Facebook YouTube Instagram Twitter
12120

GARGANTUA AND PANTAGRUEL

FRANÇOIS RABELAIS

GARGANTUA AND PANTAGRUEL

An amusing adaptation of the XVI-century pentalogy of novels. Parody, satire, or maybe a warning? What will contemporary artists discover in the story of the simple-minded giants?

François Rabelais believed that science would lead us to the ultimate happiness and that humanism would become a guarantee of benefiting from its fruits in an ethical manner. However, it is only today that we are beginning to understand that humanity has not fulfilled the writer’s postulates: reason has led us to the brink of disaster and the ideals of humanism in the anthropocentric Renaissance, instead of making man the planet’s host, have turned him into a selfish ruler of nature.

In the play ‘Gargantua and Pantagruel’ we want to talk about the end of culture and society. Rabelais ridiculed the darekend and irrational centuries of the Middle Ages, welcoming a new world. We laugh, saying goodbye to the world forever. Isn’t it comical that we are swinging like acrobats on the ropes we’ve made for ourselves, thinking that the world is a funfair and the gallows is our merry-go-round?

„OBU NAPĘDZA RENESANSOWA KRYTYKA ŚREDNIOWIECZA: KOŚCIOŁA, FEUDALNEGO SPOŁECZEŃSTWA I OBYCZAJOWYCH OGRANICZEŃ...”

— Paweł Soszyński, Powrót inkwizytora

WILAM Horzyca THEATRE IN TORUŃ

Premiere

22nd febuary 2020

sCENe

NA ZAPLECZU stage

JAN KOCHANOWSKI THEATRE IN OPOLE

Premiere

19th december 2020

Scene

MODELATORNIA

Kiedy gramy?

09.09. / poniedziałek

19.00

09.09. / poniedziałek

19.00

09.09. / poniedziałek

19.00

“BOTH ARE DRIVEN BY THE RENAISSANCE CRITIQUE OF THE MIDDLE AGES: OF THE CHURCH, FEUDAL SOCIETY AND MORAL RESTRICTIONS…”.

— Paweł Soszyński, Return of the Inquisitor

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

„(…) potrafi rozśmieszyć, a nieraz też skłonić do refleksji. Działa jak dobrze skrojone kino gatunkowe, z rozwiązaniami z którymi teatr, moim zdaniem, mógłby częściej eksperymentować”.

Henryk Mazurkiewicz, teatralny.pl

Festiwale i nagrody

Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

creators

Direction

Jakub Skrzywanek

Adaptation and Dramaturgy

Paweł Soszyński

Set and Costume Design

Anna Maria Kaczmarska

Set Design

Mikołaj Małek

Choreography

Agnieszka Kryst

Lighting Design

Aleksandr Prowaliński

Music

Karol Napelski

Assistant Director

Anna Magalska

Scenografia

Mikołaj Małek

Choreografia

Agnieszka Kryst

Assistant Director
Anna Magalska

Stage Coordinator
(Wilam Horzyca Theatre)
Anna Kruzińska

Stage Coordinator
(Jan Kochanowski Theatre)
Jerzy Laskowski

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

Reżyseria
Jędrzej Wielecki

cast

Jan Kochanowski Theatre in Opole:

Monika Stanek

Rafał Kronenenberger

Andrzej Jakubczyk

 

Wilam Horzyca Theatre in Toruń:

Małgorzata Abramowicz

Anna Magalska

Bartosz Woźny

The partner and co-producer of the performance is Wilam Horzyca Theatre in Toruń

Skip to content