WILLIAM SZEKSPIR
KRÓL LEAR
ANNA AUGUSTYNOWICZ
WILLIAM SZEKSPIR
KRÓL LEAR
ANNA AUGUSTYNOWICZ
„ CZŁOWIEK WŁAŚCIWY NICZEM WIĘCEJ NIE JEST, JAK BIEDNEM, NAGIEM, DWUNOŻNYM ZWIERZĘCIEM.”
— (III, 4)
„ CZŁOWIEK WŁAŚCIWY NICZEM WIĘCEJ NIE JEST, JAK BIEDNEM, NAGIEM, DWUNOŻNYM ZWIERZĘCIEM”
— (III, 4)
fot. Norbert Rakowski
OPIS SPEKTAKLU
Lear jest jednym ze szczytowych osiągnięć Szekspira, dramatem-legendą. Jego fabuła bywa przedmiotem rozlicznych interpretacji, nieraz skrajnie od siebie różnych, lecz zgodnych co do jednego: wizja Szekspira to jedno z najgłębszych, a zarazem najbardziej pesymistycznych studiów ludzkiej natury. Aby porwać się na ten tekst, reżyser musi dysponować nie tylko umiejętnościami fachowymi i wiedzą o dramacie, ale także ludzkim doświadczeniem, tylko ono bowiem pozwala przeniknąć motywacje i zachowania postaci.
Wyzwanie inscenizacji arcydramatu – wielkie i dla pojedynczego twórcy, i dla obu łączących swe siły zespołów teatralnych – podejmuje Anna Augustynowicz, reżyserka utytułowana, i doświadczona, dla której dramaturgia Szekspira jest obok nowych, współczesnych tekstów, najważniejszym materiałem do pracy scenicznej. Minimalizm używanych środków scenicznych, powściągliwość w ukazywaniu reżyserskiego ego, a przy tym perfekcja i świadomość sceny oraz wyczulenie na kwestię komunikatywności spektaklu powodują, że w jej spektaklach wyraźniej niż gdzie indziej dochodzą do głosu intencje autora.
„Niewielu aktorów odważyło się wcielić w tę postać, która ma format postaci Michała Anioła" – pisał G. T. di Lampedusa. W głównej roli – którą kreowali artyści najwyższej miary (w Polsce m.in. Gustaw Holoubek, Jerzy Trela, Andrzej Seweryn, Daniel Olbrychski, Zbigniew Zapasiewicz) – wystąpi Mirosław Zbrojewicz. Resztę obsady wypełnią kobiety, co jest zarówno przewrotnym odwróceniem tradycji elżbietańskiej, jak i grą ze stereotypami „męskiej”, patriarchalnej kultury, której Król Lear jest niewątpliwym ucieleśnieniem, a której rozpad dziś obserwujemy.
Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność. Szekspir ostro przedstawia konflikty, które wynikają z przemocy mocno zakorzenionej w kulturze patriarchalnej. Będziemy się zastanawiać, dlaczego dla ludzi wojna bywa piękna.
Anna Augustynowicz
REALIZACJA
PRZEKŁAD:
Stanisław Barańczak
REŻYSERIA I ADAPTACJA TEKSTU:
Anna Augustynowicz
SCENOGRAFIA:
Marek Braun
KOSTIUMY:
Tomasz Armada
MUZYKA:
Jacek Wierzchowski
WIZUALIZACJA:
Wojciech Kapela
REŻYSER ŚWIATŁA:
Krzysztof Sendke
ASYSTENT REŻYSERA:
Jan Kamiński
ASYSTENT KOSTIUMOGRAFA:
Martyna Konieczny
INSPICJENT:
Urszula Kraska (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu)
Mariusz Sikorski (Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy)
OBSADA
Mirosław Zbrojewicz - Lear, król Brytanii
Karolina Kuklińska - Król Francji / Rycerz
Beata Wnęk-Malec - Książę Burgundii / Oswald
Gabriela Fabian - Książę Kornwalii
Cecylia Caban - Książę Szkocji
Anita Poddębniak - Hrabia Kent
Judyta Paradzińska - Hrabia Gloucester
Weronika Krystek - Edgar, syn Gloucestera / Błazen Leara
Aleksandra Listwan - Edmund, nieprawy syn Gloucestera
córki Leara:
Ewa Galusińska - Goneryla
Zuza Motorniuk - Regana
Magda Drab - Kordelia
oraz:
Katarzyna Dworak - Jowisz
Ada Szczepaniak/Magdalena Maścianica - Junona
Katarzyna Osipuk - Minerwa
PREMIERA:
12 września 2020 r. - Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, SCENA GADZICKIEGO
4 czerwca 2021 r. - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, DUŻA SCENA
CZAS TRWANIA:
120 minut (bez przerwy)
SUGEROWANY WIEK WIDZÓW:
+16 lat
Partnerem i koproducentem spektaklu jest Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy