“KIEDY MÓWIMY O WOLNOŚCI, TO NAJCZĘŚCIEJ MYŚLIMY LIBERALNIE — ŻE WOLNOŚĆ TO PRAWO DO TEGO, ŻEBY MYŚLEĆ I MÓWIĆ W TAKI SPOSÓB, JAK SIĘ CZUJE. WYDAJE MI SIĘ, ŻE TO JEST TYLKO JEDNA Z DRÓG DO WOLNOŚCI. WOLNOŚĆ TO NIEZALEŻNOŚĆ. JEŚLI JESTEŚ UZALEŻNIONY OD CZEGOŚ, TO NIE JESTEŚ OD TEGO WOLNY. WOLNOŚĆ MOŻE MIEĆ TYLKO TEN, KTO JEST ABSOLUTNIE NIEZALEŻNY OD NICZEGO.”
Iwan Wyrypajew
„ MYŚLĘ, ŻE PROBLEM KLIMATYCZNY JEST MOCNO ZWIĄZANNY Z PROBLEMEM ROZWOJU EWOLUCYJNEGO. NAJTRUDNIEJSZE BYŁO NAPISAĆ SZTUKĘ W TAKI SPOSÓB, ŻEBY NIE BYŁA ODBIERANA JAKO LEKCJA. ŻEBY TO BYŁO ATRAKCYJNE W TEATRZE. DŁUGO PRACOWAŁEM NAD TĄ SZTUKĄ, MIAŁEM KONSULTANTÓW NAUKOWYCH, PSYCHOLOGÓW, NEUROBIOLOGA. "
Iwan Wyrypajew
“KIEDY MÓWIMY O WOLNOŚCI, TO NAJCZĘŚCIEJ MYŚLIMY LIBERALNIE — ŻE WOLNOŚĆ TO PRAWO DO TEGO, ŻEBY MYŚLEĆ I MÓWIĆ W TAKI SPOSÓB, JAK SIĘ CZUJE. WYDAJE MI SIĘ, ŻE TO JEST TYLKO JEDNA Z DRÓG DO WOLNOŚCI. WOLNOŚĆ TO NIEZALEŻNOŚĆ. JEŚLI JESTEŚ UZALEŻNIONY OD CZEGOŚ, TO NIE JESTEŚ OD TEGO WOLNY. WOLNOŚĆ MOŻE MIEĆ TYLKO TEN, KTO JEST ABSOLUTNIE NIEZALEŻNY OD NICZEGO.”
Iwan Wyrypajew
REALIZACJA
TEKST:
Iwan Wyrypajew
PRZEKŁAD:
Michał Rogalski
REŻYSERIA:
Norbert Rakowski
CHOREOGRAFIA:
Janusz Orlik
SCENOGRAFIA:
Maria Jankowska
KOSTIUMY:
Krystian Szymczak
WIDEO:
Wojciech Kapela
REŻYSERIA ŚWIATEŁ:
Bogumił Palewicz
ASYSTENT REŻYSERA ŚWIATEŁ:
Mikołaj Kałużny
OPR.MUZYCZNE:
Janusz Orlik i Norbert Rakowski
INSPICJENTKA:
Urszula Kraska
OBSADA
Katarzyna Herman (gościnnie) - Monika Borowska
Karol Kossakowski - męski głos
Karolina Kuklińska - Rachel Donelan
Joanna Osyda - kobiecy głos
Bartosz Woźny - Morgan Smith
oraz
Michał Brzeziński
Elżbieta Gajda
Aleksander Gocalski-Rybarz
Piotr Kajdrys
Alicja Karniej
Marek Kosiński
Jolanta Kwiecień
Maja Lewicka
Youssef Moharram
Justyna Oleksy
Paulina Rutowicz
Zofia Szczecina
Kostiantyn Terentiev
Alexander Wodecki
Ewa Wodecka
Tymon Zyzik
Weronika Żurek
PREMIERA:
10 grudnia 2021 r.
SUGEROWANY WIEK WIDZÓW:
+15 lat
CZAS TRWANIA:
130 min (z przerwą)
MEDIA O SPEKTAKLU
„Dawno już wieczór w teatrze nie sprawiał mi takiej przyjemności intelektualnej. Jednocześnie Badania ściśle tajne są pełne żywych emocji i nie brakuje im kryminalnej niemalże intrygi. Chciałbym, żeby takiego teatru było więcej…”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Efekt zderzenia odmiennych perspektyw jest zaskakujący: w ogromnej przestrzeni opolskiego teatru przez ponad dwie godziny wybrzmiewają asymetryczne dialogi, z których widzowie nie gubią ani słowa. (...) W czasie spektaklu koncentracja publiczności nie słabnie ani na chwilę, a po jego zakończeniu sygnalizowane znaczenia mają szansę rezonować w świadomości widzów jeszcze przez długi czas”.
Piotr Dobrowolski, Teatr
„Badania ściśle tajne to spektakl kompletny i zupełnie nie spodziewałam się, że format składający się z naukowych wywiadów, złożonych często z długich monologów, może widza tak zaangażować. Tekst Wyrypajewa jest tutaj zdecydowanie solidnym fundamentem, a twórcy poradzili sobie z przeniesieniem go na deski opolskiej sceny”.
Micha Kultury