arrow-gray

FRANÇOIS RABELAIS

GARGANTUA
I PANTAGRUEL

JAKUB SKRZYWANEK

FRANÇOIS RABELAIS

GARGANTUA
I PANTAGRUEL

JAKUB SKRZYWANEK

„ OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”

Paweł Soszyński
Powrót inkwizytora

„CO BĘDZIE DALEJ?”, PYTASZ. NIE WIEM. PRAWDOPODOBNIE SCHOWASZ JĄ DO BIURKA CZY SZAFY, GDZIE LEŻĄ MOJE ZNISZCZONE SZTUKI, I BĘDZIESZ CZASAMI O NIEJ WSPOMINAĆ.”

— Michaił Bułhakow o swojej powieści tuż przed śmiercią
w liście do swojej trzeciej żony Jeleny Siergiejewnej Szyłowskiej

OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”

—  Paweł Soszyński
Powrót inkwizytora

fot. Piotr Nykowskii

OPIS SPEKTAKLU

Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?

François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury

Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?

François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury.

W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?

  

W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?

  

Przewrotna adaptacja XVI-wiecznej epopei fantastycznej. Parodia, satyra, a może przestroga? Co współcześni twórcy odkryją w dziejach prostodusznych olbrzymów?

François Rabelais wierzył, że nauka doprowadzi nas do ostatecznej szczęśliwości, a humanizm będzie gwarantem etycznego wykorzystania jej owoców. Jednak dopiero dziś zaczynamy rozumieć, że ludzkość nie zrealizowała postulatów pisarza: rozum doprowadził nas na skraj katastrofy, a ideały humanizmu w antropocentrycznym renesansowym wydaniu zamiast uczynić z człowieka gospodarza planety, zmieniły go w egoistycznego władcę natury.

W spektaklu „Gargantuą i Pantagruelem” chcemy opowiedzieć o końcu kultury i społeczeństwa. Rabelais ośmieszał w swojej książce ociemniałe i irracjonalne wieki średniowiecza, witając nowy świat. My śmiejemy się, żegnając świat na zawsze. Czy to nie komiczne, że na stryczkach, które sami sobie uwiliśmy, bujamy się jak akrobaci, myśląc że świat to wesołe miasteczko, a szubienica to nasza karuzela?

  

REALIZACJA

REŻYSERIA:
Jakub Skrzywanek

ADAPTACJA I DRAMATURGIA:
Paweł Soszyński

SCENOGRAFIA:
Anna Maria Kaczmarska i Mikołaj Małek

KOSTIUMY
Anna Maria Kaczmarska

CHOREOGRAFIA:
Agnieszka Kryst

REŻYSERIA ŚWIATŁA:
Aleksandr Prowaliński

MUZYKA:
Karol Napelski

ASYSTENTKA REŻYSERA:
Anna Magalska

INSPICJENT:
Anna Kruzińska (Teatr im. W. Horzycy w Toruniu)
Jerzy Laskowski (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu)

 


OBSADA

Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu:
Monika Stanek
Rafał Kronenenberger
Andrzej Jakubczyk

Teatr im. W. Horzycy w Toruniu:
Małgorzata Abramowicz
Anna Magalska
Bartosz Woźny

PREMIERA:
22 lutego 2020 r. - Teatr im. W. Horzycy w Toruniu,
SCENA NA ZAPLECZU


19 grudnia 2020 r. - Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu,
MODELATORNIA

Partnerem i koproducentem spektaklu jest
Teatr im. W. Horzycy w Toruniu

th-logo