„ OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”
Paweł Soszyński
Powrót inkwizytora
„CO BĘDZIE DALEJ?”, PYTASZ. NIE WIEM. PRAWDOPODOBNIE SCHOWASZ JĄ DO BIURKA CZY SZAFY, GDZIE LEŻĄ MOJE ZNISZCZONE SZTUKI, I BĘDZIESZ CZASAMI O NIEJ WSPOMINAĆ.”
— Michaił Bułhakow o swojej powieści tuż przed śmiercią
w liście do swojej trzeciej żony Jeleny Siergiejewnej Szyłowskiej
„ OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”
— Paweł Soszyński
Powrót inkwizytora
fot. Piotr Nykowskii
OPIS SPEKTAKLU
Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?
François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury
Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?
François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury.
W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?
W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?
Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?
François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury.
W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?
REALIZACJA
REŻYSERIA:
Jakub Skrzywanek
ADAPTACJA I DRAMATURGIA:
Paweł Soszyński
SCENOGRAFIA:
Anna Maria Kaczmarska i Mikołaj Małek
KOSTIUMY:
Anna Maria Kaczmarska
CHOREOGRAFIA:
Agnieszka Kryst
REŻYSERIA ŚWIATŁA:
Aleksandr Prowaliński
MUZYKA:
Karol Napelski
ASYSTENTKA REŻYSERA:
Anna Magalska
INSPICJENT:
Anna Kruzińska (Teatr im. W. Horzycy w Toruniu)
Jerzy Laskowski (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu)
OBSADA
Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu:
Monika Stanek
Rafał Kronenenberger
Andrzej Jakubczyk
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu:
Małgorzata Abramowicz
Anna Magalska
Bartosz Woźny
PREMIERA:
22 lutego 2020 r. - Teatr im. W. Horzycy w Toruniu,
SCENA NA ZAPLECZU
19 grudnia 2020 r. - Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu,
MODELATORNIA
Partnerem i koproducentem spektaklu jest
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu