




FRANÇOIS RABELAIS
GARGANTUA AND PANTAGRUEL
An amusing adaptation of the XVI-century pentalogy of novels. Parody, satire, or maybe a warning? What will contemporary artists discover in the story of the simple-minded giants?
François Rabelais believed that science would lead us to the ultimate happiness and that humanism would become a guarantee of benefiting from its fruits in an ethical manner. However, it is only today that we are beginning to understand that humanity has not fulfilled the writer’s postulates: reason has led us to the brink of disaster and the ideals of humanism in the anthropocentric Renaissance, instead of making man the planet’s host, have turned him into a selfish ruler of nature.
In the play ‘Gargantua and Pantagruel’ we want to talk about the end of culture and society. Rabelais ridiculed the darekend and irrational centuries of the Middle Ages, welcoming a new world. We laugh, saying goodbye to the world forever. Isn’t it comical that we are swinging like acrobats on the ropes we’ve made for ourselves, thinking that the world is a funfair and the gallows is our merry-go-round?
„OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”
— Paweł Soszyński, Powrót inkwizytora
WILAM Horzyca THEATRE IN TORUŃ
Premiere
22nd febuary 2020
sCENe
NA ZAPLECZU stage
JAN KOCHANOWSKI THEATRE IN OPOLE
Premiere
19th december 2020
Scene
MODELATORNIA
Kiedy gramy?
09.09. / poniedziałek
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
09.09. / poniedziałek
19.00
“BOTH ARE DRIVEN BY THE RENAISSANCE CRITIQUE OF THE MIDDLE AGES: OF THE CHURCH, FEUDAL SOCIETY AND MORAL RESTRICTIONS…”.
— Paweł Soszyński, Return of the Inquisitor
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.
Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl
Festiwale i nagrody
Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
creators

Direction
Jakub Skrzywanek

Adaptation and Dramaturgy
Paweł Soszyński

Set and Costume Design
Anna Maria Kaczmarska

Set Design
Mikołaj Małek

Choreography
Agnieszka Kryst

Lighting Design
Aleksandr Prowaliński

Music
Karol Napelski

Assistant Director
Anna Magalska

Scenografia
Mikołaj Małek

Choreografia
Agnieszka Kryst
Assistant Director
Anna Magalska
Stage Coordinator
(Wilam Horzyca Theatre)
Anna Kruzińska
Stage Coordinator
(Jan Kochanowski Theatre)
Jerzy Laskowski
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
Reżyseria
Jędrzej Wielecki
cast
Jan Kochanowski Theatre in Opole:
Monika Stanek
Rafał Kronenenberger
Andrzej Jakubczyk
Wilam Horzyca Theatre in Toruń:
Małgorzata Abramowicz
Anna Magalska
Bartosz Woźny
The partner and co-producer of the performance is Wilam Horzyca Theatre in Toruń
