NA PODSTAWIE POWIEŚCI MICHAIŁA BUŁHAKOWA

MISTRZ

I MAŁGORZATA

JANUSZ OPRYŃSKI

NA PODSTAWIE POWIEŚCI MICHAIŁA BUŁHAKOWA

MISTRZ

I MAŁGORZATA

JANUSZ OPRYŃSKI

„CO BĘDZIE DALEJ?” PYTASZ. NIE WIEM. PRAWDOPODOBNIE SCHOWASZ JĄ DO BIURKA CZY SZAFY, GDZIE LEŻĄ MOJE ZNISZCZONE SZTUKI I BĘDZIESZ CZASAMI O NIEJ WSPOMINAĆ.”

— Michaił Bułhakow o swojej powieści tuż przed śmiercią
w liście do swojej trzeciej żony, Jeleny Siergiejewnej Szyłowskiej

„CO BĘDZIE DALEJ?”, PYTASZ. NIE WIEM. PRAWDOPODOBNIE SCHOWASZ JĄ DO BIURKA CZY SZAFY, GDZIE LEŻĄ MOJE ZNISZCZONE SZTUKI, I BĘDZIESZ CZASAMI O NIEJ WSPOMINAĆ.”

— Michaił Bułhakow o swojej powieści tuż przed śmiercią
w liście do swojej trzeciej żony Jeleny Siergiejewnej Szyłowskiej

„CO BĘDZIE DALEJ?”, PYTASZ. NIE WIEM. PRAWDOPODOBNIE SCHOWASZ JĄ DO BIURKA CZY SZAFY, GDZIE LEŻĄ MOJE ZNISZCZONE SZTUKI, I BĘDZIESZ CZASAMI O NIEJ WSPOMINAĆ.”

— Michaił Bułhakow o swojej powieści tuż przed śmiercią
w liście do swojej trzeciej żony Jeleny Siergiejewnej Szyłowskiej

fot. Edgar de Poray

OPIS SPEKTAKLU

Czy w świecie bez Boga jest miejsce dla Szatana? Woland oraz jego tajemnicza świta przybywają do radzieckiej Rosji lat 30 XX w. Do świata pełnego opresji, w którym metafizyczny handel z Diabłem zdaje się jedyną realną szansą na odzyskanie wolności. Nic nie jest jednak za darmo, tak jak nic nie jest dane człowiekowi raz na zawsze. Jak nasza dzisiejsza rzeczywistość przejrzy się w „Mistrzu i Małgorzacie”? W powieści, której potęga wyobraźni staje się tunelem do rozmyślań filozoficznych przeplatanych żywiołem zabawy?

Arcydzieło światowej literatury w inscenizacji Janusza Opryńskiego pozwala na nowo odkryć pociągającą złożoność świata Michaiła Bułhakowa. Świata, w którym światło nie może istnieć bez ciemności, tak jak dobro nie narodzi się bez zła.

Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. 

REALIZACJA

TŁUMACZENIE:
Leokadia Przebinda, Grzegorz Przebinda, Igor Przebinda

ADAPTACJA I REŻYSERIA:
Janusz Opryński

SCENOGRAFIA:
Jerzy Rudzki

MUZYKA
Rafał Rozmus

WIZUALIZACJE:
Aleksander Janas, Paweł Szarzyński / kilku.com

SCENOGRAFIA PROJEKCYJNA:
Aleksander Janas

INSPICJENT:
Urszula Kraska

OBSADA

Magdalena Maścianica - Małgorzata
Katarzyna Osipuk - Behemot
Monika Stanek - Hella
Beata Wnęk-Malec - Frida / Semplejarowa
Andrzej Jakubczyk - Piłat / Profesor Strawiński
Konrad Wosik - Mistrz / Jeszua Ha No-cri
Rafał Kronenberger - Woland
Leszek Malec - Berlioz / Bengalski
Radomir Rospondek - Korowiew / Fagot
Kacper Sasin - Azazello
Artur Paczesny - Iwan Bezdomny / Mateusz Lewi
Bartosz Dziedzic - Arkadiusz Semplejarow
Michał Świtała - Arkadiusz Semplejarow / Stiepan Lichodiejew / Nikanor Iwanowicz Bosy / Afraniusz

oraz

Martyna Pytel
Jakub Bałdych / Grzegorz Hoffmann
Michał Głos

PREMIERA:
27 września 2019 r. - DUŻA SCENA

SUGEROWANY WIEK WIDZÓW:
+16 lat

CZAS TRWANIA:
130min (bez przerwy)

NAGRODY

Ranking "Najlepszy, Najlepsza, Najlepsi" Miesięcznika TEATR 2019/2020

Wyróżnienie dla Janusza Opryńskiego w kategorii Najlepsza Reżyseria

Wyróżnienie dla Magdaleny Maścianicy w kategorii Najlepsza Rola Kobieca

Wyróżnienie w kategorii Najlepsza Adaptacja Teatralna


MEDIA O SPEKTAKLU

Spektakl Janusza Opryńskiego jest wierny powieści i duchowi teatru, który wciąż ma w Polsce swoje miejsce i swoich stęsknionych widzów. To teatr psychologicznego aktorstwa i nie-umownej scenografii, na opolskiej scenie zbudowanej z pieczołowitością i finezją przez Jerzego Rudzkiego. To teatr, w którym aktor identyfikuje się z postacią, a widz czuje się wciągnięty w wir wydarzeń i nie szuka odniesień do współczesności w dosłownych podpowiedziach, tylko w metaforach autora. To w końcu teatr efektowny i zachwycający. (...) Opryńskiemu udała się kompozycja, łącząca w idealnych proporcjach "staroświecczyznę", nowoczesność i solidną dawkę moralnego niepokoju.

Kamila Łapicka, zteatru.pl 

Opryńskiemu udało się uruchomić bardzo szerokie plany w stylu Felliniego czy Sorrentino. Sztuka cyrkowa, rock, literatura filozoficzna i teatr jako taki. Przedstawienie wiruje. Znakomita muzyka, mapowania, kilka genialnych scen – to wszystko powoduje, że dech zapiera w piersiach.

Janusz Palikot, palikot.pl  

Janusz Opryński uprawia teatr wielkiej literatury, skoncentrowany na słowie. W przygotowanej przez niego adaptacji „Mistrza i Małgorzaty" widać, że traktuje dzieło Michaiła Bułhakowa z niezwykłą estymą. Opolska propozycja jest wierna oryginałowi i nie polega na redukcji planów czasowych czy wątków, lecz stanowi dwugodzinny galop przez powieść. Na poziomie interpretacji nie zabrakło jednak ciekawego przesunięcia akcentów - reżysera mniej interesuje historia miłosna, lecz bardziej opowieść o wolności i Nietzscheańskim porządku świata.

Wiktoria Formella, e-teatr.pl