Facebook YouTube Instagram LinkedIn
17386

SNOW NEGATIVES

   

SNOW NEGATIVES

Wetzler, Vrba, Schulman, Lux

Where does hatred begin? Why do we tend to downplay evil or remain indifferent to injustice? Are we wiser and more resilient than our predecessors? Is war an inevitable state? Can it be avoided? If not, what happens then? The final credits roll.

 

“To write poetry after Auschwitz is barbaric.”
With these words, German philosopher Theodor Adorno urged the artistic community to respond to the horrors of the greatest genocide in history.

The fate of three individuals opposing fascism: Actor Štefan Lux, in 1936, travels to Geneva to protest against Nazi Germany; Jewish photographer Faye Schulman, in 1943, buries her precious negatives; writers Alfréd Wetzler and Rudolf Vrba, born in Trnava, escape in 1944 from a concentration camp to document one of the most crucial testimonies of the 20th century.

The performance Snow Negatives: Wetzler, Vrba, Schulman, Lux, directed by Dávid Paška, is an international co-production marking the 80th anniversary of the end of World War II. It is a collaborative project between the JK Opole Theatre (Poland) and the Ján Palárik Theatre in Trnava (Slovakia), with the support of Digital Theatre Academy in Dortmund (Germany).

Fragmenty powieści „Instytut” Jakuba Żulczyka/ (c) Jakub Żulczyk/Syndykat Autorów
– Agencja Literacka i Scenariuszowa oraz wydawnictwo Świat Książki, Warszawa 2016

[...] Minkowska z wyczuciem komponuje emocjonalną amplitudę spektaklu, w której jest miejsce na gorycz, śmiech, ale też wzruszenie, które pojawia się w najmniej oczywistych sytuacjach [...].

Magdalena Piekarska, festiwalszekspirowski.pl

JK OPOLE THEATRE

Premiere

APRIL 26th 2025

stage

Modelatornia

Duration

135 min (bez przerwy)

Suggested age

14+

Divadlo Jána Palárika v Trnave

Premiere

MAY 2ND 2025

STAGE

Veľká Sála

Uwaga! W spektaklu pojawiają się migające światła, dym oraz głośne dźwięki.

UPCOMING EVENTS

26.04 / SATURDAY

PREMIERE

7.00 PM

27.04 / SUNDAY

7.00 PM

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„Burza. Regulamin wyspy” to bardzo ważny głos w dyskusji na temat hierarchii, poświęcenia i podporządkowania w pracy teatralnej, ale też dramatyczna opowieść na tematy uniwersalne, takie jak władza, potrzeba wolności i bunt, a przede wszystkim – przebaczenie.

Piotr Dobrowolski, czaskultury.pl

Tym samym “Burza. Regulamin wyspy” wpisuje się w trwającą od jakiegoś czasu w naszym kraju dyskusję o pracy w zawodzie artystycznym. O tym, jak wyglądała, wygląda i czy tak powinna wyglądać w przyszłości. O tym, na ile może pozwolić sobie reżyser wobec aktorów, członków ekip – artystycznej, technicznej, administracyjnej. O tym, dlaczego pozwalamy sobie na uprzedmiotowienie siebie (nie tylko w teatrze przecież). (…) O tym, na ile praca nas definiuje i czy musi tak być.

 

Marta Odziomek, dziennikteatralny.pl

Pod względem wizualnym w pamięć zapada szczególnie otwierająca spektakl scena burzy – jest zjawiskowa. Udowadnia, że Minkowska to reżyserka, która potrafi łączyć materie słowa, ruchu, światła i dźwięku w spójną i wizualnie zachwycającą całość.

Paweł Borek, e-teatr.pl

FESTIWALE I NAGRODY

28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski (2024)

  • nagroda Złoty Yorick
  • Nagroda Dziennikarzy

CREATORS

David Paska_F

Text and direction

Dávid Paška

Jakub Molnar_foto Wanda Vozáryová

Dramaturgy

Jakub Molnár

czarne #profilowe

Music

Michal Pal’ko

Julius Leon

Set Design

Julius Leon Seiler

Maria-Lena

Costume Design

Maria-Lena Poindl

czarne #profilowe

Director of Photography

Xavier Pawlowski

Reżyseria świateł

Klaudyna Schubert

Screenshot 2022-08-10 at 11.44.13

Materiał video

Edgar de Poray

Reżyseria

Radosław Stępień

Scenografia i dramaturgia

Konrad Hetel

Kostiumy

Łukasz Mleczak

Camera Assistant
Laurence M. Trottier

Script translation
Olga Aleksandra Stawińska

Stage coordinator 
JK Opole Theatre
Urszula Kraska

Stage coordinator
Ján Palárik Theatre in Trnava
Barbora Hadraba

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

CAST

JK OPOLE THEATRE

DIVADLO JÁNA PALÁRIKA V TRNAVE

x

Lukáš Herc

x

Martin Hronský

x

Tomás Vravník

x

Dana Droppová

FILM “LUX”

x

Daniel Kamen

x

Lili Winderlich

The partner and co-producer of the performance is the Ján Palárik Theatre in Trnava (Slovakia).

The project is supported by the Digital Theatre Academy in Dortmund (Germany), the Polish Institute in Bratislava, and the Slovak Institute in Warsaw.

KONKURSY

Spektakl „Sztuka kochania” został przyjęty do IX Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka żywa”.

Kliknij    aby włączyć tryb pełnoekranowy

Skip to content