




FRANÇOIS RABELAIS
GARGANTUA I PANTAGRUEL
Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?
François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury
W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?
„OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”
— Paweł Soszyński, Powrót inkwizytora
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu
Premiera
22 lutego 2020 r.
sCENA
SCENA NA ZAPLECZU
Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu
Premiera
19 grudnia 2020 r.
Scena
MODELATORNIA
Kiedy gramy?
09.09. / poniedziałek
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
„OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ…”.
— Paweł Soszyński, Powrót inkwizytora
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Festiwale i nagrody
Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Twórcy

Reżyseria
Jakub Skrzywanek

Adaptacja i dramaturgia
Paweł Soszyński

Scenografia i kostiumy
Anna Maria Kaczmarska

Scenografia
Mikołaj Małek

Choreografia
Agnieszka Kryst

Reżyseria światła
Aleksandr Prowaliński

Muzyka
Karol Napelski

Asystentka reżysera
Anna Magalska

Scenografia
Mikołaj Małek

Choreografia
Agnieszka Kryst
Asystentka reżysera
Anna Magalska
Inspicjentka (Teatr Horzycy)
Anna Kruzińska
Inspicjent (TJK)
Jerzy Laskowski
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Obsada
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu:
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu:
Partnerem i koproducentem spektaklu jest
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu
