POZNALIŚMY FINALISTÓW IV EDYCJI KONKURSU KLASYKA ŻYWA

Siedem spektakli z teatrów w Poznaniu, Radomiu, Wrocławiu, Gdańsku, Supraślu i Rzeszowie znalazło się w finale Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Wszystkie już w kwietniu zostaną pokazane podczas 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych. Komisja Artystyczna Konkursu przyznała również swoje nagrody i wyłoniła laureata Nagrody Specjalnej im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe – został nim spektakl Żywi i umarli, czyli Bandyci w Piekle” Stanisława Krzesińskiego w reżyserii Joanny Lewickiej zrealizowany przez Fundację Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon” z Lublina.

 

„Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Małgorzata Warsicka), „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (reż. Alina Moś-Kerger), „Garbus” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego (reż. Marek Fiedor), „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Mikołaj Grabowski), „Śmierć białej pończochy” z Teatru  Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), „Wykład” z Teatru Wierszalin w Supraślu (reż. Piotr Tomaszuk), „Zemsta” z Teatru „Maska” w Rzeszowie (reż. Paweł Aigner) – to najlepsze spektakle „polskiej klasyki” w roku 2018, które powalczą w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa” podczas tegorocznych, 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

Komisja Artystyczna zdecydowała również o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień nie zakwalifikowanych do finału Konkursu. Wyróżniono Michała Kaletę za rolę biskupa Ignacego Krasickiego w spektaklu „Wielki Fryderyk” w reżyserii Jana Klaty (Teatr Polski w Poznaniu), doceniono przedstawienie dziecięce „Mały Tygrys Pietrek” (Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach), scenografię Magdaleny Gajewskiej do spektaklu „Damy i huzary albo Play Fredro” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku) oraz warstwę muzyczno-wokalną spektaklu „Pan Tadeusz 18” (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy).

Finałowa lista spektakli to efekt prac Komisji Artystycznej w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Zuzanna Bućko, Marek Chowaniec, Jagoda Hernik Spalińska, Konrad Szczebiot, Kalina Zalewska, Piotr Zaremba. Członkowie Komisji wyłonili finalistów z 41 zgłoszonych do konkursu przedstawień.

Najlepsze ubiegłoroczne wystawienia polskich klasyków zaprezentowane zostaną podczas 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” (Teatr im. Jana Kochanowskiego) w dniach 9-14 kwietnia 2019. Podczas festiwalu powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy. Nazwiska członków Jury poznamy niebawem.

W ubiegłym roku w finale konkursu „Klasyka Żywa” również znalazło się 7 spektakli, z których najlepszym, decyzją jurorów 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / „Klasyka Żywa” okazało się „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty z Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Nagrody indywidualne trafiły między innymi do Jana Klaty i zespołu aktorskiego teatru.

Teatry mogą już zgłaszać spektakle do kolejnej – V – edycji konkursu „Klasyka Żywa”, która została właśnie ogłoszona.

 

———————————

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.