Facebook YouTube Instagram Twitter
12058

GARGANTUA I PANTAGRUEL

FRANÇOIS RABELAIS

GARGANTUA I PANTAGRUEL

Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?

François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury

W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?

„OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”

— Paweł Soszyński, Powrót inkwizytora

Teatr im. W. Horzycy w Toruniu

Premiera

22 lutego 2020 r.

sCENA

SCENA NA ZAPLECZU

  

Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu

Premiera

19 grudnia 2020 r.

Scena

MODELATORNIA

Kiedy gramy?

09.09. / poniedziałek

19.00

09.09. / poniedziałek

19.00

09.09. / poniedziałek

19.00

„OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ…”.

— Paweł Soszyński, Powrót inkwizytora

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

Festiwale i nagrody

Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Twórcy

Reżyseria

Jakub Skrzywanek

Adaptacja i dramaturgia

Paweł Soszyński

Scenografia i kostiumy

Anna Maria Kaczmarska

Scenografia

Mikołaj Małek

Choreografia

Agnieszka Kryst

Reżyseria światła

Aleksandr Prowaliński

Muzyka

Karol Napelski

Asystentka reżysera

Anna Magalska

Scenografia

Mikołaj Małek

Choreografia

Agnieszka Kryst

Asystentka reżysera
Anna Magalska

Inspicjentka (Teatr Horzycy)
Anna Kruzińska

Inspicjent (TJK)
Jerzy Laskowski

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Obsada

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu:

Monika Stanek

Rafał Kronenenberger

Andrzej Jakubczyk

 

Teatr im. W. Horzycy w Toruniu:

Małgorzata Abramowicz

Anna Magalska

Bartosz Woźny

Partnerem i koproducentem spektaklu jest
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu

Skip to content