

GROTOWSKI NON-FICTION

OPIS SPEKTAKLU

Spektakl zainspirowany życiem i twórczością Jerzego Grotowskiego, który tworzył słynny Teatr 13 rzędów w Opolu i Teatr Laboratorium we Wrocławiu. Grotowski w teatrze jest postacią kultową. Jak zatem w takim mitologicznym postrzeganiu twórcy odnaleźć prawdę? Czy w ogóle dotarcie do prawdy o człowieku na podstawie zachowanych wspomnień i śladów jest możliwe? Zadanie staje tym trudniejsze, że żadna z osób biorących udział w projekcie nigdy nie widziała na żywo spektaklu Jerzego Grotowskiego. „Grotowski non-fiction” to projekt o stwarzaniu pamięci. Kluczowym elementem tej eksperymentalnej pracy jest próba odtworzenia postaci samego Grotowskiego poprzez uwagi, opinie, wspomnienia oraz wyobraźnię i fantazję aktorów, którzy – przewrotnie – stają się reżyserami i badaczami tematu, wciągając widzów w nietypowe prace rekonstrukcyjne. W trakcie pracy nad projektem powstała książka o Grotowskim pisana z perspektywy aktorów, a kontynuacją spektaklu jest wystawa Zbigniewa Libery.

CZAS TRWANIA:
105 min (bez przerwy)

NAGRODY

  • wyróżnienie w kategorii NAJLEPSZA REŻYSERIA w rankingu Miesięcznika Teatr: Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019

REALIZACJA

KONCEPCJA:
Katarzyna Kalwat
Zbigniew Libera

KURATOR PROJEKTU:
Joanna Zielińska

MUZYKA:
Hanna Klepacka

REALIZACJE WIDEO:
Tomasz Tyndyk

REŻYSERIA ŚWIATEŁ:
Ewa Łuczak

INSPICJENT:
Jerzy Laskowski

OBSADA

TEATR IM. JANA KOCHANOWSKIEGO W OPOLU:
Magdalena Maścianica
Monika Stanek
Andrzej Jakubczyk
Rafał Kronenberger

WROCŁAWSKI TEATR WSPÓŁCZESNY:
Ewelina Paszke-Lowitzsch
Mariusz Bąkowski
Jerzy Senator

Prowadzący:
prof. Krystyna Duniec / Roman Pawłowski

PREMIERA:
8 grudnia 2018 r. – MODELATORNIA

fot. Tomasz Tyndyk

MEDIA O SPEKTAKLU

„Fotoperformanse” (termin pochodzi od twórców przedstawienia) autorstwa Zbigniewa Libery okażą się jednym ze sposobów, w jaki przedstawienie Kalwat wyważy drzwi teatru, tworząc osobny portal dostępu do teatralnego guru, a tym samym – poszerzając percepcję widzów.
Wiktora Wojtyra, Kultura Liberalna

Spektakl Katarzyny Kalwat wydaje się najciekawszy wtedy, gdy dysputa o Grotowskim staje się rozmową o życiu – o jego ścieżkach, niepewności wyborów, o potrzebie spotkania z innym człowiekiem, pragnieniu przekroczenia horyzontu jednostkowego ludzkiego losu.
Jolanta Kowalska, portal Teatr-pismo.pl

Spektakl Grotowski non-fiction, chwilami pełen humoru, sprawnie dekonstruuje patos mitologii Grotowskiego, ale też sugeruje frapujące diagnozy i zaprasza do myślenia.
Mirosław Kocur, teatralny.pl

Spektakl powstał w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Współczesnym.

Spektakl wziął udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.

Teatr Opole