Dotknij, żeby się przekonać

Anna Augustynowicz po raz pierwszy w swojej karierze mierzyć się będzie z wciąż nieoswojonym, metaforycznym utworem Witolda Gombrowicza. Między ubraną na czarno panną młodą i konduktem weselników w żałobnych strojach reżyserka precyzyjnie rozgrywa ludzko-ludzką mszę w oparciu o mięsisty, wieloznaczny język Gombrowicza.

Co widzimy na scenie? Koszmar senny? Groteskową wizję historii? Walkę o władzę nad własnym umysłem i wspomnieniami? Iluzję, w której każda opowieść ostatecznie zapada się i grzęźnie?

Przedstawienie, utrzymane w charakterystycznej dla Augustynowicz estetyce, jest koprodukcją Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu i Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu


media o spektaklu:

Aktorski to był wyczyn. Piękny i subtelny. Dobrze poprowadzony. I nie odważę się kogoś wyszczególnić, komuś nadać większego znaczenia. Bo wszyscy byli mówiąc najprościej nadzwyczajni. To za ich sprawą zakochałam się w spektaklu Augustynowicz. To za ich sprawą dałam się porwać sztuce i podobnie jak bohaterowie sztuki byłam zahipnotyzowana od pierwszych chwil trwania sztuki.

Inscenizacja Ślubu dokonana przez Annę Augustynowicz to jedno z najwybitniejszych odczytań tego dramatu. Klasą i jakością mogą być porównywane ze spektaklem Jarockiego.

Jan Bończa-Szabłowski, Ślub Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz, 02.04.2017, Rzeczpospolita online

Kameralny spektakl ma ściśle wymierzony rytm, jakby zapisany w partyturze. Reżyserka kondensuje Gombrowicza, śmiało skraca tekst – jednocześnie wyciągając z niego esencję.

Witold Mrozek, Gombrowicz jak z partytury, Gazeta Wyborcza online, 6 października 2016

Gombrowicz potrafi zaskakiwać bez końca. Wystarczy go pokazać bardzo osobiście i bardzo uczciwie.

Przemysław Skrzydelski, Sto procent widoczności, wSieci nr 45/2016, 7 listopada 2016

Witold Gombrowicz

ŚLUB

REŻYSERIA:
Anna Augustynowicz

SCENOGRAFIA:
Marek Braun

MUZYKA:
Jacek Wierzchowski

REŻYSER ŚWIATŁA:
Krzysztof Sendke

KOSTIUMY:
Wanda Kowalska

OBSADA:
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu:
Michał Świtała – Dostojnik
Jędrzej Wielecki – Władzio (Przyjaciel i Dworzanin)

Teatr Współczesny w Szczecinie:
Joanna Matuszak – Katarzyna (Matka i Królowa)
Arkadiusz Buszko – Pijak
Grzegorz Młudzik – Ignacy (Ojciec i Król)

Magdalena Żak / Magdalena Maścianica – Mania (Służąca i Księżniczka)
Grzegorz Falkowski (gościnnie) – Henryk (Syn i Książę)

INSPICJENTKI:
Ewa Kurczyna
Jolanta Szadkowska

CZAS TRWANIA:
110 min (bez przerwy)
Miejsca na spektakl nienumerowane.

PREMIERA:
10 września 2016 – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu – Modelatornia
21 października 2016 – Teatr Współczesny w Szczecinie – Duża Scena

NAGRODY:

  • Grand Prix, Nagroda za Najlepszą Reżyserię dla Anny Augustynowicz, Nagroda Aktorska dla Grzegorza Falkowskiego za rolę Henryka oraz Nagroda Aktorska dla Arkadiusza Buszki za rolę Pijaka podczas 12. Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu
  • Nagroda im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2016/2017 dla Anny Augustynowicz oraz Nagroda im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2016/2017 dla Grzegorza Falkowskiego w Miesięczniku “Teatr”
  • Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego dla spektaklu, Nagroda reżyserska dla Anny Augustynowicz, Główna nagroda aktorska dla Grzegorza Falkowskiego, Nagroda aktorska dla Arkadiusza Buszko, Nagroda aktorska dla Grzegorza Młudzika, Nagroda aktorska dla Joanny Matuszak oraz Nagroda aktorska za debiut dla Jędrzeja Wieleckiego podczas 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa”
  • Nagroda Teatralna „Złote Maski” 2017 w kategorii Reżyseria dla Anny Augustynowicz

Spektakl brał udział w II edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.