
SNOW NEGATIVES
Wetzler, Vrba, Schulman, Lux
Where does hatred begin? Why do we tend to downplay evil or remain indifferent to injustice? Are we wiser and more resilient than our predecessors? Is war an inevitable state? Can it be avoided? If not, what happens then? The final credits roll.
“To write poetry after Auschwitz is barbaric.”
With these words, German philosopher Theodor Adorno urged the artistic community to respond to the horrors of the greatest genocide in history.
The fate of three individuals opposing fascism: Actor Štefan Lux, in 1936, travels to Geneva to protest against Nazi Germany; Jewish photographer Faye Schulman, in 1943, buries her precious negatives; writers Alfréd Wetzler and Rudolf Vrba, born in Trnava, escape in 1944 from a concentration camp to document one of the most crucial testimonies of the 20th century.
The performance Snow Negatives: Wetzler, Vrba, Schulman, Lux, directed by Dávid Paška, is an international co-production marking the 80th anniversary of the end of World War II. It is a collaborative project between the JK Opole Theatre (Poland) and the Ján Palárik Theatre in Trnava (Slovakia), with the support of Digital Theatre Academy in Dortmund (Germany).
Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016
[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].
Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl
JK OPOLE THEATRE
Premiere
APRIL 26th 2025
stage
Modelatornia
Duration
135 min (bez przerwy)
Suggested age
14+
Divadlo Jána Palárika v Trnave
Premiere
MAY 2ND 2025
STAGE
Veľká Sála
Uwaga! W spektaklu pojawiają się migające światła, dym oraz głośne dźwięki.
UPCOMING EVENTS
26.04 / SATURDAY
PREMIERE
7.00 PM
27.04 / SUNDAY
7.00 PM
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.
Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl
Tym samym “Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.
Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl
Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.
Paweł Borek, e-teatr.pl
FESTIWALE I NAGRODY
28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)
- nagroda Złoty Yorick
- Nagroda Dziennikarzy
CREATORS

Text and direction
Dávid Paška

Dramaturgy
Jakub Molnár

Music
Michal Pal’ko

Set Design
Julius Leon Seiler

Costume Design
Maria-Lena Poindl

Director of Photography
Xavier Pawlowski

Reżyseria świateł
Klaudyna Schubert

Materiał video
Edgar de Poray

Reżyseria
Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia
Konrad Hetel

Kostiumy
Łukasz Mleczak
Camera Assistant
Laurence M. Trottier
Script translation
Olga Aleksandra Stawińska
Stage coordinator
JK Opole Theatre
Urszula Kraska
Stage coordinator
Ján Palárik Theatre in Trnava
Barbora Hadraba
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
CAST
JK OPOLE THEATRE
DIVADLO JÁNA PALÁRIKA V TRNAVE
x
Lukáš Herc
x
Martin Hronský
x
Tomás Vravník
x
Dana Droppová
FILM “LUX”
x
Daniel Kamen
x
Lili Winderlich
KONKURSY
Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij aby włączyć tryb pełnoekranowy
